Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł

Fragment Świnoujście Łunowo-Międzyzdroje był ostatnim, który miał dopełnić drogę ekspresową S3 na zachodzie Polski. Kierowcy mogą już korzystać z pełnego przekroju dwujezdniowej drogi na całej trasie od wybrzeża, aż do granicy z naszymi południowymi sąsiadami.

Droga ekspresowa S3Droga ekspresowa S3
Źródło zdjęć: © GDDKiA | Mateusz Grzeszczuk
Filip Buliński

Budowa drogi ekspresowej S3 rozpoczęła się jeszcze w 2007 r. od odcinka Szczecin-Gorzów Wielkopolski. W kolejnych latach trasa zyskiwała kolejne fragmenty, krzyżując się z innymi ważnymi trasami, w tym z autostradami A2, A4 i A6. Budowa trasy w południowej części Polski, w górskim terenie przy granicy z Czechami, wymusiła powstanie najdłuższego, pozamiejskiego tunelu w naszym kraju, którego długość wynosi 2,3 km.

Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!

Droga S3 stanowi element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, a także wchodzi w skład europejskiej trasy E65. Ekspresówka stanowi więc nie tylko kluczowy punkt w rozwoju turystyki, ale także gospodarki wybrzeża bałtyckiego, zarówno w kontekście funkcjonowania obecnej infrastruktury portowej, jak i planowanej budowy nowego terminala kontenerowego.

Północny odcinek S3 Świnoujście-Troszyn był ostatnim, którego realizacja dopełniała przepustowość drogi. Budowana od 2022 r. droga pochłonęła łącznie 1,76 mld zł, z czego 757,4 mln zł pochodziło z dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. W 2025 r. rozpoczęto stopniowe udrażnianie trasy. Chociaż kierowcy mogą już korzystać z obu jezdni drogi S3 na całej długości, projekt nie został jeszcze zakończony.

Droga ekspresowa S3
Droga ekspresowa S3 © Materiały prasowe | GDDKiA

Drogowcy wciąż prowadzą roboty porządkowe, prace przy jezdniach dodatkowych, prace wykończeniowe, a także nasadzenia zieleni. Droga ekspresowa S3 od Świnoujścia do Lubawki przy granicy z Czechami liczy łącznie 471 km. Jej koszt od początku budowy wyniósł aż 15 mld zł, z czego dofinansowania ze środków UE, w ramach różnych programów, wyniosły nieco ponad połowę wspomnianej kwoty.

Wybrane dla Ciebie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Przerwy w produkcji w najważniejszej fabryce VW. Tym razem nie chodzi o elektryki
Przerwy w produkcji w najważniejszej fabryce VW. Tym razem nie chodzi o elektryki
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
Silnik Mercedesa 2.1d (OM 651) - wtopa czy dobry wybór?
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
​Analiza: Gwałtowny wzrost rejestracji na polskim rynku. Najważniejsi gracze komentują, czy to na pewno zasługa aut elektrycznych i chińskich
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł
Czyli jednak się da. Obniżyli cenę SUV-a o prawie 25 tys. zł