Pijani kierowcy się nie wywiną. Będą płacić za wszystkie szkody

Nie każdy wie, że pijany kierowca, który spowoduje wypadek, za wszystkie szkody musi płacić z własnej kieszeni. W życie weszły właśnie zmiany, które ułatwią ubezpieczycielom dochodzenie takich należności. Po uszczelnieniu systemu nikt się nie wywinie.

Brak OC może wyjść nie tylko podczas policyjnej kontroliPod względem liczby kontroli trzeźwości i rutynowych zasad ich wykonywania polska policja może być wzorem w Europie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

Pijani zapłacą. Na pewno

Nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności za jego łamanie, ale niewystarczająco doprecyzowane przepisy czasem sprawiają, że niektórzy umykają sprawiedliwości. Zmotoryzowani zwykle nie czytają tego, co małym druczkiem zapisane jest w umowach ubezpieczeniowych. Tymczasem jednym z najważniejszych wyłączeń w polisach jest nietrzeźwość czy też stan odurzenia kierowcy. Oznacza to, że jeśli pijany lub odurzony kierowca spowoduje wypadek lub stłuczkę, będzie musiał zapłacić za wszystkie szkody wyrządzone pojazdem. Co więcej, nawet jeśli ma polisę AC, nic nie dostanie. O ile o sprawie dowie się ubezpieczyciel.

Do tej pory pijani sprawcy kolizji mieli szansę na finansową bezkarność, bo informacja o ich nietrzeźwoście nie trafiała automatycznie do ubezpieczycieli. Teraz będzie inaczej. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny poinformował, że zmieniły się zasady współpracy pomiędzy tym organem i ubezpieczycielami. UFG otrzymuje dane z policyjnych elektronicznych notatek, sporządzanych na miejscu kolizji. W Polsce w takich przypadkach mundurowi rutynowo sprawdzają trzeźwość uczestników zdarzenia. Potem UFG przekazuje ubezpieczycielom określoną regulacjami część danych zawartych w notatkach. Rzecz w tym, że do tej pory wśród tych informacji nie było danych o nietrzeźwości czy odurzeniu sprawcy zdarzenia drogowego.

– Ubezpieczyciele mieli możliwość zapoznania się z faktami z tego zakresu, ale musieli wystąpić o udostępnienie części notatki zawierającej dane o trzeźwości kierowców – powiedział autokult.pl Dawid Korszeń, rzecznik prasowy Warty. Wystawcy polis musieli więc albo masowo występować o dane z policyjnych notatek, albo też prosić o nie na chybił trafił. Teraz to się zmienia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Od 2018 r. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny daje ubezpieczycielom dostęp do kluczowych danych z tych notatek, takich jak m.in. czas, miejsce i okoliczności zdarzenia, a także dane kierowców i pojazdów, które w nim uczestniczyły. Dzięki temu ubezpieczyciele mogą szybciej reagować na szkody. Jak informuje UFG, teraz zakres danych udostępnianych ubezpieczycielom został poszerzony o dodatkowe informacje – o rannych, ofiarach śmiertelnych, uprawnieniach do kierowania pojazdami, a także o tym, czy kierujący znajdowali się w stanie po spożyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środków odurzających.

Duże pieniądze, duża niewiadoma

Jeśli ubezpieczyciel otrzyma informację o nietrzeźwości czy odurzeniu sprawcy zdarzenia drogowego, wystąpi do niego o pokrycie z własnej kieszeni całości odszkodowania wypłaconego poszkodowanym. Gra toczy się o duże pieniądze, ale dokładne wskazanie skali problemu nie jest łatwe.

Jak informuje raport Polskiej Izby Ubezpieczeń, w 2022 r. towarzystwa ubezpieczeniowe zlikwidowały 1,04 mln szkód związanych z polisami OC posiadaczy pojazdów. Średnia wysokość szkody wyniosła 9,2 tys. zł. Z raportu Komendy Głównej Policji wynika zaś, że w 2022 r. nietrzeźwi bądź będący pod wpływem środków odurzających kierowcy pojazdów spowodowali 1415 wypadków. Policyjne dane nie mówią nic o liczbie kolizji spowodowanej przez pijanych kierowców.

Kompletnej liczby przypadków nie jest w stanie także wskazać organizacja zrzeszająca towarzystwa ubezpieczeniowe.

– Nie zbieramy informacji na temat liczby przypadków, w których towarzystwa ubezpieczeniowe zwróciły się o regres do sprawcy ze względu na spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu – powiedziała autokult.pl Agnieszka Durska, rzeczniczka prasowa Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Zmiany wprowadzone w działalności UFG to istotne zaostrzenie kursu względem nietrzeźwych kierujących. O ile wcześniej mogło zdarzyć się, że sprawcy kolizji w takim stanie udawało się uniknąć pokrycia szkód z własnej kieszeni, to teraz będzie to już zupełnie niemożliwe. Warto też pamiętać, że od 1 października obowiązują zasady ostrzejszego karania pijanych kierowców, a w 2024 r. w życie wejdą przepisy o przepadku samochodu prowadzonego przez pijaną osobę.

Wybrane dla Ciebie
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