Używane BMW Serii 3 E90 (2005-2012) - poradnik kupującego
Niektórzy wyznają zasadę, że jedyne prawdziwe BMW ma napęd na tylną oś. Odnośnie zakupu modelu Serii 3 E90 warto przyjąć jeszcze jedną: jeżeli chcesz kupić naprawdę dobrą wersję, skup się na silnikach 6-cylindrowych.
Charakterystyka i budowa
Sześć cylindrów w rzędzie to klasyka BMW, nie mniejsza od napędu na tylną oś. Jednostki te cechuje wysoka kultura pracy i świetna charakterystyka momentu obrotowego, niezależnie od tego czy mowa o wolnossących czy doładowanych. Mają jednak pewną wadę – duża długość. BMW poradziło z tym sobie już na wiele lat przed premierą tej generacji Trójki.
Koncepcja jest prosta – cofamy silnik do tyłu, maksymalnie jak się da. Efekty są dwa. Pierwszy to znakomite wyważenie, które w połączeniu z tylnym napędem i świetnie zestrojonym zawieszeniem daje mnóstwo przyjemności z jazdy. Niestety drugi i negatywny, to mniejsza ilość w kabinie. Dlatego BMW Serii 3 przez lata było kojarzone słusznie jako samochód klasy średniej premium o bardzo dobrych osiągach i właściwościach jezdnych, ale z kabiną o przestronności kompaktu.
Z tą przestronnością lepiej niż w E46 jest w E90, ale i tak nie należy oczekiwać cudów. Cztery osoby pojadą jednak w komfortowych warunkach. Bagażnik sedana i kombi ma pojemność 460 litrów. W Coupé tylko 20 litrów mniej.
BMW Serii 3 piątej generacji zadebiutowało w 2005 roku. Znamy je pod oznaczeniem E90 – poprzednik E46. Żeby jednak było precyzyjniej, należy zaznaczyć, że E90 to kod sedana. Kombi (Touring) to E91, Coupé E92, Cabrio E93. Te dwie ostatnie wersje pojawiły się na rynku rok później. Z 2008 roku pochodzą już wersje poliftowe, ale rok wcześniej zaczęto wprowadzać nowe silniki, co ma ogromne znaczenie zwłaszcza dla nabywców diesli.
Choć auto w standardzie oferowano w wersji tylnonapędowej, za dopłatą można było dostać napęd na cztery koła xDrive. To prosty, sterowany elektronicznie system w praktyce stałego 4x4, realizowanego sprzęgłem, a nie centralnym mechanizmem różnicowym.
Zawieszenie jest w pełni niezależne. Z tyłu oś wielowahaczowa, z przodu podwójne wahacze poprzeczne. W aucie za dopłatą oferowano elektronicznie sterowane amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia.