Mercedes-AMG SL bez tajemnic. Ma mocarne V8, napęd na 4 koła i miękki dach

Ponad rok od wycofania poprzedniej generacji SL-a Mercedes przedstawił nową odsłonę kultowego modelu. A właściwie Mercedes-AMG. Nie jest to przypadek, ponieważ Niemcy chcieli w nim wrócić do sportowego charakteru. I to im się udało.

Mercedes-AMG SLMercedes-AMG SL
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Mercedes
Filip Buliński

Przy postępującej elektryfikacji i skupieniu wokół SUV-ów i crossoverów wypuszczanie kolejnej generacji takich samochodów jak SL wydaje się nietypowe, niemniej jak najbardziej cieszy. Nowa odsłona powstała pod okiem inżynierów Mercedes-AMG, którzy mieli za zadanie nieco ociężałego i po prostu luksusowego roadstera przywrócić na właściwe, bardziej sportowe tory.

Efekty widać już na pierwszy rzut oka. Poszczególne detale mają nawiązywać do poprzedników stąd grill z pionowymi poprzeczkami jak w pierwszym, wyścigowym 300 SL z początku lat 50., wybrzuszenia na masce czy długi przód i stosunkowo cofnięta kabina. Niemcy chwalą się, że nadwozie stanowi całkowicie nową, aluminiową konstrukcję, która nie przejęła żadnego elementu ani od poprzednika, ani od AMG GT Roadstera, którego miejsce zajmie nowy SL. Choć nie da się ukryć, że stylistycznie także do niego nawiązuje.

Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL © fot. mat. prasowe/Mercedes

Starania inżynierów zaowocowały zwiększeniem sztywności skrętnej względem poprzednika o 18 proc., natomiast względem AMG GT Roadstera, sztywność poprzeczna zwiększyła się o 50 proc., a wzdłużna – o 40 proc. Oprócz tego w budowie użyto wysokowytrzymałej stali (m.in. do ramy szyby czy wysuwanych pałąków przeciwkapotażowych) czy magnezu.

Nawiązaniem do pierwotnej idei jest także powrót miękkiego dachu. Składa i rozkłada się w 15 sekund, a proces można przeprowadzać do prędkości 60 km/h. Jeśli chodzi o wnętrze, SL będzie klasycznym roadsterem 2+2, a Mercedes zaznacza, że miejsca na tylnej kanapie przewidziano dla osób do wzrostu 1,5 m. Czyli jak dla dzieci.

Nie zapomniano także o aerodynamice. Zintegrowany z tylną klapą spojler wysuwa się powyżej prędkości 80 km/h i może przybrać jedną z pięciu pozycji. Co więcej, pod przednim zderzakiem znajduje się niewielka listwa z włókna węglowego, która może wysunąć się o 40 mm, zwiększając tym samym docisk przedniej osi. Oprócz tego za atrapą chłodnicy i dolnym wlotem powietrza znalazł się podwójny system klapek rozpraszających powietrze – pierwsze są pionowe, a drugie – poziome. Wszystkie starania sprawiły, że nowy SL może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza Cw=0,31.

Dużo zmian zaszło także w podwoziu. Największą z nich jest występujący po raz pierwszy (i to od razu w standardzie) napęd na 4 koła. Co więcej, na pokładzie znajdziemy także tylną skrętną oś – tylne koła mają skręcać w przeciwną stronę co przednie do 100 km/h, a powyżej tej prędkości – w tę samą. Oprócz tego topowy model zostanie wyposażony także w aktywną, hydrauliczną stabilizację przechyłów. Opiekę nad odpowiednim hamowanie ma z kolei przejąć układ z ceramicznymi tarczami.

Mercedes-AMG SL
Mercedes-AMG SL © fot. mat. prasowe/Mercedes

Co Mercedes-AMG przewidział do napędu? Na początek dostępne będą 2 wersje – SL 55 4Matic+ i SL 63 4Matic+. W obu przypadkach pod maską znajdziemy podwójnie doładowane, 4-litrowe V8. W słabszej wersji będzie generować 476 KM i 700 Nm, osiągać setkę w 3,9 s i rozpędzać się do 295 km/h. Mocniejszy wariant generuje już 585 KM i 800 Nm, co daje 3,6 s do setki i 315 km/h prędkości maksymalnej. W planach jest także wypuszczenie jeszcze mocniejszego wariantu, który, podobnie jak AMG GT 4-door, będzie hybrydą. Pozostaje pytanie, czy pojawią się także nieco bardziej "przyziemne" odmiany. Niezależnie od wersji, napęd będzie przekazywany za pośrednictwem 9-biegowego "automatu".

Mimo wielu starań nowy Mercedes SL niestety nie będzie należał do lekkich samochodów. Masa topowego modelu wynosi aż 1970 kg. Chociaż nieznane są jeszcze ceny auta, to jedno jest pewne – tanio nie będzie.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/14] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