Pierwszeństwo na przejściach przez ścieżkę rowerową. Tu też obowiązują nowe przepisy

Pierwszeństwo na przejściach przez ścieżkę rowerową. Tu też obowiązują nowe przepisy

Piesi przeszli przez jezdnię? Dalej trzeba im ustąpić pierwszeństwa
Piesi przeszli przez jezdnię? Dalej trzeba im ustąpić pierwszeństwa
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik
10.06.2021 09:14, aktualizacja: 14.03.2023 16:13

Od 1 czerwca zmieniły się zasady pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Wielu użytkowników jednośladów nie wie jednak, że takie same zasady obowiązują na pasach namalowanych na ścieżkach rowerowych.

Niechronieni kontra inni niechronieni

Nowe przepisy doprecyzowały relacje pomiędzy pieszymi i kierowcami. A co z sytuacją, gdy stykają się dwie kategorie niechronionych uczestników ruchu? "Po pracy szedłem wzdłuż Alej Jerozolimskich, w okolicy ronda Zesłańców Syberyjskich. Tam ścieżka rowerowa jest raz z jednej, a raz z drugiej strony chodnika. W miejscu, gdzie chodnik krzyżuje się ze ścieżką, niemal zostałem potrącony. Jadący rowerzysta zdawał się w ogóle nie widzieć przejścia przez drogę rowerową. Nawet nie zwolnił, żebym mógł przejść. Musiałem odskoczyć, żeby mnie nie uderzył" – pisze nasz czytelnik Paweł z Warszawy.

Jak traktować pasy wymalowane na ścieżce rowerowej? I jak w ich rejonie powinien zachować się użytkownik jednośladu? Zmienione 1 czerwca 2021 r. przepisy mówią: "Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem". Tu powstaje jednak pytanie: czy rower jest pojazdem, a pasy na ścieżce rowerowej przejściem dla pieszych?

Takie wątpliwości rozwiać mogą definicje zawarte w Prawie o ruchu drogowym. Według nich pojazd to "środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane". Rower bezsprzecznie mieści się w tej kategorii. Jak wyjaśniają przepisy, przejście dla pieszych to "powierzchnia jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczona do przechodzenia przez pieszych, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi". To powinno rozwiać wątpliwości.

Przejście jak każde inne

- Pasy wyznaczone na ścieżce rowerowej należy traktować dokładnie tak samo jak przejście dla pieszych na jezdni – mówi Autokult.pl asp. sztab. Marzanna Boratyńska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. - Osoba jadąca rowerem po ścieżce ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i zwolnić przed przejściem, jeśli mogłoby to narazić na niebezpieczeństwo wchodzących na przejście lub na nich przebywających. Należy też ustąpić pierwszeństwa osobie wchodzącej na przejście i już się na nim znajdującej – dodaje policjantka.

Użytkownik roweru czy elektrycznej hulajnogi, który nie dostosuje się do przepisów, za każde z tych wykroczeń może zostać ukarany mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Korzystający z jednośladów powinni jednak zwrócić uwagę na jeszcze jeden szczegół.

Przepisy, które od 1 czerwca dają pierwszeństwo pieszym wchodzącym na pasy, nie dotyczą w analogiczny sposób rowerzystów. W mocy pozostaje art. 27 Prawa o ruchu drogowym, w świetle którego "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe".

  • Rowerzysta poruszający się ścieżką na przejeździe rowerowym prowadzącym przez jezdnię ma pierwszeństwo przed jadącymi nią pojazdami. Nie ma go jednak w momencie wjeżdżania na przejazd. Przepisy nakazują kierowcom zachowywać w rejonie przejazdów szczególną ostrożność, by zapewnić w tych miejscach bezpieczeństwo. Wszystko dlatego, że rowerzysta nie zawsze jest w stanie zatrzymać się na krótkim odcinku – stwierdza asp. sztab. Marzanna Boratyńska.

Rowerzyści często i w dobitny sposób apelują o przestrzeganie dotyczących ich przepisów przez kierowców. I słusznie, bo rozpędzone auto w konfrontacji z nieosłoniętym użytkownikiem jednośladu może stanowić dla niego śmiertelne zagrożenie. Nic nie zwalnia ich jednak ze znajomości przepisów i dbałości o bezpieczeństwo jeszcze słabszych uczestników ruchu – pieszych.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (156)