Najlepsze auta używane w cenie 20‑30 tys. zł. Poznaliśmy opinie mechaników
To trzecia i ostatnia część rankingu ProfiAuto przygotowanego na podstawie ankiety prowadzonej wśród polskich mechaników. Tym razem prześwietlamy samochody z przedziału cenowego 20-30 tys. zł. Te najpopularniejsze.
18.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:06
Mechanicy oceniają najpopularniejsze auta używane
ProfiAuto wzięło na tapet aż 19 najpopularniejszych modeli samochodów, które można kupić za 20-30 tys. zł. Mechanicy wystawili im ocenę awaryjności, a także jednoznacznie stwierdzili, czy polecili by je swoim najbliższym znajomym i rodzinie. Wymienili też najpopularniejsze usterki, z którymi mają na co dzień do czynienia. Prezentowany ranking ustawiłem od najniżej do najwyżej ocenianego auta.
Poniżej znajdziecie wcześniejsze rankingi samochodów z przedziału do 10 tys. zł oraz przedziału 10-20 tys. zł:
W trzeciej części skupiono się na autach stosunkowo młodych i jest to też najobszerniejsze zestawienie.
Renault Scenic III (2009-2016) – polecany przez 50 proc. mechaników
Ranking otwiera najniżej ocenione auto. Nie dziwi fakt, że pochodzi z Francji, choć trzeba przyznać, że pomimo niskiej oceny - 3,5 - aż połowa mechaników poleciłaby go rodzinie lub bliskim znajomym. Renault Scenic trzeciej generacji ma swoje zalety jako kompaktowy pojazd rodzinny i poza szwankującą elektroniką oraz silnikami Diesla 1.9 dCi nie jest złym modelem.
Jako najlepszy mechanicy wybrali silnik benzynowy 1.6, który w tym aucie ma moc 110 KM. Warte uwagi są wszystkie jednostki benzynowe, a także wysokoprężne 1.5 i 2.0. Różnie natomiast bywa z 1.9 dCi.
Mechanicy najniżej ocenili elektrykę. Jeśli chodzi o diesle to ocena jest bardzo ogólna, bo na przykład jednostka 2.0 dCi jest jedną z najlepszych. Natomiast 1.5 dCi można spokojnie utrzymać w dobrym stanie, ale trzeba to zrobić zanim dojdzie do awarii.
Karoseria: ocena 4,3
Elektryka: ocena 2,6
- Bardzo słaba elektronika (ogółem)
- Awarie wycieraczek
Napęd: ocena 3,6
- Korozja układu wydechowego
- Awarie turbosprężarki w silnikach Diesla
- Wycieki oleju
- Problemy z wtryskami w silnikach Diesla
Zawieszenie: 3,6
- Słabe zawieszenie (głównie tylne)
Moim zdaniem: niska ocena samochodu to najpewniej głównie efekt szwankującej elektryki. Ogólnie Scenic nie jest złym modelem, a do tego można go kupić taniej niż niemieckie czy japońskie. Jednak warto mieć zaprzyjaźnionego fachowca od francuzów lub przynajmniej dobrego elektryka.
Renault Megane III (2008-2015) – polecany przez 20 proc. mechaników
Zaskakująco niska ocena 3,5 oraz opinia mechaników. Renault Megane III według moich informacji jest najlepszą generacją i to dość dobry samochód. Użytkownicy raczej go sobie chwalą.
Mechanicy ProfiAuto nie pozostawili na elektryce tego modelu suchej nitki. Nisko ocenili także zawieszenie – od luzów po korozję tylnej belki. Zaskakujące jest natomiast to, że polecają silnik 1.9 dCi. Co prawda w tym modelu został już poprawiony, ale nie polecili go w Scenicu. Oczywiście najlepszym wyborem do tego auta jest benzyna 1.6.
Karoseria: ocena 4,2
- Nieszczelne kierunkowskazy
Elektryka: ocena 2,7
- Awarie czujników ABS
Napęd: ocena 3,5
- Częste wycieki oleju
- Awarie turbosprężarki
- Awarie hamulców tylnych
Zawieszenie: ocena 3,5
- Zużycie elementów wahaczy
- Luzy w zawieszeniu tylnych kół
- Korozja tylnej belki zawieszenia
Moim zdaniem: uważam, że Renault Megane trzeciej generacji to dobre auto, zwłaszcza jeżeli zależy wam na niskiej cenie zakupu i montażu instalacji LPG. Polecam tak jak mechanicy silnik benzynowy 1.6.
