Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Fragment Świnoujście Łunowo-Międzyzdroje był ostatnim, który miał dopełnić drogę ekspresową S3 na zachodzie Polski. Kierowcy mogą już korzystać z pełnego przekroju dwujezdniowej drogi na całej trasie od wybrzeża, aż do granicy z naszymi południowymi sąsiadami.
Budowa drogi ekspresowej S3 rozpoczęła się jeszcze w 2007 r. od odcinka Szczecin-Gorzów Wielkopolski. W kolejnych latach trasa zyskiwała kolejne fragmenty, krzyżując się z innymi ważnymi trasami, w tym z autostradami A2, A4 i A6. Budowa trasy w południowej części Polski, w górskim terenie przy granicy z Czechami, wymusiła powstanie najdłuższego, pozamiejskiego tunelu w naszym kraju, którego długość wynosi 2,3 km.
Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!
Droga S3 stanowi element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, a także wchodzi w skład europejskiej trasy E65. Ekspresówka stanowi więc nie tylko kluczowy punkt w rozwoju turystyki, ale także gospodarki wybrzeża bałtyckiego, zarówno w kontekście funkcjonowania obecnej infrastruktury portowej, jak i planowanej budowy nowego terminala kontenerowego.
Północny odcinek S3 Świnoujście-Troszyn był ostatnim, którego realizacja dopełniała przepustowość drogi. Budowana od 2022 r. droga pochłonęła łącznie 1,76 mld zł, z czego 757,4 mln zł pochodziło z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W 2025 r. rozpoczęto stopniowe udrażnianie trasy. Chociaż kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni drogi S3 na całej długości, projekt nie został jeszcze zakończony.
Drogowcy wciąż prowadzą roboty porządkowe, prace przy jezdniach dodatkowych, prace wykończeniowe, a także nasadzenia zieleni. Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia do Lubawki przy granicy z Czechami liczy łącznie 471 km. Jej koszt od początku budowy wyniósł aż 15 mld zł, z czego dofinansowania ze środków UE, w ramach różnych programów, wyniosły nieco ponad połowę wspomnianej kwoty.