Volkswagen Gol

Model
Volkswagen Gol Zobacz 2 zdjęcia

Volkswagen Gol jest subkompaktowym autem, które produkowane jest przez brazylijski oddział Volkswagena od 1980 roku. Na latynoamerykańskim rynku auto zastąpiło model Volkswagena Brasilia, a do dzisiaj powstało wiele alternatywnych wersji w tym Volkswagen Typu 1 (Fusca) czy Volkswagen Fox produkowany w latach 1987 – 1933.

Volkswagen Gol – historia

Volkswagen Gol od początku wprowadzenia na rynek dostępny był w kilku wersjach wyposażeniowych takich jak: 3 i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan (Volkswagen Voyage), 3 i 5-drzwiowy wagon (Volkswagen Parati) i 2-drzwiowe coupe (Volkswagen Saveiro). Po debiucie auto zyskało pozytywne recenzje, co przełożyło się na tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu w Brazylii nieprzerwanie przez 27 lat od 1987 do 2014 roku. Oprócz tego Volkswagen Gol okazał się najpopularniejszym autem w Argentynie od 1988 roku. W tym czasie linie produkcyjne południowej ameryki opuściło 5 milionów egzemplarzy i ich alternatywnych wersji w tym: Saveiro, Voyage i Parati. Warto mieć również świadomość, że nazwa Gol pochodzi od portugalskiego słowa oznaczającego ''cel''.

Volkswagen Gol – alternatywne wersje

Seria Gol posiadała kilka wersji nadwozia. 3 i 5-drzwiowy hatchback były najpopularniejszymi dostępnymi na większości rynków z wyjątkiem Egiptu i Rosji, gdzie w sprzedaży ukazał się Volkswagen Pointer. Ponadto, pierwsza generacja Volkswagena Gol dostępna była wyłącznie w wersji 3-drzwiowego hatchbacka, co w późniejszym czasie zostało zmienione na 5-drzwiowego dostępnego w każdym możliwym wariancie. Dla przykładu wersja sedan produkowana była od pierwszej do piątej generacji i w Brazylii sprzedawana była pod nazwą Volkswagen Voyage, podczas gdy w Argentynie Gol nazwany został Volkswagen Gacel. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie pojazdy sprzedawane były jako Volkswagen Fox, a po faceliftingu w 1991 roku nazwano je Senda, żeby w drugiej generacji zastąpić je Volkswagenem Polo Mk 3 Classic, który sprzedawany był wyłącznie w Meksyku i Argentynie. Wersje wagon nazwane natomiast Volkswagen Parati budowane były od maja 1982 roku i występowały w wersji 3-drzwiowej sprzedawanej w Północnej Ameryce jako Fox Wagon. Druga generacja była sprzedawana w Argentynie jako Gol Country, a od 1997 roku producent przedstawił 5-drzwiową i 3-drzwiową opcję nazwaną na cześć Rio de Janeiro. Ostatnią alternatywną wersją Volkswagena Gola był Saveiro czyli lekki pick-up na rynku obecny od 1983 nazwę czerpiąc od tradycyjnej brazylijskiej łodzi rybackiej.

Volkswagen Gol – sportowe wersje

Od 1984 do 1986 roku Volkswagen Gol dostępny był w ofercie w sportowej wersji o pojemności 1.8 litra, co było odpowiedzią na popularnego wówczas Forda Escorta XR3. Volkswagen Gol GT, bo taki przydomek zyskał, z silnikiem przeniesionym bezpośrednio z modelu Santana (MkII Passat) był znacznie szybszy od wspomnianego Escorta, a za jedyną wadę uznano brzydkie kształty nadwozia. Seria ukazała się wyposażona w 4-biegowe manualne przekładnie, które wkrótce zamienione zostały na 5-biegowe. Od roku 1987 producent wprowadził następcę wersji GT nazwaną GTS charakteryzującą się dodatkowym wyposażeniem w postaci spojlera i bocznych osłon błotnika. Silnik dysponował 99 KM i pojemnością 1.8 litrów, co przełożyło się na ostateczny sukces auta. Najnowsza wersja Volkswagena Gola o sportowym charakterze została zaprezentowana w 1989 roku w Brazylii i wyposażona była w elektrycznie obsługiwany wtrysk paliwa. Podczas debiutu na styczniowych targach samochodowych producent przedstawił pojazd z powiększonym 2-litrowym silnikiem i mocą 111 KM, tym samym, który wykorzystywano w modelu Santana z wyjątkiem elektronicznej obsługi. Dzięki temu Volkswagen Gol z dopiskiem GTi osiągał prędkość maksymalną w wysokości 185 km/h.

