Udział w rynku samochodów ze skrzyniami automatycznymi rośnie

Udział w rynku samochodów ze skrzyniami automatycznymi rośnie

Porsche PDK
Porsche PDK
Mariusz Zmysłowski
26.09.2013 11:00, aktualizacja: 13.10.2022 14:08

Automatyczne skrzynie biegów jeszcze dekadę temu były w Polsce egzotyką. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu z automatem. Jest to spowodowane zarówno ekspansją rynkową marek segmentu premium, jak i stopniowym zmniejszaniem się różnicy cen w stosunku do aut z przekładniami ręcznymi. Które marki w Polsce królują w sprzedaży samochodów ze skrzyniami automatycznymi?

Automatyczne skrzynie biegów jeszcze dekadę temu były w Polsce egzotyką. Obecnie coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu z automatem. Jest to spowodowane zarówno ekspansją rynkową marek segmentu premium, jak i stopniowym zmniejszaniem się różnicy cen w stosunku do aut z przekładniami ręcznymi. Które marki w Polsce królują w sprzedaży samochodów ze skrzyniami automatycznymi?

Niedoścignionymi numerami jeden są Lexus, Bentley, Ferrari, Maserati, Infiniti, Aston Martin oraz Jaguar. Ci producenci sprzedają w Polsce w 2013 wyłącznie auta z automatami. Druga lokata przypadła Land Roverovi. Terenowa marka z Wielkiej Brytanii zamontowała przekładnie automatyczne w aż 95,7 proc. samochodów sprzedanych w Polsce od początku roku 2013. Podium zamyka Mercedes z wynikiem 77,5 proc., dalej Jeep (76 proc.) i Porsche (72,3 proc.).

Najmniej aut ze skrzyniami automatycznymi sprzedało w Polsce Renault oraz Fiat. Mniej niż 4 proc. klientów obu marek zdecydowało się na samochód z automatem.

Ford PowerShift
Ford PowerShift

Mając na uwadze powyższy ranking, nie powinno dziwić, że aż 97,4 proc. samochodów ze skrzyniami automatycznymi kupionych w Polsce w 2013 roku to auta segmentu premium. Jeśli zamiast na klasy podzielimy pojazdy według nadwozi i ich przeznaczenia, ponownie to te najdroższe maszyny staną na czele rankingu. Najwięcej automatów znajdziemy wśród nowych samochodów sportowych – 47,6 proc. udziału w rynku. Na drugim miejscu uplasowały się auta terenowe oraz SUV-y i crossovery – 25,78 proc.

Te statystyki to ogromny skok w stosunku do czasów odległych o półtorej dekady. W 1998 roku nabywcy nowych aut kupili jedynie 1501 samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Stanowiło to zaledwie 0,29 proc. udziału w rynku. Przez pierwsze 8 miesięcy 2013 roku wartość ta wyniosła 13,52 proc. (25 806 sprzedanych samochodów).

Audi S-Tronic
Audi S-Tronic© fot. mat. prasowe/Audi

Sprzedaż aut z przekładniami automatycznymi będzie rosnąć, jednak wciąż dosyć powoli. Obecnie różnice między analogicznymi wersjami z automatem i manualem wynoszą średnio 8-9 tys. zł. Nie brakuje jednak propozycji budżetowych. Obecnie najtańszym samochodem ze skrzynią automatyczną na polskim rynku jest Citroën C1. Po uwzględnieniu rabatów jego cena wynosi 32 900 zł.

Polacy coraz chętniej decydują się na komfort, który zapewniają skrzynie automatyczne. Przymykamy tym samym oko na nieco większy apetyt na paliwo aut, które są wyposażone w takie przekładnie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o skrzyniach automatycznych, koniecznie odwiedź:

[solr id="autokult-pl-299720" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://autokult.pl/6239,skrzynia-dsg-usterki-trwalosc-koszty-eksploatacji" _mphoto="adb2008au00003-large-299-41edc8e.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]14749[/block]

Źródło: SAMAR

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)