Ford Mondeo Mk 4 (2007-2014) – polecany przez 35 proc. mechaników
Kolejne, niezłe auto, które zostało nisko ocenione. Niewiele wyżej niż francuskie – 3,6. Mondeo Mk 4 cieszy się dużym uznaniem ze względu na stosunkowo niską cenę i bardzo dobre walory użytkowe.
Niestety nie u mechaników ProfiAuto. Najniżej ocenili Forda Mondeo pod kątem zabezpieczenia przed korozją. Niewiele lepiej wypada elektryka.
Najlepsze silniki to te 2-litrowe – diesel i benzyna. W przypadku tej generacji mowa już o francuskiej jednostce wysokoprężnej HDI oraz benzynowym motorze 2.0 Duratec, który został później wycofany i zastąpiony rodziną EcoBoost. Jednak te jednostki o pojemności 2.0 nie są dostępne w cenie do 30 tys. zł.
Karoseria: ocena 3,0
- Korozja podwozia
- Korozja nadwozia
Elektryka: ocena 3,4
- Słaba elektryka (ogółem)
- Awarie czujników
Napęd: ocena 4,3
- Awarie pomp wtryskowych
- Problemy z układem paliwowym
- Awarie koła dwumasowego w silnikach Diesla
- Awarie automatycznej skrzyni biegów
Zawieszenie: ocena 3,8
- Słabe tylne zawieszenie
Moim zdaniem: warto kupić Forda Mondeo tej generacji, ponieważ lepszej nie było. Ceny są przystępne, a sam samochód jest bardzo przestronny i wygodny. Do tego świetnie jeździ. Warunkiem, aby być zadowolonym, jest zadbany egzemplarz bez korozji.
Volkswagen Polo V (2009-2017) – polecany przez 25 proc. mechaników
Ocena 3,9 nie jest jeszcze bardzo zła, ale jak na Volkswagena, można to uznać za porażkę. Zwłaszcza fakt, że tylko 25 proc. mechaników poleciłoby go najbliższym. Co dręczy Polo V?
Ogólnie nowoczesność. Najniżej oceniono elektrykę, ale także nowoczesne napędy benzynowe, które borykają się z awaryjnym rozrządem. Wystarczy tylko wspomnieć o jednym skrócie – TSI – a wszystko staje się jasne.
Mechanicy ProfiAuto polecają silnik Diesla 1.6. To rzeczywiście dobra jednostka, którą cechuje duża oszczędność paliwa. W początkowym okresie produkcji miała problemy z układem wtryskowym.
Karoseria: ocena 4,2
Elektryka: ocena 3,5
- Uszkodzenia rozrusznika
- Awarie świateł
Napęd: ocena 3,6
- Uszkodzenia łańcucha rozrządu (wszystkie silniki benzynowe)
- Awarie hamulców
- Pękające tłoki w silnikach benzynowych 1,4 l
- Awarie koła dwumasowego
Zawieszenie: ocena 4,1
- Awarie mocowania stabilizatora
- Zużycie amortyzatorów
Z mojej strony dwie korekty do powyższych informacji. Nie wszystkie silniki benzynowe miały łańcuchowy napęd rozrządu, a pękające tłoki to tylko przypadłość 1.4 TSI, a nie MPI.
Moim zdaniem: Jeżeli macie chęć i możliwość kupienia tej generacji Polo, to uważam, że nie ma lepszego źródła napędu od benzynowego 1.4 MPI o mocy 86 KM. Dynamiczny, ekonomiczny, prosty i trwały silnik. Niestety ta wersja pojawia się rzadko. Ogólnie im prostsze Polo, tym lepsze.
Opel Meriva II (2010-2017) – polecany przez 65 proc. mechaników
Mały minivan Opla z charakterystycznie otwieranymi pod wiatr tylnymi drzwiami to popularne autko dla małej rodziny. Praktyczne i dość proste konstrukcyjnie, co pozwala je tanio eksploatować. Niestety ma też wady swojej odpowiedniczki – Corsy.
