WAŻNE
TERAZ

Polska - Litwa: zdecydowanie prowadzimy!

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition

BMW 2002 turbo można uznać za protoplastę pierwszych generacji M3 oraz dzisiejszego M2. Bawarczycy postanowili uhonorować kultowy model, upodabniając współczesne coupe do historycznego przodka. Efekt zachwyca, ale jak to zwykle bywa, jest i zła wiadomość

BMW M2 Turbo Design EditionBMW M2 Turbo Design Edition
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | BMW
Filip Buliński

BMW M2 Turbo Design Edition jest hołdem dla modelu 2002 turbo, który zadebiutował w 1973 r. Był to przełomowy samochód nie tylko dla BMW, ale i dla historii motoryzacji - mowa bowiem o pierwszym, seryjnie produkowanym europejskim aucie z turbodoładowaniem. 2-litrowy silnik ze sprężarką KKK generował ok. 170 KM, co przy masie nieznacznie przekraczającej 1000 kg pozwalało rozpędzić BMW do 100 km/h w niespełna 7 s i gnać ponad 210 km/h.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

W tamtych czasach robiło to niemałe wrażenie. Samochód był na tyle szybki, że producent w pierwszych egzemplarzach malował na zderzaku napisy "2002" oraz "turbo" w lustrzanym odbiciu, by kierowca pojazdu z przodu widział, co go właśnie dogania. Rozwiązanie ostatecznie uznano za zbyt ostentacyjne, ale właściciele samodzielnie nanosili podobne naklejki.

Czy w nowym BMW M2 Turbo Design Edition znajdziemy podobne smaczki? Prawie. Napis "turbo" w lustrzanym odbiciu umieszczono bowiem na masce. Pozostałe punkty z charakterystycznymi elementami także zdają się być odhaczone.

Wszystkie egzemplarze tej edycji są lakierowane na biało (Alpine White) i dodatkowo mają dach z włókna węglowego z charakterystycznymi trójkolorowymi paskami M. Te znajdziemy także na masce orz klapie bagażnika. Standardem są także felgi w czarnym odcieniu, zgodnie z oryginałem. Wisienką na torcie jest plakietka z napisem "turbo" tuż pod emblematem "M2" z tyłu.

BMW M2 Turbo Design Edition
BMW M2 Turbo Design Edition © Materiały prasowe | BMW

W środku z kolei natkniemy się na kubełkowe fotele obszyte czarną skórą, przeszycia w kolorze pasków na nadwoziu, plakietkę "turbo" na tunelu środkowym oraz listwy progowe z napisem "M2 turbo".

Pod maską M2 Turbo Design Edition znajduje się ten sam co w "zwykłym" M2 turbodoładowany sześciocylindrowy silnik S58 o pojemności 3 litrów, generujący 480 KM. Aby zachować purystyczny wymiar auta, BMW postanowiło wyposażyć auto wyłącznie w 6-biegową, manualną przekładnie.

BMW M2 Turbo Design Edition
BMW M2 Turbo Design Edition © Materiały prasowe | BMW

Osiągi pozostały bez zmian – przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,1 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Można ją jednak podnieść do 285 km/h, inwestując w pakiet M Driver.

Przejdźmy teraz do mniej przyjemnych rzeczy. Są dwie złe wiadomości - pierwsza dotyczy produkcji auta. BMW M2 Turbo Design Edition będzie ściśle limitowane, ale Bawarczycy nie zdradzili, ile dokładnie powstanie sztuk. Szansa na zakup jest tym mniejsza, że wersja nie będzie oferowana w Europie.

BMW M2 Turbo Design Edition
BMW M2 Turbo Design Edition © Materiały prasowe | BMW

Limitowaną wersja można kupić wyłącznie w Stanach Zjednoczonych, a cena wynosi ok. 84 tys. USD (ok. 308,2 tys. zł) z kosztami dostawy. To mniej, niż kosztuje zwykłe M2 w Polsce, ale aż o 15 tys. USD więcej (ok. 55 tys. zł), niż trzeba zapłacić ten sam pojazd za oceanem. Szkoda, że BMW nie zdecydowało się rozszerzyć oferty na Stary Kontynent. Tym niemniej podobne projekty cieszą i pozostaje mieć nadzieję, że będzie ich więcej.

  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
  • BMW M2 Turbo Design Edition
[1/11] BMW M2 Turbo Design Edition Źródło zdjęć: Materiały prasowe | BMW

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową
Masz auto jednej z tych pięciu marek? Licz się z kontrolą drogową