Toyota chce powrotu Mitsubishi i Subaru do rajdów. Cztery zespoły to za mało

Sam prezydent Toyoty – Akio Toyoda – powiedział w jednym z wywiadów, że chciałby powrotu na trasy WRC japońskich marek, które dawniej jeździły tam regularnie. Mitsubishi i Subaru są dalekie od takich decyzji, ale w przyszłości sporo może się zmienić.

Toyota Yaris WRC już wygrała cztery rajdyToyota Yaris WRC już wygrała cztery rajdy
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

Mitsubishi, Subaru i Toyota – te trzy japońskie marki walczyły o najwyższe rajdowe trofea w latach 90. Był to prawdziwy rozkwit japońskiej motoryzacji oraz marketingu opartego na rajdach. Z czasem wszystkie trzy się wycofały.

Pierwsza taką decyzję podjęła Toyota, po dwóch nieudanych próbach zdobycia mistrzowskiego tytułu w klasyfikacji kierowców w latach 1998-1999, ale za to wywalczeniu tego trofeum w klasyfikacji konstruktorów w sezonie 1999.

Pierwsze z japońskich producentów odeszło Mitsubishi. Projekt samochodu WRC nie wyszedł im zupełnie.
Pierwsze z japońskich producentów odeszło Mitsubishi. Projekt samochodu WRC nie wyszedł im zupełnie. © fot. mat. prasowe

W stawce pozostało kulejące już Mitsubishi ze swoim starzejącym się samochodem grupy A i później fatalnym projektem Lancera WRC, który pojawił się w 2001 r. i spowodował odejście Tommiego Makinena do Subaru w sezonie 2002. W tym też roku Mitsubishi zrobiło sobie przerwę, by połowicznie powrócić do WRC na lata 2004-2005 i potem ostatecznie się wycofać.

Subaru przetrwało najdłużej, bo wycofało się dopiero po sezonie 2008, po kilku latach niepowodzeń, choć stale utrzymywali się w czołówce. Ich Impreza najpierw odstawała od konkurencji, potem, po odejściu Pettera Solberga, kierowcy nie byli najwyższej klasy.

Subaru wycofało się w okresie dominacji Citroena i Forda
Subaru wycofało się w okresie dominacji Citroena i Forda © fot. mat. prasowe

Akio Toyoda w wywiadzie dla motorsport.com powiedział, że będzie wspierał powroty do tego sportu japońskich producentów. Dla niego to wielka sprawa i myśli o całym sporcie, a nie tylko swoim zespole.

Obecnie w stawce WRC mamy cztery ekipy i trzech producentów. Obok Toyoty startuje także Hyundai i Citroën, a także M-Sport ze wsparciem technicznym Forda, jednak nie jest to zespół producencki.

Dla porównania, w najlepszym okresie WRC, czyli w latach 1999-2003 startowało regularnie 6-7 zespołów i byli to tacy producenci jak nieobecni dziś Mitsubishi, Peugeot, Škoda, Seat czy Subaru, a nieco później na krótko pojawiło się także Suzuki.

Mało kto pamięta o krótkim epizodzie Suzuki w WRC
Mało kto pamięta o krótkim epizodzie Suzuki w WRC © fot. mat. prasowe

Szanse na powrót Mitsubishi i Subaru do rajdów

Uważam, że przez najbliższe 2-3 lata nie ma szans na powrót do WRC obu japońskich marek. Gdy po 2020 roku nastanie era hybrydowych aut WRC, niewiele może się zmienić. Mitsubishi celuje w dwa typy pojazdów – tradycyjne spalinowe i elektryczne. Poza tym, marka skupia się na segmencie SUV/crossover, zupełnie nie pasującym do WRC, choć Suzuki zaliczyło krótki epizod ze swoim crossoverem SX4.

Subaru obecnie rywalizuje w wyścigach samochodów turystycznych TCR i jak na razie bez dużych sukcesów. To ich jedyne zaangażowanie w światową kategorię motorsportu, choć też nie jako producenta, lecz jako dostawcy samochodów. Jeśli miałbym obstawiać jedną z tych dwóch marek, to prędzej w WRC widzę Subaru niż Mitsubishi, ale w firmie musiałoby dojść do dużej rewolucji. Może takiej, do jakiej doszło w 2016 r. w Toyocie?

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Wideo: 3 promile na A4. Kierowca ciężarówki zatrzymany dzięki czujności świadka
Wideo: 3 promile na A4. Kierowca ciężarówki zatrzymany dzięki czujności świadka
Nie elektryk, a też się zapalił. Policjanci uratowali kierowcę
Nie elektryk, a też się zapalił. Policjanci uratowali kierowcę
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