Meriva drugiej generacji uzyskała ocenę 4,0. Najsłabszym punktem zdaniem mechaników jest nadwozie, które ma tendencję do korozji. W innych obszarach auto wypada dobrze.
Najlepszą jednostką napędową do Merivy jest według ankietowanych silnik benzynowy 1.4 lub 1.6. Szczególnie w przypadku tego pierwszego warto zwrócić uwagę na wersję Turbo o mocy 120 lub 140 KM.
Karoseria: ocena 3,7
- Korozja (głównie tylnej klapy)
Elektryka: ocena 4,2
- Słabej jakości elektronika (ogółem)
Napęd: ocena 3,9
- Awarie wtryskiwaczy
- Problemy z uszczelką pod głowicą
Zawieszenie: ocena 4,1
- Zużycie zawieszenia (szczególnie stabilizatorów)
- Usterki przekładni kierowniczej
- Awarie tylnych hamulców
Moim zdaniem: Opel Meriva B jest warty rozważenia, ale pod jednym warunkiem – jeśli potrzebujecie małego samochodu segmentu B, ale przestrzeni tyle co w kompakcie. Jeżeli szukacie prawdziwego minivana, lepiej rozejrzeć się za Zafirą.
Ford Focus Mk 3 (2010-2018) – polecany przez 55 proc. mechaników
Przedostatnia generacja Forda Focusa to jeden z najciekawszych modeli w swojej klasie, a na pewno najlepiej jeżdżący. Oczywiście do kwoty 30 tys. zł mówimy tu o pierwszej serii sprzed liftingu.
Auto weszło w erę downsizingu z silnikami benzynowymi EcoBoost, które do tej pory spisują się nieźle. Wcale nie gorzej od wolnossących 1.6. Na rynku jest dużo takich wersji. Mechanicy polecają natomiast motor 1.6 – raczej ten wolnossący, choć tego nie sprecyzowali. Jest pewniejszym wyborem po kilku latach eksploatacji.
Karoseria: ocena 4,3
- Korozja drzwi
- Rzadziej korozja innych części nadwozia
Elektryka: ocena 3,8
- Awarie układu ogrzewania
Napęd: ocena 4,0
- Awarie filtra cząstek stałych
- Wycieki oleju w silnikach Diesla
- Awarie układu wtryskowego
- Awarie pompy paliwowej
Zawieszenie: ocena 3,9
- Luzy w tylnym zawieszeniu
Moim zdaniem: Ford Focus to dobry samochód, który kapitalnie jeździ, ale zakup warto dobrze przygotować. Można trafić na wyeksploatowany silnik EcoBoost lub Diesla i zwyczajnie wtopić. Koniecznie sprawdźcie auto w dobrym warsztacie.
Volkswagen Passat B6 (2005-2010) – polecany przez 55 proc. mechaników
Zaskoczeni? Ja nie. Passat B6 nie jest już tak dobry jak jego poprzednicy, wręcz przeciwnie – to najbardziej problematyczna generacja w historii modelu. Przynajmniej rozwiązano temat szybko zużywającego się przedniego zawieszenia, ale auto jest bardziej wymagające niż B5.
Mechanicy ocenili go dość wysoko, bo na 4,2. Jednak tylko niewiele ponad połowa poleca ten model. W przypadku poprzednika było to 85 proc. Najlepszym ich zdaniem silnikiem jest stara już jednostka 1.9 TDI, choć tu należy być ostrożnym.
Montowano w B6 motor o oznaczeniu BKC, BXE, BLS. Najlepszy z nich to BKC, natomiast BXE jest bardzo ryzykowny – możliwe zatarcie panewek.
Karoseria: ocena 4,4
- Korozja elementów nadwozia
Elektryka: ocena 3,9
- Awarie kostki stacyjki
Napęd: ocena 4,1
- Awarie pompowtryskiwaczy
- Zużycie klocków hamulcowych
- Problemy z pompą oleju
Zawieszenie: ocena 4,4
- Słabe zawieszenie (szczególnie przednie)
- Awaryjny tylny układ hamulcowy (elektryczny hamulec postojowy)
Moim zdaniem: Choć wielu użytkowników Passata B6 jest zadowolonych, to zakup tego auta jest bardzo ryzykowny. Aż roi się od złych wersji silnikowych, a niewłaściwie serwisowane egzemplarze mogą być skarbonką. Model ten ratuje bardzo bogaty rynek części zamiennych w niskich cenach. Jednak jest to pierwsza generacja Passata, za którą nie warto przepłacać.
