Co to jest LSPI? Występuje coraz częściej w nowych silnikach
20.09.2024 14:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zjawisko to dotyczy głównie współczesnych silników, przede wszystkim wyposażonych we wtrysk bezpośredni. Choć jest znane od dziesięcioleci, nasiliło się wraz z coraz surowszymi normami emisyjnymi. Niszczy silnik powoli, ale skutecznie. Dlaczego występuje i czy można mu zapobiegać?
Spalanie stukowe, czyli przedwczesne spalanie mieszanki paliwo-powietrze, jest znane od lat i było eliminowane poprzez elektroniczną kontrolę zapłonu. Jednak wraz z ewolucją silników benzynowych i wzrostem ich obciążenia, wynikającym m.in. z turbodoładowania, bezpośredniego wtrysku benzyny czy wysokiej temperatury spalania, zjawisko stukania powróciło w nowej, bardziej niebezpiecznej formie.
Niedawno poznane zjawisko określono jako przedwczesny zapłon przy niskich prędkościach obrotowych (ang. low-speed pre-ignition, LSPI), znane też pod nazwą spalanie superstukowe lub super-knock.
Artykuł dostępny tylko dla zalogowanego użytkownika
Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.