Volkswagen Gol – rynki zagraniczne

Dzięki rozpoczęciu współpracy z przedsiębiorstwem Kerman-Khodro Volkswagen Gol zaczął być produkowany również w Iranie od 2003 roku, a w okresie 2004 – 2006 również w Rosji jako Pointer, jednak wycofany został ze względu na niskie zainteresowanie użytkowników. W obu przypadkach Volkswagen Gol dostępny był z silnikiem o pojemności 1 litra i mocą 67 KM oraz 1.8-litrową jednostką wyposażoną w 100 KM. Oprócz tego Gol sprzedawany był także w Chinach od lutego 2003 do 2008 roku.

Volkswagen Gol – wyposażenie

W podstawowej wersji wyposażenia użytkownik mógł liczyć na: szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory nawiewów, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzację, zestaw głośników, radio FM/AM, odtwarzacz CD, regulowane fotele z zagłówkami, wzmacniany drążek zmiany biegów, dodatkowe oświetlenie wewnątrz kabiny, przestronny bagażnik z podświetleniem oraz multifunkcyjną kierownicę.

Volkswagen Gol – bezpieczeństwo

Volkswagen Gol został oceniony jako wysoce niebezpieczny i zdobył tylko jedną gwiazdkę w popularnym teście Latin NCAP, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo dorosłego i dwie gwiazdki w przypadku bezpieczeństwa dzieci. Wersja wyposażona w zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera zdobyła 3 gwiazdki, zyskując największą popularność na rynku. W 2014 roku wszystkie składane w Brazylii Volkswageny Gol musiały posiadać hamulce z systemem ABS oraz przynajmniej dwie poduszki powietrzne. Oprócz tego podstawowa wersja posiadała: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe podświetlenie zegarów, tempomat, system kontroli trakcji, dodatkowe światła przeciwmgielne, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego i wspomaganie układu hamowania.

Volkswagen Gol – facelift

Trzecia generacja Volkswagena Gola przeszła lifting w 2014 roku, aby jak najbardziej upodobnić się do aktualnego designu marki. Odświeżone wersje sedan i hatchback zostały zaprezentowane na meksykańskim rynku, wyróżniając się spośród innych modeli zastosowaniem dodatkowych pierścieni wyposażonych w zestaw wskaźników oraz aluminiową funkcję wyświetlacza i przyciemnienie tylnej szyby. Oprócz tego oba pojazdy posiadały 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.6 litra, który dysponuje mocą na poziomie 101 KM oraz momentem obrotowym 105 Nm, który sprzężony był z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Auta wyróżniały się również 5-biegową manualną skrzynią biegów oraz niezależnym zawieszeniem wykorzystującym w działaniu przednie hamulce MacPhersona. W kwestii bezpieczeństwa oba auta otrzymały alarmy zarówno dźwiękowe jak i wizualne oraz trzy miejsca przeznaczone dla pasażerów siedzących zarówno z tyłu jak i z przodu pojazdu. Nowatorska okazała się również modyfikowana kolumna kierownicy, którą można było dowolnie składać oraz podwójne przednie poduszki powietrzne. Oprócz tego Volkswagen Gol po liftingu posiadał również immobilizer, wycieraczki z możliwością regulacji, a od 2014 roku również radio FM/AM, z możliwością odczytu nośników CD, MP3, USB i kart SD oraz nawiązywał połączenia poprzez sieć Bluetooth. Dodatkowo Volkswagen Gol w wersjach GT i GL posiadał zdalnie otwierany bagażnik o pojemności 450 litrów za pomocą dołączonego do kluczy breloka oraz wykonane ze stali koła i odmgławiacz szyby tylnej.

3.64
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Volkswagen Gol

Inne modele Volkswagen

B - Inne modele

Volkswagen Gol: newsy, testy i recenzje

WP Express. Wyścig Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie