Co to jest LSPI? Występuje coraz częściej w nowych silnikach
20.09.2024 14:58, aktual.: 26.09.2024 20:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zjawisko to dotyczy głównie współczesnych silników, przede wszystkim wyposażonych we wtrysk bezpośredni. Choć jest znane od dziesięcioleci, nasiliło się wraz z coraz surowszymi normami emisyjnymi. Niszczy silnik powoli, ale skutecznie. Dlaczego występuje i czy można mu zapobiegać?
Spalanie stukowe, czyli samoczynny zapłon mieszanki paliwo-powietrze, któremu towarzyszy nagły, niekontrolowany wzrost ciśnienia, jest znane od lat i starano się je eliminować np. poprzez elektroniczną kontrolę zapłonu. Jednak wraz z ewolucją silników benzynowych i wzrostem ich obciążenia, wynikającym m.in. z turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku benzyny czy wysokiej temperatury spalania, zjawisko inicjacji spalania stukowego powróciło w nowej, bardziej niebezpiecznej formie.
Niedawno, bo w roku 2016, poznane zjawisko określono jako przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych (ang. low-speed pre-ignition, LSPI). Jego konsekwencje określano mianem spalania superstukowego.
Artykuł dostępny tylko dla zalogowanego użytkownika
Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.