Średni wiek samochodów w Polsce i Europie. Nie jesteśmy ostatni

Zastanawialiście się kiedyś, ile lat ma samochód przeciętnego Polaka? Na to pytanie odpowiada raport ACEA, czyli Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów. Na tle Europy nie mamy się czym chwalić, ale też wyprzedzamy niektóre kraje.

To, że nie jeździmy "nówkami" widać na ulicach i parkingachTo, że nie jeździmy "nówkami" widać na ulicach i parkingach
Źródło zdjęć: © East News/Piotr Kamionka/REPORTER
Tomasz Budzik

Zestawienie, o które chodzi, bierze pod uwagę tylko te samochody osobowe, które rzeczywiście są w użyciu. Na przykład są ubezpieczone. Jest to prawdziwszy obraz rzeczywistości niż w przypadku zaczerpnięcia danych o zarejestrowanych pojazdach. W końcu część z urzędowych rejestrów mogą stanowić tak zwane "martwe dusze", czyli samochody, które już od dawna nie są używane, ale nigdy nie zostały wyrejestrowane.

Według danych ACEA średni wiek samochodu osobowego w Polsce na koniec 2016 r., bo dla tego okresu organizacja uzyskała kompletne dane, wyniósł 13,6 roku. Nie ma się czym szczycić, bo w Luksemburgu, gdzie wynik jest najlepszy, jest to zaledwie 6,3 roku. Za nami pozostają jednak Węgrzy (13,9), Chorwaci (14,3), Czesi (14,5), Estończycy (14,6), Grecy (15) oraz Rumunia (16,2).

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Oczywiście w bogatszych państwach jest lepiej. Z drugiej strony w przypadku znacznie zamożniejszych Finów średni wiek aut wyniósł 11,8 roku, a u Holendrów 10,4 roku.

Jeśli jednak spojrzymy na rodzaje silników w używanych w Polsce samochodach, to sytuacja nie jest taka najgorsza. 54 proc. spośród nich stanowią auta benzynowe, 30,2 proc. diesle, 0,1 proc. hybrydy, a 14,2 proc. auta z instalacją LPG. Diesli, emitujących sporo groźnych dla zdrowia ludzi tlenków azotu, jest więc stosunkowo niewiele. W Luksemburgu jest ich aż 64,2 proc., w Hiszpanii 61,1 proc., a w Austrii 57 proc.

Polaków nie stać na nowe samochody – to oczywiste. Wielu naszych rodaków decyduje się jednak na mniej szkodliwe samochody benzynowe, a hybrydy – zarówno wśród aut używanych, jak i nowych – szybko zyskują na popularności.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów