Karpatka przebiła pierwszą nawę długiego tunelu na S19
Tunel drogowy na trasie S19 Rzeszów Południe - Babica zyskuje na kształcie dzięki osiągnięciu przez maszynę TBM północnej strony wzgórza Grochowiczna. Inwestycja stanowi kluczowy element międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa do Babicy obejmuje spektakularny projekt tunelu drogowego, który będzie się składał z dwóch równoległych naw. Maszyna TBM, nazywana Karpatką, przebiła się na północną stronę wzgórza.
Karpatka, odpowiedzialna za drążenie tunelu, ma imponujące parametry: jej długość to 114 metrów, szerokość 15 metrów, a masa wynosi około 4400 ton. Maszyna jest wyposażona w napęd hydrauliczno-elektryczny, a jej pierścień skrawający mierzy 400 ton i obraca się z prędkością do trzech obrotów na minutę. Prace nad pierwszą nawą zakończyły się po wydrążeniu 2,255 metrów.
Podczas budowy tunelu napotkano liczne wyzwania. Skomplikowane warunki geologiczne i hydrologiczne, a także obecność metanu, zmusiły wykonawców do wdrożenia specjalnych procedur bezpieczeństwa, lecz zastosowane technologie zminimalizowały przerwy w pracy.
Droga ekspresowa S3. Niezwykłe nagranie zarejestrowane w tunelu pod drogą
Budowa tunelu jest częścią większej inwestycji realizowanej przez Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Kontrakt, podpisany w 2020 r., przewiduje zakończenie prac w styczniu 2028 r. Projekt obejmuje również budowę węzła Babica oraz szeregu obiektów inżynierskich niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania trasy.
Aktualnie prace w rejonie Rzeszowa osiągnęły 57 proc. zaawansowania. S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który łączy północną i południową Europę. Ostatecznie droga ma mieć w Polsce długość około 700 km, a jej odcinek w woj. podkarpackim 169 km.
Budowa tunelu to kolejny krok w przygotowaniach do ukończenia S19. Inwestycja przyczyni się do rozwoju infrastruktury regionu i poprawy połączeń międzynarodowych.