Opel Astra J (od 2009) – polecana przez 65 proc. mechaników
Produkowany do dziś w Gliwicach kompaktowy opel dobrze trzyma ceny, bo jego konstrukcja zapewnia bardzo długo bezproblemową jazdę. Ma dobre, pozbawione wad silniki, z których benzyniaki nadają się do współpracy z instalacją gazową. Może Astra J jest trochę przyciężka, ale mało którym autem jeździ się tak dobrze.
Mechanicy ocenili ją dość wysoko – na 4,2. Zwłaszcza karoserię, którą dobrze zabezpieczono przed korozją. Auto nie wykazuje szczególnych słabości w żadnym obszarze. Nie dziwi fakt, że polecają silnik benzynowy 1.6. Z motorem 1.4 T łączono trochę kłopotliwą przekładnię M32 i koło dwumasowe.
Karoseria: ocena 4,6
Elektryka: ocena 3,8
- Problemy z elektroniką (ogółem)
- Awarie czujników wału korbowego
Napęd: ocena 4,3
- Problemy z cewką zapłonową
- Awarie rozrządu
- Awarie koła dwumasowego
- Awaryjna skrzynia 6-biegowa
Zawieszenie: ocena 4,2
- Szybkie zużycie zawieszenia (głównie tuleje)
- Problemy z łącznikami stabilizatora
Moim zdaniem: Opel Astra J to bardzo dobre auto. Nie ma drugiego takiego kompaktu, który miałby wszystkie silniki bez wad. Przekładnia M32 nie powinna być powodem do zniechęcenia. Polecam nawet zakup nowej Astry z salonu.
BMW Serii 5 E60 (2003-2010) – polecany przez 75 proc. mechaników
Pierwsze "współczesne" czy jak kto woli nowoczesne BMW serii 5 ma swoich zwolenników, ale i zagorzałych przeciwników. Wielu użytkowników narzeka na zbyt skomplikowaną konstrukcję oraz rozbudowaną elektronikę. Ją właśnie mechanicy ocenili najniżej.
Piątka zebrała ogólnie ocenę 4,3. Nieźle jak na samochód, który często jest powypadkowy lub mocno eksploatowany. Najlepszy ich zdaniem – moim też – jest silnik diesla 3.0. Bardzo trwała, niezawodna konstrukcja, która daje odpowiednią dynamikę i pali rozsądne ilości oleju napędowego.
Jeżeli ktoś woli jednak benzyniaka, mechanicy polecają 2.0. To 170-konny motor z bezpośrednim wtryskiem N43, który zastąpił wysłużony, ale bardzo solidny silnik 2.2 o oznaczeniu M52 i tej samej mocy.
Karoseria: ocena 4,7
Elektryka: ocena 3,9
- Awarie elektroniki (ogółem)
- Awarie czujników układu chłodzenia
Napęd: ocena 4,4
- Awarie łańcucha rozrządu w silnikach Diesla 2.0 N47
- Awarie turbosprężarki
- Awarie pompy paliwa
Zawieszenie: ocena 4,1
- Korozja tylnego zawieszenia
- Szybkie zużycie wahaczy i tulei zawieszenia
- Awarie tylnych sprężyn
Moim zdaniem: jeśli kupować BMW E60, to najlepiej z silnikiem 6-cylindrowym. Tylko wtedy ma sens i odpowiednią dynamikę. Szukając oszczędności wybierzcie diesla 3.0. Natomiast z czterocylindrowych silników, jedynym godnym uwagi jest 2.2 produkowany do 2007 roku. Można go zagazować.
BMW Serii 3 (E90) – polecany przez 70 proc. mechaników
To samo co o Serii 5, można powiedzieć o Serii 3 w kontekście modelu E90. Wraz z jego premierą wiele osób uznało, że właśnie zakończono produkcje porządnych Trójek. Oczywiście klientami tej marki nie są młodzi gniewni, więc samochód należy ocenić wysoko, ale faktycznie to już inne BMW niż wcześniejsze.
