Niemieckie marki tracą w Chinach. Azjaci wolą swoje

Właściciele niemieckich marek samochodów jeszcze kilka lat temu nie mieli wielu powodów do zmartwień. Dziś sytuacja wygląda jednak inaczej. Największy dla nich rynek zbytu – Chiny – wyraźnie odwraca się od aut znad Renu. Nie jest tajemnicą dlaczego.

Oferta niemieckich producentów w oczach Chińczyków blednieOferta niemieckich producentów w oczach Chińczyków blednie
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | JiaXuefeng
Tomasz Budzik

Serwis "Automotive News Europe" zaprezentował dane dotyczące trzeciego kwartału niemieckich marek samochodów w Chinach. Ze względu na liczebność obywateli Państwa Środka i ich przyzwoitą siłę nabywczą kraj ten już dawno stał się najważniejszym rynkiem zbytu dla aut naszych zachodnich sąsiadów. Chińczycy zaś przez lata największą estymą darzyli marki z Niemiec. Teraz dane wskazują, że odwracanie się od nich nie jest tylko chwilowym wahaniem, a tendencją.

Globalnie koncern Volkswagena w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 r. sprzedał 6,5 mln samochodów, czyli o 2,8 proc. mniej niż w porównywalnym okresie 2023 r. Za ten spadek główną winą należy obarczyć słabnącą pozycję VW w Chinach. W trzecim kwartale 2024 r. łączna sprzedaż aut marek Audi, Bentley i Porsche spadła w Chinach o 15 proc., a w trzech kwartałach 2024 r. spadek ten wyniósł 10 proc. Przełożyło się to na sprzedaż 2,06 mln pojazdów. Gdyby nie brać pod uwagę Chin, sprzedaż aut koncernu Volkswagena na całym świecie w 2024 r. wzrosłaby o 1 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Test: Audi R8 - pożegnanie króla

W trzecim kwartale 2024 r. największym przegranym jest jednak BMW. Auta tej bawarskiej marki i należącego do niego Mini znalazły w Chinach aż o 30 proc. mniej nabywców niż w porównywalnym okresie 2023 r. W praktyce przełożyło się to na 147,7 tys. sprzedanych aut. W ciągu trzech kwartałów 2024 r. sprzedaż BMW i Mini w chinach spadła o 13 proc. do 523,6 tys. aut.

W przypadku Mercedesa trzeci kwartał 2024 r. w Chinach zakończył się spadkiem sprzedaży o 13 proc. Niemiecka marka wydała oświadczenie, w którym za taki stan rzeczy wini słabnącą w Chinach tendencję zakupową w przypadku produktów premium.

Łączne dane z Chińskiego rynku nie są jednak błahe. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2023 r. zagraniczne marki – w tym koncern Volkswagena, BMW i Mercedes - odpowiadały za 50,5 proc. rynku nowych samochodów w Chinach. Obecnie jest to 43 proc. Z czego wynika rosnąca popularność rodzimych marek wśród Chińczyków? Same programy wspomagania ich przez władze w Pekinie to nie wszystko.

Nietrudno zauważyć, że w ciągu ostatnich lat chińskie samochody stały się o wiele lepsze niż były. Niektóre modele i marki mogą konkurować z europejskimi czy amerykańskimi odpowiednikami już nie tylko niższą ceną, ale i jakością. Co prawda chińskim markom brakuje doświadczenia w kwestii budowy aut, ale mają też atut w postaci umiejętności szybszego adaptowania nowinek technicznych czy informatycznych. Na korzyść chińskich marek pracuje też rosnąca popularność aut o napędzie elektrycznym. W dziedzinie takich napędów marki Państwa Środka nie muszą mieć kompleksów.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę