WAŻNE
TERAZ

Wszystko jasne! Maciej Skorża podjął decyzję ws. oferty z PZPN

Średni wiek samochodów w Polsce i Europie. Nie jesteśmy ostatni

Zastanawialiście się kiedyś, ile lat ma samochód przeciętnego Polaka? Na to pytanie odpowiada raport ACEA, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Na tle Europy nie mamy się czym chwalić, ale też wyprzedzamy niektóre kraje.

To, że nie jeździmy "nówkami" widać na ulicach i parkingachTo, że nie jeździmy "nówkami" widać na ulicach i parkingach
Źródło zdjęć: © East News/Piotr Kamionka/REPORTER
Tomasz Budzik
16

Zestawienie, o które chodzi, bierze pod uwagę tylko te samochody osobowe, które rzeczywiście są w użyciu. Na przykład są ubezpieczone. Jest to prawdziwszy obraz rzeczywistości niż w przypadku zaczerpnięcia danych o zarejestrowanych pojazdach. W końcu część z urzędowych rejestrów mogą stanowić tak zwane "martwe dusze", czyli samochody, które już od dawna nie są używane, ale nigdy nie zostały wyrejestrowane.

Według danych ACEA średni wiek samochodu osobowego w Polsce na koniec 2016 r., bo dla tego okresu organizacja uzyskała kompletne dane, wyniósł 13,6 roku. Nie ma się czym szczycić, bo w Luksemburgu, gdzie wynik jest najlepszy, jest to zaledwie 6,3 roku. Za nami pozostają jednak Węgrzy (13,9), Chorwaci (14,3), Czesi (14,5), Estończycy (14,6), Grecy (15) oraz Rumunia (16,2).

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Oczywiście w bogatszych państwach jest lepiej. Z drugiej strony w przypadku znacznie zamożniejszych Finów średni wiek aut wyniósł 11,8 roku, a u Holendrów 10,4 roku.

Jeśli jednak spojrzymy na rodzaje silników w używanych w Polsce samochodach, to sytuacja nie jest taka najgorsza. 54 proc. spośród nich stanowią auta benzynowe, 30,2 proc. diesle, 0,1 proc. hybrydy, a 14,2 proc. auta z instalacją LPG. Diesli, emitujących sporo groźnych dla zdrowia ludzi tlenków azotu, jest więc stosunkowo niewiele. W Luksemburgu jest ich aż 64,2 proc., w Hiszpanii 61,1 proc., a w Austrii 57 proc.

Polaków nie stać na nowe samochody – to oczywiste. Wielu naszych rodaków decyduje się jednak na mniej szkodliwe samochody benzynowe, a hybrydy – zarówno wśród aut używanych, jak i nowych – szybko zyskują na popularności.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
Najpopularniejsze auta w Europie w maju 2025 roku. Tesla wraca do gry
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie