Państwowe dotacje wystarczą na zakup zaledwie 8 tysięcy aut elektrycznych

Klienci chętni na skorzystanie z państwowych dopłat do zakupu aut elektrycznych nadal czekają na taką możliwość. Nabór wniosków został wstępnie przesunięty na pierwszy kwartał 2020 roku z uwagi na konieczność wprowadzenia poprawek w ustawie. Gdy w końcu do tego dojdzie, chętni będą musieli się spieszyć - jak wynika z analizy Carsmile, pieniędzy wystarczy na zakup zaledwie 8 tysięcy aut.

Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.Rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie tak szybki jak planowano.
Źródło zdjęć: © ARKADIUSZ ZIOLEK/East News
Aleksander Ruciński

Rozporządzenie ministra energii w sprawie dopłat do samochodów elektrycznych weszło w życie pod koniec listopada, a sam nabór wniosków miał ruszyć nie później niż z końcem roku. Jak się jednak okazało, w projekcie nie uwzględniono kwestii podatkowych, a dokładniej zwolnienia dopłat z podatku dochodowego, co w praktyce oznaczałoby obniżenie pierwotnie zakładanych kwot dotacji.

Ustawa czeka teraz na nowelizację. Pozostaje mieć nadzieję, że cały proces przebiegnie sprawnie i tak jak obiecano, i niebawem pierwsi klienci chętni do zakupu auta elektrycznego złożą wnioski o dopłatę. Niestety będą musieli się spieszyć. Jak wynika z analizy opublikowanej przez firmę Carsmile oferującą usługę długoterminowego wynajmu pojazdów, pieniędzy wystarczy tylko dla nieco ponad 8 tysięcy klientów.

Zgodnie z planem finansowym Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, zawartym w projekcie ustawy budżetowej na 2020 rok, na wszelkie działania związane z rozwojem elektromobilności w Polsce przeznaczono 310,92 mln zł. Zakładając, że cała ta kwota zostanie przeznaczona na realizację dopłat do zakupu samochodów elektrycznych w maksymalnej wysokości 37 500 zł, dopłatę otrzyma 8 291 klientów.

Są to oczywiście orientacyjne wyliczenia, gdyż z pewnością nie wszyscy chętni otrzymają maksymalną dotację. Poza tym część pieniędzy z niemal 311 milionów zostanie zapewne przeznaczona także na rozbudowę sieci stacji ładowania, czy działania administracyjne. Wszystko to jednak składa się na niezbyt optymistyczną przyszłość elektromobilności w Polsce.

Gdy dopłaty w końcu wejdą w życie, przyczynią się do zakupu zaledwie kilku tysięcy pojazdów zasilanych prądem. W najbliższych kilkunastu miesiącach nie uda się nawet podwoić obecnej liczby samochodów na prąd jeżdżących na naszych drogach. Obecnie jest ich nieco ponad 8 tysięcy, z czego tylko 59% z tej grupy to auta w pełni elektryczne. Resztę stanowią hybrydy plug-in.

Warto wspomnieć, że zgodnie z dokumentem "Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych", opublikowanym przez Ministerstwo Energii w 2017 roku, zakładano, że w 2020 roku na polskie drogi wyjedzie 44,6 tys. samochodów na prąd, a w 2025 roku będzie ich ponad milion. Z analizy Carsmile wynika, że przy wzroście około 8 tysięcy sztuk rocznie, który stanowi maksimum na 2020 rok, obiecywane milion aut elektrycznych zobaczymy za... 125 lat.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