Znawca diesli, entuzjasta wodoru i wielbiciel Gazoo Racing. Oto Koji Sato, następca Toyody

Kończy się pewna epoka - Akio Toyoda po 14-latach przewodzenia koncernowi Toyoty ustępuje ze stanowiska. Zastąpi go młodszy Koji Sato, dotychczas związany z Lexusem i Gazoo Racing. Kim jest przyszły prezes i czego możemy się po nim spodziewać?

Koji Sato, president of Gazoo Racing Company and president of Lexus International Co., speaks at the Tokyo Auto Salon in Chiba, Japan, on Friday, Jan. 13, 2023. Toyota Motor Corp. made Lexus President Koji Sato chief executive officer, replacing the long-serving Akio Toyoda as the the worlds biggest carmaker navigates the auto industrys once-in-a-generation shift toward electrification and greater automation. Photographer: Kiyoshi Ota/Bloomberg via Getty ImagesKoji Sato będzie nowym prezesem Toyoty
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Aleksander Ruciński

Był rok 1992, gdy 23-letni wówczas Sato zgłosił się do Toyoty dzierżąc w ręku prestiżowy dyplom Uniwersytetu Waseda w Tokio. Jako młody inżynier specjalizujący się w silnikach wysokoprężnych "chciał działać na rzecz społeczeństwa, tworząc przyszłość diesli" - stwierdził w jednym z wywiadów udzielonych "Gazoo". Zapewne nie spodziewał się wtedy, że za trzy dekady diesle będą na cenzurowanym, a on wskoczy na najwyższe stanowisko w firmie.

Dziś jest tu, gdzie jest prawdopodobnie dlatego, że nie miał problemu z dostosowaniem do dynamicznych zmian w świecie motoryzacji. Gdy diesle odeszły do lamusa, równie dobrze odnalazł się w świecie hybryd. Na tyle dobrze, że w 2016 roku został mianowany głównym inżynierem Lexusa.

Krótko po objęciu stanowiska, w rozmowie z "Automotive News Europe" przyznał, że Akio Toyoda powierzył mu misję: "Wprowadź jakąś zmianę" - powiedział. Na efekty nie trzeba było długo czekać - lexusy stały się nie tylko eleganckie, ale i drapieżne. "Jeśli chodzi o eko lub emocje, wybieram emocje" - stwierdził Sato.

Po czterech udanych latach awansował na stanowisko prezesa Lexusa, przy okazji obejmując przywództwo również nad sportową dywizją Toyoty - Gazoo Racing. Nieprzypadkowo, gdyż Sato, tak jak Toyoda, jest zapalonym petrolheadem, który kocha samochody. Prywatnie jeździ suprą, którą odziedziczył po swoim ojcu chrzestnym - czytamy na stronie "Gazoo".

Pasję Sato mogliśmy również podziwiać na klipie ze wspólnych jazd próbnych z Akio Toyodą. Przyszły prezes koncernu, nawet siedząc na fotelu pasażera, nie krył radości ze wspólnej, emocjonującej przejażdżki. Zresztą, zobaczcie sami:

Akio Toyoda podczas konferencji prasowej poświęconej odejściu przyznał zresztą, że miłość, jaką Sato przejawia do samochodów, byłą jednym z powodów mianowania go na następcę. Obaj prezesi są zgodni także w innych kwestiach.

To m.in. chęć poszukiwania alternatywy dla klasycznej elektromobilności, np. w postaci wodoru.

- Nie zastąpimy pojazdów elektrycznych natychmiast, ale dobrze, by ludzie wiedzieli, że istnieją inne opcje, gdy rozwój aut elektrycznych w końcu się zatrzyma - stwierdził kiedyś Sato.

Nigdy nie ukrywał też, że Toyoda jest dla niego kimś w rodzaju mentora.

- To przewodnik uosabiający wizję i filozofię marki - mawiał o swoim szefie. Wiele wskazuje, że gdy go zastąpi, będzie kierował się podobną filozofią i etyką. Zmiany są jednak nieuniknione. Mocno liczy na nie sam Toyoda, co częściowo wyjaśnił podczas konferencji.

Stwierdził, że chciałby, aby Sato "zarządzał firmą tworząc zespół, a nie jednoosobowe show".

- Jak dotąd wykorzystywałem własne umiejętności, by doprowadzić firmę do obecnego punktu, ale myślę, że nie zawsze powinno tak być. Powinien powstać nowy zespół, który połączy swoje mocne strony i wprowadzi Toyotę w kolejny etap - powiedział Toyoda.

1 kwietnia 2023 roku będzie bez wątpienia najważniejszą datą we współczesnej historii Toyoty. Choć obędzie się raczej bez rewolucji, Sato stanie przed niełatwym zadaniem pogodzenia szeroko rozumianej ekologii z emocjami i oczekiwaniami entuzjastów marki. Nie pozostaje nic innego, jak trzymać kciuki by spełnił pokładane w nim oczekiwania.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam