Honda

Honda to jeden z najpopularniejszych koncernów motoryzacyjnych odpowiadających za produkcję m.in. samochodów, motocykli, skuterów i samolotów. Honda jest również jednym z największych producentów silników na świecie (ok. 25 mln rocznie). Przedsiębiorstwo pochodzi z Japonii, a jego główna siedziba znajduje się w Tokio (europejska siedziba Honda Motor Europe Limited mieści się w Wielkiej Brytanii). Ponadto firma posiada fabryki w ponad 30 krajach, a jej motto to ''The Power od Dreams'', co oznacza ''siłę marzeń''.

Honda to według przeprowadzonych badań czwarta najpopularniejsza marka samochodów na świecie.
Honda to według przeprowadzonych badań czwarta najpopularniejsza marka samochodów na świecie.

Honda – historia

Nazwa Honda pochodzi od nazwiska założyciela firmy – Soichiro Hondy, który rozpoczął działalność przedsiębiorstwa w 1948 roku. Wcześniej, będąc jeszcze nastolatkiem, Soichiro przejawiał wielkie zainteresowanie motoryzacją, co sprawiło, że wcześnie opuścił dom rodzinny (miał 15 lat) i rozpoczął praktyki w warsztacie samochodowym, gdzie pracował m.in. przy powstawaniu Art Daimlera – słynnego samochodu sportowego. Po czasie, w którym nabrał odpowiedniego doświadczenia, Honda zrezygnował z pracy w warsztacie i w 1927 roku postanowił założyć własny oddział, który nazwał Art Shokai. Już po krótkim czasie pojawił się pierwszy sukces w postaci opatentowania przez młodego konstruktora metalowych szprych, które w tamtym okresie były całkowitą nowością. Zarobione pieniądze Honda inwestował i już w 1930 roku założył własną linię produkującą pierścienie tłokowe. Po 6 latach w 1936 roku Soichiro Honda kolejny raz zmienił profil swojej działalności, odchodząc od produkcji pierścieni (fabrykę sprzedał ostatecznie Toyocie w 1945 roku) i zajął się konstruowaniem samochodów sportowych. W międzyczasie w Japonii coraz większą popularność zyskiwały alternatywne środki komunikacji, głównie rowery. Honda nie mogąc odnieść większego sukcesu w pracy nad sportowymi autami, postanowił wykorzystać skonstruowany przez siebie silnik umieszczając właśnie w rowerze, co zaowocowało pierwszym w historii jednośladem napędzanym silnikiem o pojemności 50cm3. Pojazd stał się również pierwszym oficjalnym produktem Hondy jako przedsiębiorstwa, które Soichiro zarejestrował 24 września 1948 roku. Rower z silnikiem na tyle przypadł do gustu użytkownikom, że Honda postanowił rozpocząć seryjną produkcję, nazywając pojazdy tzw. mopedami, które poza japońskim rynkiem, eksportowane były również m.in. do Tajwanu. Mając w swojej ofercie rower z silnikiem, Hondzie łatwiej było rozpocząć pracę nad motocyklem niż upragnionym autem sportowym. I tak w 1949 roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek swój pierwszy model motocykla nazwany Dream D o pojemności silnika 98 cm3. Pojazd odniósł sukces i Honda postanowił otworzyć kolejne dwa zakłady produkcyjne w 1952 roku. Jednak to nie motocykle, a samochody były tym, co najbardziej pasjonowało japońskiego konstruktora i w końcu w 1953 roku Hondzie udało się skonstruować swoje pierwsze auto. Pojazd nazywał się Honda T360 i był lekkim autem dostawczym, a do jego napędu zastosowano dopiero co zaprojektowaną jednostkę typu H mającą jeden cylinder i układ dwusuwowy o mocy 1 KM.