Przede wszystkim dość skomplikowane i bardzo zelektryfikowane - to właśnie ten obszar mechanicy ocenili najniżej. Silniki dostały bezpośredni wtrysk benzyny, a 4-cylindrowe diesle nie były wzorem niezawodności. Wciąż znakomite są silniki Diesla R6. Auto uzyskało łączną ocenę 4,3.
Karoseria: ocena 4,7
Elektryka: ocena 3,9
- Usterki elektryki (ogółem)
- Awarie wycieraczek
Napęd: ocena 4,3
- Awarie rozrządu w silnikach Diesla
- Wycieki oleju
- Awarie kolektora wydechowego w silnikach Diesla
Zawieszenie: ocena 4,3
- Zużycie wahaczy
Moim zdaniem: wciąż nie mam jednoznacznej opinii na temat tego modelu. Z jednej strony nowoczesny i przyjemny w jeździe. Z drugiej, w swojej cenie nie oferuje niczego więcej niż poprzednik E46, który swoją droga jest tańszy w naprawach i utrzymaniu, choć coraz trudniej o zadbane egzemplarze.
BMW Serii 1 (E81-E88) – polecane przez 60 proc. mechaników
Niewiele wyższa niż E90 ocena 4,4, ale kompaktowy model poleca mniejsza część mechaników. BMW Serii 1 jest równie kontrowersyjne jak Trójka i Piątka, a może nawet bardziej. Auto jednak broni się jakością wykonania i właściwościami jezdnymi.
Mechanicy wskazali głównie na problemy z wybranymi jednostkami. Najbardziej ryzykownym jest benzynowy motor 1.6 oraz diesel 2.0 po liftingu, o oznaczeniu N47. Mechanicy polecają natomiast silnik starszej konstrukcji M47, choć w tym przypadku należy się liczyć z wyeksploatowaniem. Z benzynowych jako najlepszy wybrali 2-litrówkę.
Karoseria: ocena 5,0
Elektryka: ocena 4,1
- Pojedyncze problemy z elektroniką
Napęd: ocena 4,3
- Korozja układu wydechowego
- Awarie zaworu EGR
- Wycieki oleju spod uszczelki pokrywy zaworów
- Problemy z rozrządem w silnikach benzynowych 1,6 l i Diesla 2,0 N47
Zawieszenie: ocena 4,3
- Awaryjny układ hamulcowy
- Zużycie amortyzatorów
- Korozja tylnego zawieszenia
Moim zdaniem: BMW Serii 1 to wbrew pozorom dobre auto, choć łatwo kupić wadliwy lub zaniedbany egzemplarz. Jednak wysoko oceniam wyłącznie wersje 6-cylindrowe. Uważam, że tylko takie mają sens. Powód? Znam lepsze, zwykłe kompakty z mniejszymi silnikami.
Škoda Octavia II (2004-2013) – polecana przez 95 proc. mechaników
Bestseller polskiego rynku i tani odpowiednik Golfa. Škoda Octavia II to model, który miał co prawda kilka gorszych silników, ale jeżeli wybierzecie odpowiedni, to nie będziecie mieć z nim większych problemów. Mechanicy, którzy ocenili Octavię na 4,5, polecają oczywiście Diesla 1.9 TDI. Jednak obok niego także benzynę 1.6 8V, która znakomicie współpracuje z LPG.
Patrząc na oceny w poszczególnych obszarach, Octavia wydaje się nie mieć słabych punktów. Jednak z pewnością jednym z nich jest benzyniak 1.8 TSI, którego lepiej unikać. Ogólnie Octavia nie jest tak dobrze wykonana jak Golf, ale w przeciwieństwie do niego ma duży bagażnik i m.in. za to się ją ceni.
Karoseria: ocena 4,7
Elektryka: ocena 4,4
- Pojedyncze problemy z elektroniką
Napęd: ocena 4,5
- Korozja układu wydechowego
- Awarie zaworu EGR
- Wycieki oleju spod uszczelki pokrywy zaworów
- Problemy z rozrządem w silnikach 1,6 l
Zawieszenie: ocena 4,3
- Awaryjny układ hamulcowy
Moim zdaniem: jeżeli szukacie stosunkowo młodego auta tej klasy z dobrym silnikiem benzynowym, to trudno o lepsze niż Octavia. Polecam samochody z ostatnich roczników. Nie są jeszcze zużyte.
