Rządowa aplikacja przechowuje twoją lokalizację przez 30 dni. Zapisuje dane ze względów dowodowych

Od listopada 2021 r. do uiszczania opłat za autostrady GDDKiA służy aplikacja e-TOLL. Kierowcy od samego początku zastanawiali się, czy nie śledzi ona kierowców także wtedy, gdy nie jest używana i co dzieje się z danymi. Już wiadomo.

Aplikacja e-TOLL podczas jazdy autostradąAplikacja e-TOLL podczas jazdy autostradą
Źródło zdjęć: © WP | Maciej Skrzyński
Tomasz Budzik

Miało być odczytywanie tablic rejestracyjnych na wjeździe na płatną autostradę, stanęło jednak na geolokalizacji GPS. W 2021 r. Krajowa Administracja Skarbowa zafundowała kierowcom rewolucję w płatnościach za autostrady pozostające pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad. Zniknęły bramki, a zmotoryzowani mają odtąd płacić w inny sposób. Tym podstawowym ma być rządowa aplikacja. Możliwości są dwie.

Można na z góry opłacać każdy przejazd, korzystając z aplikacji e-TOLL BILET. Korzystający z płatnych autostrad częściej mają też do dyspozycji aplikację e-TOLL. Po założeniu konta i ustanowieniu przedpłaconego salda możemy ruszać w drogę. Uruchomiona aplikacja sama rejestruje początek i koniec podróży płatnym odcinkiem, korzystając z danych nawigacyjnych GPS. I tu pojawiła się obawa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Renault Trafic - Polacy zrobili świetnego kampera

Niejeden zmotoryzowany zapewne zastanawiał się, jak aplikacja pobiera dane i co potem z nimi się dzieje. Podobne wątpliwości miał również Rzecznik Praw Obywatelskich, który w 2022 r. zwrócił się w tej sprawie do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Właśnie nadeszła odpowiedź.

Aplikacja e-TOLL PL przekazuje dane geolokalizacyjne w momencie uruchomienia funkcji „rozpocznij przejazd”. Po kliknięciu „zakończ przejazd” dane geoloklizacyjne użytkownika nie są gromadzone w aplikacji mobilnej i nie są przekazywane do (...) systemu. W SPOE KAS (Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej - przyp. red.) są widoczne dane geolokalizacyjne z przejazdu płatnymi odcinkami dróg. (…) Dane lokalizacyjne zbierane przez aplikację mobilną e-TOLL PL podlegają weryfikacji i na dalszym etapie są przetwarzane w SPOE KAS tylko dane geolokalizacyjne z przejazdów płatnymi odcinkami dróg.

Odpowiedź prezesa UODO na pytanie RPO

Jak informuje prezes UODO, w KAS przez 30 dni przechowywane są zapisy dotyczące przejazdów zarówno płatnymi, jak i bezpłatnymi odcinkami dróg. Dane te zbiera się i przechowuje na wypadek awarii systemu, a także ze względów dowodowych dla dostawców zewnętrznych. Chodzi tu zapewne o niezależne aplikacje, które umożliwiają uiszczanie płatności za autostrady GDDKiA – jak Autopay. Ż kolei dane dotyczące początku i końca podróży płatnymi odcinkami dróg pozostają w bazach danych KAS przez trzy miesiące.

Kontrola działania aplikacji e-TOLL nie wykazała niezgodności z przepisami – informuje w odpowiedzi dla RPO prezes UODO. Ci, którzy zastanawiali się nad działaniem rządowej aplikacji, już wiedzą. Zbiera ona dane z wszystkich przejazdów, ale wykorzystywane są tylko te dotyczące płatnych dróg.

Wybrane dla Ciebie
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