Od tego momentu rozwój Hondy w dziedzinie produkcji samochodów znacząco przyspieszył i już rok później wprowadzono kolejny silnik typu T, tym razem czterosuwowy o pojemności 130 cm3 i mocy 2,5 KM. Konstrukcja okazała się na tyle wszechstronna, że stosowano ją również w pompach wodnych i klasycznych ciągnikach. W kolejnych latach działalność przedsiębiorstwa rozrosła się na tyle, że postanowiono stworzyć jej pierwszą filię poza granicami Japonii. Wybrano naturalnie Stany Zjednoczone i w 1959 roku powstał pierwszy oddział w Los Angeles nazwany American Honda. Rok '59 był dla przedsiębiorstwa tym bardziej udany, bo Soichiro spełnił wreszcie swoje wielkie marzenie i rozpoczął sprzedaż pierwszego sportowego modelu – Hondy S500. Jego sukces najlepiej opisuje zwycięstwo w wyścigu Formuły 1 w Meksyku 1965 roku (kierowcą był słynny Richie Ginther). Kolejne zwycięstwa sportowych modeli marki udało się powtórzyć w późniejszych latach z teamem McLarena i Williamsa, a od tego czasu również silniki produkowane przez Hondę zyskiwały coraz większe uznanie. Jednym z przykładów może być fakt, że w 1964 roku inspirując się mniejszymi napędami, rozpoczęto prace nad przenośnymi generatorami prądu. Nie trwało to jednak długo i już w 1971 roku Honda ponownie zrewolucjonizowała rynek, wprowadzając swój pierwszy model motocykla Hondę Gold Wing, który jako pierwszy jednoślad posiadał wsteczny bieg i silnik typu CVCC. To, co odróżnia go od innych jednostek napędowych to sposób, w jaki radzi sobie ze spalinami. Nie są one filtrowane, od razu opuszczając układ w czystszej postaci, co pozwala na stosowanie do napędu uboższych mieszanek. Licencję na silnik niemal od razu wykupiły takie marki jak Isuzu, Chrysler, Toyota czy Ford. Pomimo kolejnych sukcesów Soichiro Honda cały czas podkreślał, że to samochody są priorytetem konstruktora i już w 1972 roku zaprezentował pierwszą seryjną kompaktówkę nazwaną Honda Civic, która do dzisiaj jest jednym z najpopularniejszych modeli producenta. Warto dodać, że Civic poza nowoczesną konstrukcją został doceniony za silnik, który uzyskał najlepsze wyniki w testach realizowanych pod kątem emisji spalin pośród aut sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. Już rok później marzenia starszego już przecież Soichiro Hondy niespodziewanie zaczął spełniać jego syn, który założył własną firmę tuningową Mugen (działającą w strukturze Hondy) i w 1978 roku wyprodukował pierwszy sportowy model dopuszczony do ruchu – Honda Prelude, co wprowadziło firmę w lata 80, kiedy Honda konsekwentnie zdobywała kolejne sektory światowej motoryzacji. Do największych innowacji, jakie marka wprowadziła od 1981 roku, był m.in. system nawigacji, który opierał się na danych z działań żyroskopu (przeciwnie do dzisiejszych odczytów sygnałów z satelity) czy zbudowany w 1988 roku pierwszy silnik, w którym zastosowano elektronicznie sterowane fazy rozrządu i VTEC (skoki zaworów). Do dziś jednostka napędowa tego typu chwalona jest za niskie zużycie paliwa, przy jednoczesnych wysokich osiągach, co zapewnia zwiększenie momentu obrotowego i wydajniejsze napełnianie cylindrów. Z ważniejszych wydarzeń w latach 80 Honda kupiła brytyjską markę Rover i rozpoczęła produkcję w USA wyższej klasy modeli nazwanych Honda Acura. W latach 90 przedsiębiorstwo zrezygnowało z posiadania Rovera, wykupiono za to udziały w niemieckim BMW, który coraz bardziej zyskiwał na popularności zarówno w Europie, jak i na międzynarodowych rynkach. Ponadto wprowadzono szereg nowatorskich rozwiązań m.in. pierwszy na świecie model zasilany energią elektryczną (Honda EV Plus) i gazem ziemnym (CNG). W 2003 roku Honda rozpoczęła również produkcję napędzanego Dieselem silnika CTDI, co okazało się kamieniem milowym w segmencie silników napędzanych Dieselem. Lata 2000 doprowadziły koncern do czwartego miejsca pod względem produkcji samochodów w USA, a siódmego na świecie. To wszystko sprawiło, że do dziś (dane na 2017 rok) na świecie kupiono ok. 4 568 847 egzemplarzy aut Honda, a liczba ta wciąż rośnie.

Honda – najpopularniejsze modele

Przez niespełna 70 lat działalności Honda odpowiada za produkcję wielu kultowych już modeli. Do najbardziej znanych poza wspomnianą Civic i Acura można zaliczyć miejskie modele m.in. Honda Accord, Honda Legend, Honda Jazz, SUV-y: Honda CRV i Honda HRV i modele sportowe takie jak Honda CRX czy Honda NSX. Nie można przy tym zapominać o motocyklach, które również są jednymi z najchętniej wybieranych przez użytkowników. Do najpopularniejszych należą bardziej wyścigowe modele: Honda CBR czy Honda NSR przez miejskie: Honda Shadow, Honda Varadero i Honda Hornet oraz o przeznaczeniu turystycznym wspomniany model Honda Gold Wing.