Ford Fiesta Mk 7 (2008-2017) – polecana przez 70 proc. mechaników
Chyba nie ma lepiej jeżdżącego samochodu segmentu B od Fiesty Mk 7. To na pewno atut nie do podważenia. Wygląda też bardzo dobrze, jednak poza tym Fiesta nie ma wielu zalet. Mechanicy natomiast ocenili ją na 4,5. Zatem można sądzić, że to dobre auto.
W każdej kategorii ocena jest przynajmniej dobra. Najsłabiej wypadło nadwozie. Najbardziej polecanym silnikiem jest benzynowy 1.4 o mocy 96 KM. Z jednej strony kompromis pomiędzy słabym 1.25 a bardziej skomplikowanymi EcoBoostami. Z drugiej zaś to najlepszy silnik pod LPG.
Karoseria: ocena 4,3
- Korozja układu wydechowego
Elektryka: ocena 4,4
- Pojedyncze problemy z elektroniką
Napęd: ocena 4,7
- Awarie zaworu EGR
- Wycieki oleju spod uszczelki pokrywy zaworów
Zawieszenie: ocena 4,4
- Awaryjny układ hamulcowy
- Zużycie amortyzatorów
- Korozja tylnego zawieszenia
Moim zdaniem: Forda Fiesta Mk 7 to dobre auto dla dwóch osób oraz dla tych, które cenią sobie wygląd lub/i właściwości jezdne. Poza tym nic nie przemawia za zakupem tego modelu.
Toyota Yaris III (od 2011) – polecana przez 85 proc. mechaników
To w sumie zaskoczenie, że Yaris uzyskał tak niską ocenę – tylko 4,6 – i że poleca go jedynie 85 proc. mechaników. Choć ogólnie niemal wszystkie obszary są ocenione wysoko, to jednak mechanicy wskazują na kilka typowych dla modelu usterek.
Polecają silnik benzynowy 1.33 oraz diesla 1.4. Pierwszy charakteryzuje się bardzo dobrymi jak na tę klasę osiągami i do tego mało pali. Drugi to wyjątkowo udany diesel, tani w eksploatacji i wybitnie oszczędny.
Karoseria: ocena 4,1
- Korozja podwozia
Elektryka: ocena 4,4
- Problemy ze światłami awaryjnymi
Napęd: ocena 4,9
- Awarie świec
- Awarie sprzęgła
- Odkładanie się nagaru
- Wycieki oleju
Zawieszenie: ocena 4,8
- Awarie hamulców
- Uszkodzenia łożyska kół
- Usterki zawieszenia (pękające sprężyny)
Moim zdaniem: To pierwsza Toyota Yaris, która jest normalnym samochodem w środku i przyzwoicie wyglądającym na zewnątrz, do którego może bez wstydu wsiąść mężczyzna. Swoją droga jeździ się nim bardzo dobrze. Trzeba tylko pamiętać, że nie jest to do końca segment B. Raczej coś pomiędzy A i B.
Audi A3 8P (2003-2013) – polecany przez 95 proc. mechaników
Kompakt premium na bazie Volkswagena Golfa drugiej generacji ma jedną, niezaprzeczalną zaletę – można go tanio eksploatować, jeżeli wybierze się odpowiednią wersję silnikową. Problem w tym, że niewiele takich jest, ponieważ w tym A3 montowano już wadliwe benzyniaki TSI.
Mechanicy ProfiAuto celnie wybierają najmniej awaryjne silniki – benzynowy 1.6 (102 KM) i diesla 1.9 TDI. To nie tylko najlepsze, ale jedyne pewne silniki pod warunkiem, że nie kupicie benzyniaka o mocy 115 KM i diesla o kodzie BXE. Dobrym wyborem w nowszych autach jest też 2.0 TDI z wtryskiem Common Rail. Auto oceniono na 4,6.
Karoseria: ocena 5,1
- Korozja tylnej części drzwi
Elektryka: ocena 4,4
- Problemy z czujnikiem ciśnienia oleju
- Awarie czujników w układzie klimatyzacji
- Awarie zamków drzwi
Napęd: ocenę 4,6
- Wycieki oleju
- Awarie pompowtryskiwaczy i koła dwumasowego
- Problemy z wentylatorem chłodnicy
Zawieszenie: ocena 4,3
- Szybko powstające luzy w zawieszeniu kół tylnych
- Awarie zacisków hamulcowych
Moim zdaniem: to bardzo fajna alternatywa dla marek popularnych i samochód, który można tanio utrzymać. Trzeba go tylko dobrze kupić – najlepiej z silnikiem 1.6 MPI. Wtedy może po części traci sens premium – tylko 102 KM mocy – ale to i tak lepsze niż zakup BMW 116i.
