Volkswagen Up

Model
Volkswagen Up Zobacz 6 zdjęć

Volkswagen up!

Model up! to jeden z trzech małych bliźniaczych aut zaprojektowanych przez Volkswagena. Równolegle wytwarzane są Škoda Citigo oraz Seat Mii. Wizualnie auta różnią się przede wszystkim przednimi i tylnymi partiami nadwozia. Można jednak zauważyć pewne trendy stylistyczne. I tak Volkswagen wygląda na samochód najbardziej luksusowy z całej trójki, Seat ma budzić sportowe skojarzenia, a Škoda cechuje się stonowaną stylistyką.

Volkswagen up! jako pierwszy z całej trójki pojawił się na rynku. Zarówno w wersji 3-drzwiowej, jak i 5-drzwiowej samochód wygląda niemal identycznie. Cechą charakterystyczną jest prostota stylistyczna up!. Samochód nie wprowadza nowych kanonów do klasy małych aut, ale jego karoseria wygląda na tyle świeżo i ponadczasowo, że nawet przez kolejne 10 lat raczej nie będzie niemodna.

Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w tym samochodzie jest zamalowana na czarno dolna część pokrywy bagażnika. Razem z przyciemnianą tylną szybą sprawiają one początkowo wrażenie, że cała klapa bagażnika jest przeszklona. Ten prosty zabieg podnosi atrakcyjność Volkswagena, a jednocześnie przywodzi na myśl rozwiązanie z rzeczywiście w pełni przeszkloną pokrywą bagażnika, które zastosowało Volvo w modelu C30.

up! nie jest samochodem niskobudżetowym, ale żeby był dostępny dla każdego klienta, Volkswagen musiał poczynić pewne oszczędności. Wśród nich znalazły się na przykład drzwi, których wewnętrzne części nie w pełni zostały pokryte tapicerką (przed laty rozwiązanie z gołymi blachami stosowane było z powodzeniem w Fiacie Cinquecento). Nieco oszczędzono też na jakości materiałów użytych do wyłożenia wnętrza. Fakt, że plastiki na desce rozdzielczej są dość twarde, nie przeszkodził w tym, by były dobrze spasowane, zatem w środku podczas jazdy nic nie skrzypi ani nie trzeszczy.

Producent nie oszczędzał za to na przestrzeni pasażerskiej. Poza standardowym rozwiązaniem pozwalającym wygospodarować więcej miejsca w środku, jakim jest poprzeczne ustawienie silnika, projektanci postanowili także zbudować pudełkowate nadwozie oraz rozstawić koła pojazdu jak najbliżej narożników karoserii. Prosta karoseria umożliwiła zwiększenie ilości przestrzeni nad głowami osób podróżującym modelem up!, a duży rozstaw osi dał wiele przestrzeni na nogi.

Również do przestrzeni bagażowej nie można mieć większych zastrzeżeń. Ponad 230 l w normalnej konfiguracji siedzeń oraz 700 l pojemności po złożeniu tylnej kanapy plasują up! w czołówce przedstawicieli swojego segmentu.

Małe auto Volkswagena należy do bardzo bezpiecznych. Dzięki standardowemu wyposażeniu obejmującemu przednie i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, ABS i ESP up! zaliczył test zderzeniowy Euro NCAP na pięć gwiazdek.

up! dostępny jest w kilku poziomach wyposażenia. W podstawowej wersji fabryka bez dopłaty montuje wszystkie wymienione powyżej elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, a ponadto dodaje m.in. immobiliser. W droższych odmianach jako dodatki lub seryjnie producent instaluje elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby, podgrzewane fotele, klimatyzację, nawigację, elektrycznie sterowany szyberdach itd.

Podobnie jak Škoda Volkswagen sprzedawany jest na razie z jednym benzynowym silnikiem. Motor ma objętość skokową 1,0 l, którą zamknięto w zaledwie 3 cylindrach. Kultura pracy jednostki napędowej jest lepsza, niż można by spodziewać się po 3-cylindrowcu. Silnik występuje w wersji 60- i 75-konnej. W obu przypadkach moment obrotowy wynosi 95 Nm.

W przeciwieństwie do Citigo up! jest sprzedawany nie z manualną, ale ze zautomatyzowaną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Między innymi to ona pozwala na oszczędną jazdę. W teście 75-konnego up! przeprowadzonym przez redakcję Autokult spalanie w cyklu miejskim wynosiło 4,9 l/100 km, a podczas jazdy trasami około 4,2 l. Przy deklarowanym przez Volkswagena zużyciu w cyklu mieszanym wynoszącym 4,7 l/100 km powyższe wyniki należy uznać za bardzo dobre.

Volkswagen up! w najtańszej 3-drzwiowej wersji kosztuje w Polsce 31 290 zł (stan na 30.10.2012 r.), a w najdroższej niespełna 50 000 zł (oczywiście wartość samochodu można podnieść wyposażeniem dodatkowym). Za odmiany 5-drzwiowe w każdym przypadku trzeba dopłacić nieco ponad 1000 zł.

4.95
Ocena na postawie 39 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy

Generacje Volkswagen Up

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (1)

Volkswagen Up: newsy, testy i recenzje

Pierwszy dzień wyścigu Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie