Ubezpieczyciele się zabezpieczyli. Zrobisz błąd i nici z pieniędzy

Po sieci krąży informacja dot. uruchamiania zalanego auta, co może doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, a co za tym idzie odmowy wypłaty odszkodowania. Firmy ubezpieczeniowe mają do tego prawo i wprost piszą o tym w umowie.

Do uszkodzenia silnika nie trzeba wieleDo uszkodzenia silnika nie trzeba wiele
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Michał Meisser, PAP
Mateusz Lubczański

Fala powodziowa dalej zagraża Polakom, ale pierwsze miejscowości już biorą się za podliczanie strat i usuwanie szkód. Zalanych samochodów nie można jednak odpalać – prawie każdy ubezpieczyciel wprost mówi o tym w umowie.

Dodatkowa polisa AC zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia auta. Nie każda jednak chroni je przed powodzią – niektóre pakiety (tzw. małe AC) nie obejmują zalania. Nawet jeśli mamy pełny pakiet, i tak musimy uważać.

Wystarczy zerknąć w Ogólne Warunki Ubezpieczenia. W prawie w każdym z nich znajdziemy informację o tym, że firma nie odpowiada za sytuację gdy silnik zassie wodę – a o takim scenariuszu mówimy w przypadku aut popowodziowych.

Firma nie odpowiada za szkody polegające na uszkodzeniu silnika wskutek zassania wody podczas jego pracy lub próby uruchomienia silnika w warunkach stwarzających takie zagrożenie.

Ogólne Warunki Ubezpieczenia jednej z czołowej firmy z polskiego rynku

By zalać silnik nie trzeba wiele i można to zrobić nawet wjeżdżając w kałużę z dużą prędkością. Układ dolotowy różni się w zależności od auta, ale można przyjąć, że przeciętny filtr powietrza znajduje się na wysokości kolana.

Jeśli woda została wciągnięta do komory spalania, nie zostanie tak skompresowana jak mieszanka paliwa i powietrza. To oznacza uszkodzenia zaworów, wygięcie korbowodów, a w efekcie konieczność całkowitego remontu jednostki. W takim wypadku często bardziej opłaca się po prostu kupić nowy motor.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"