Volkswagen Golf VI (2008-2013) – polecany przez 90 proc. mechaników
Volkswagen Golf VI to w praktyce – technicznie – Golf V po głębszym faceliftingu. Jednak jego lepsze wykonanie i nowsze silniki (głównie poprawione) zachęcają do zakupu. Nawet wadliwy 1.4 TSI nie wykazuje już takiej awaryjności w egzemplarzach po 2010 roku.
Mechanicy ProfiAuto ocenili ten model na 4,7 – nieco wyżej niż Audi A3. Najlepsze ich zdaniem silniki benzynowe to 1.6 i 2.0 – pierwszy z wtryskiem wielopunktowym pośrednim, drugi TSI w wersjach GTI. Jeśli chodzi o diesle, to polecają 2.0 TDI. Najsłabszym punktem auta jest elektryka, w której głównym problemem są łamiące się wiązki.
Karoseria: ocena 4,9
Elektryka: ocena 4,4
- Słabe, łamiące się wiązki elektryczne
Napęd: ocena 4,7
- Rozciągające się łańcuchy rozrządu w silnikach TSI
- Pękające tłoki w silnikach benzynowych 1,4 TSI
- Awarie układu wtryskowego w Dieslu 1,6 TDI
- Problemy z zaworem EGR
- Awarie koła dwumasowego
Zawieszenie: ocena 4,7
- Szybkie zużywanie się tylnych wahaczy
Moim zdaniem: Golf VI to znacznie lepszy wybór od Golfa V i warto dołożyć pieniędzy, by właśnie ten model wybrać. W aucie wyeliminowano większość problemów, a modele z ostatnich lat produkcji są już bardzo dopracowane.
Nissan Qashqai I (2006-2013) – polecany przez 60 proc. mechaników
Zaskakująco wysoko w rankingu jak na japończyka, który powstał przy współpracy z Renault. Z francuskiego koncernu pochodzą przede wszystkim silniki Diesla montowane w Nissanie Qashqaiu. Benzynowe motory są japońskie.
Najpopularniejszy crossover w Europie dostał wysoką ocenę 4,7, ale poleca go niewiele ponad połowa ankietowanych mechaników. Skłaniają się Nissanie Qashqaiu pierwszej generacji ku benzynowej jednostce 1.6 oraz wysokoprężnej 1.5. Tak, to ten sam francuski 1.5 dCi, który miewa problemy z osprzętem i panewkami, ale prawda jest taka, że jego naprawy są dość tanie. Z drugiej strony, trudno o zakup Qashqaia z innym dieslem.
Karoseria: ocena 4,5
- Korozja nadkoli
- Drobna korozja nadwozia
Elektryka: ocena 4,7
- Awarie podnośników szyb
Napęd: ocena 5,0
- Szybkie zużycie klocków hamulcowych
Zawieszenie: ocena 4,5
- Zużycie stabilizatorów
- Niska trwałość sworzni wahaczy
Moim zdaniem: wybór Nissana Qashqaia zamiast tradycyjnego kompaktu nie jest wcale bez sensu, jak uważa wiele osób. Auto ma te same walory, a ponadto wyższy prześwit, co w wielu miejscach ułatwia jazdę. Nie nastawiajcie się na napęd 4x4, bo nie ma za wiele takich aut. Nie jest też specjalnie potrzebny.
Audi A6 C6 (2004-2011) – polecany przez 75 proc. mechaników
Podobnie jak opisywane tu BMW Serii 5 E60, również Audi w połowie ubiegłego dziesięciolecia wprowadziło nowoczesną limuzynę segmentu E. Niestety to właśnie w generacji C6 były montowane obarczone pewnymi wadami silniki TFSI, ale na szczęście także poprawiony, choć wcale nie bezusterkowy 3.0 TDI.
