Ryzyko najechania przez tira spadnie. Bezpieczniej będzie też w "osobówkach"

W przypadku kierowcy potężnej ciężarówki nawet najmniejszy błąd może prowadzić do śmierci. Od 2022 r. pojazdy ciężarowe i autobusy będą musiały być wyposażone w systemy, które wykryją pieszych i rowerzystów w martwym polu. Amerykańskie badania pokazują, że bezpieczniej będzie też w samochodach osobowych.

Kierowca ciężarówki musi uważać nawet na to, czego nie widziKierowca ciężarówki musi uważać nawet na to, czego nie widzi
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

Nowe wymagania

W marcu 2020 r. w Toruniu doszło do tragicznego wypadku. Idąca chodnikiem kobieta postanowiła obejść od przodu tira, którego kierowca chciał włączyć się do ruchu. Z wysokości swojego fotela mężczyzna niestety nie zauważył jej. Gdy ruszył, doszło do tragedii. Do podobnego zdarzenia w 2019 r. doszło na przejściu dla pieszych w Strzelnie. Ze względu na budowę dużych ciężarówek tego typu wypadki nie należą do rzadkości. Wiele zmieni się jednak w 2022 r.

Wówczas w życie wejdą nowe unijne przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów. Zmiany obejmą nie tylko samochody osobowy, ale też ciężarówki i autobusy. "Pojazdy kategorii M2, M3, N2 i N3 (a więc pojazdy mające przynajmniej 9 miejsc siedzących i ciężarówki o DMC wyższej niż 3,5 t. - przyp. red.) muszą być wyposażone w zaawansowane systemy, które są zdolne do wykrywania pieszych i rowerzystów znajdujących się w ich pobliżu z przodu lub obok pojazdu oraz przekazujące ostrzeżenia lub umożliwiające uniknięcie zderzenia z tymi niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego" - czytamy w unijnym rozporządzeniu 2019/2144.

Jak precyzuje dokument, systemy ostrzegające przed pieszymi i rowerzystami muszą uruchamiać się przy każdym włączeniu silnika pojazdu. Kierowca co prawda będzie mógł wyłączyć dźwiękowy sygnał ostrzegania, ale nie wyłączy to funkcji systemu, a jedynie zmieni sposób prezentacji ostrzeżenia. Dlaczego to takie ważne? Ze względu na wysoką pozycję za kierownicą kierowca ciągnika siodłowego nie widzi bezpośrednio osób, które stoją do 2-3 m przed pojazdem. Martwe pole na wysokości kabiny z prawej strony jest jeszcze większe.

Od 2022 r. wiele zmieni się również dla samochodów osobowych i dostawczych. Od tej daty, zgodnie z unijnymi przepisami, będą one musiały być wyposażane w system automatycznego hamowania w razie zagrożenia kolizją czołową. Czy to rozwiązanie zdaje egzamin? Amerykańska organizacja IIHS, która zasłynęła już bardzo szczegółowymi analizami wypadków, sprawdziła to w odniesieniu do ciężarówek.

Elektronika działa

Czy zbliżając się do skrzyżowania, na którym od dłuższego czasu pali się zielone światło sygnalizacji, nerwowo zerkacie we wsteczne lusterko? Robi tak wielu kierowców - szczególnie tych z nieco większym doświadczeniem. Obawa, że jadący za nami tir nie zdąży się zatrzymać, gdy my użyjemy hamulca, jest powszechna i uzasadniona. Rozpędzona czterdziestotonowa ciężarówka ma potężną energię, za sprawą której z łatwością może zmienić kilka samochodów osobowych w kupę złomu, przesądzając tym samym o losie ich pasażerów. Jak pokazały badania, istnieje sposób na ograniczenie tego ryzyka.

Zdaniem amerykańskiego IIHS-u, instytutu zajmującego się kwestiami bezpieczeństwa, wyposażenie dużych ciężarówek w elektroniczne systemy mające zapobiegać kolizjom prowadzi do eliminacji blisko połowy wypadków polegających na uderzeniu w poprzedzający pojazd. Do takiego wniosku prowadzi kwerenda danych dotyczących wypadków pojazdów o masie przynajmniej 15 ton.

Z akt przeanalizowanych zdarzeń wynika, że pojazdy ciężarowe wyposażone tylko w system ostrzegania kierowcy o ryzyku wypadku mają o 22 proc. mniej wypadków niż te, które nie mają tego rozwiązania. Dla ciężarówek wyposażonych w system autonomicznego hamowania w razie zagrożenia spadek liczby zdarzeń wyniósł 12 proc. Jeśli natomiast chodzi o wypadki polegające na najechaniu na poprzedzający pojazd, to spadek wyniósł odpowiednio 44 i 41 proc.

Jeśli system zapobiegania wypadkom zdaje egzamin w ciężarówkach, to najprawdopodobniej jeszcze skuteczniejszy okaże się w samochodach osobowych. Wiele wskazuje więc na to, że po 2022 r. w dziedzinie bezpieczeństwa czekają nas spore zmiany na lepsze.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