To właśnie ten silnik jest uważany przez mechaników ProfiAuto za najlepszy. Faktem jest, że jego głównym problemem pozostaje dość delikatny i drogi w naprawie łańcuch rozrządu. Mechanicy wskazują na słabe zawieszenie jako obszar, któremu trzeba poświęcić najwięcej uwagi. Ogólna ocena samochodu to 4,7.
Karoseria: ocena 5,1
Elektryka: ocena 4,3
- Awarie elektrycznego hamulca ręcznego (EPB)
Napęd: ocena 4,9
- Awarie koła dwumasowego w silnikach Diesla
- Awarie wtryskiwaczy
- Słaby i awaryjny silnik Diesla 2,0 l
- Pękające wałki rozrządu
Zawieszenie: ocena 4,3
- Zużycie wahaczy
- Szybkie i nadmierne zużycie zawieszenia
Moim zdaniem: zakup Audi A6 jest bezpieczniejszy dla budżetu niż BMW Serii 5 czy Mercedesa Klasy E. Niskie ceny części, dobra znajomość przez mechaników oraz wysoka popularność i zamienność silników dają użytkownikom największe możliwości z tej trójki.
Honda Civic VIII (2006-2011) – polecana przez 100 proc. mechaników
Najlepszym w tym zestawieniu autem i jedynym, które polecają zgodnie wszyscy mechanicy, jest Honda Civic ósmej generacji. Nie obarczona większymi wadami, prawie bezusterkowa i z bardzo dobrymi silnikami.
Swoją drogą gama jednostek napędowych jest tak skromna, że nietrudno odgadnąć, które są polecane. To oczywiście popularny benzyniak 1.8 oraz jedyny diesel 2.2. Oba niezawodne do granic możliwości, a także niezwykle trwałe.
Niektóre samochody mają problemy z korozją, a wspomniane poniżej przez mechaników trzeszczenie to efekt zastosowania dość sztywnego zawieszenia. Elektryka oczywiście na piątkę, jak przystało na prawdziwego japończyka.
Karoseria: ocena 4,7
- Trzeszczące / skrzypiące elementy wyposażenia
- Korozja na styku drzwi z dachem
- Problemy z klamkami w starszych rocznikach
Elektryka: ocena 5,0
- Uszkodzenia ekranu prędkościomierza
Napęd: ocena 5,2
Zawieszenie: ocena 4,7
- Hałasujące odboje zawieszenia
- Zużycie łączników stabilizatora
- Szybkie zużycie amortyzatorów
- Problemy z łożyskami kół
Moim zdaniem: to bezwzględnie najlepsze auto w tym rankingu, a brak wymienionych jakichkolwiek wad napędu tylko to potwierdza. Jeżeli komuś odpowiada wygląd "ufo", dość twarde zawieszenie i futurystyczna deska rozdzielcza, a do tego ma odpowiedni budżet, to lepszego kompaktu chyba nie może kupić.
Podsumowanie – polscy mechanicy wybrali najlepsze auta
Oczywiście z tych najpopularniejszych w trzech przedziałach cenowych. Chyba nikogo nie dziwi fakt, że najwyższe oceny uzyskały dwa modele japońskie – Honda Civic VII oraz Toyota Yaris II. Niewiele gorzej oceniono dwa modele Audi – A4 (B5) oraz A6 (C6). Mamy więc komplet zwycięzców w czterech najpopularniejszych klasach.
Japońskie auta i te z Grupy Volkswagena zajmują czołowe pozycje aż do 13. miejsca, na którym ex aequo jest także Ford Fiesta Mk 7. Ostatnie pozycje okupują samochody francuskie oraz fordy – jak by nie patrzeć, te na "F".
Oczywiście poniższe zestawienie jest w pewnym sensie upośledzone, ponieważ brano pod uwagę wyłącznie modele najpopularniejsze. Z pewnością wysokie noty zebrały by niektóre modele Mazdy, Hondy, Subaru czy Mitsubishi. Nie miały jednak na to szans.
Na polskim rynku wtórnym dominują samochody niemieckie, choć wcale nie są najlepsze. Te auta pokochali Polacy. Wystarczy wspomnieć, że rok w rok importujemy tyle samochodów niemieckich marek, ile wszystkich pozostałych. Dla porównania, wg najnowszego raportu Samar, import niemieckich aut to w tym roku blisko 250 tys. Francuskich sprowadziliśmy tylko 98 tys., a japońskich 80 tys.