Volkswagen Gol

Model
Volkswagen Gol Zobacz 2 zdjęcia

Volkswagen Gol jest subkompaktowym autem, które produkowane jest przez brazylijski oddział Volkswagena od 1980 roku. Na latynoamerykańskim rynku auto zastąpiło model Volkswagena Brasilia, a do dzisiaj powstało wiele alternatywnych wersji w tym Volkswagen Typu 1 (Fusca) czy Volkswagen Fox produkowany w latach 1987 – 1933.

Volkswagen Gol – historia

Volkswagen Gol od początku wprowadzenia na rynek dostępny był w kilku wersjach wyposażeniowych takich jak: 3 i 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan (Volkswagen Voyage), 3 i 5-drzwiowy wagon (Volkswagen Parati) i 2-drzwiowe coupe (Volkswagen Saveiro). Po debiucie auto zyskało pozytywne recenzje, co przełożyło się na tytuł najlepiej sprzedającego się samochodu w Brazylii nieprzerwanie przez 27 lat od 1987 do 2014 roku. Oprócz tego Volkswagen Gol okazał się najpopularniejszym autem w Argentynie od 1988 roku. W tym czasie linie produkcyjne południowej ameryki opuściło 5 milionów egzemplarzy i ich alternatywnych wersji w tym: Saveiro, Voyage i Parati. Warto mieć również świadomość, że nazwa Gol pochodzi od portugalskiego słowa oznaczającego ''cel''.

Volkswagen Gol – alternatywne wersje

Seria Gol posiadała kilka wersji nadwozia. 3 i 5-drzwiowy hatchback były najpopularniejszymi dostępnymi na większości rynków z wyjątkiem Egiptu i Rosji, gdzie w sprzedaży ukazał się Volkswagen Pointer. Ponadto, pierwsza generacja Volkswagena Gol dostępna była wyłącznie w wersji 3-drzwiowego hatchbacka, co w późniejszym czasie zostało zmienione na 5-drzwiowego dostępnego w każdym możliwym wariancie. Dla przykładu wersja sedan produkowana była od pierwszej do piątej generacji i w Brazylii sprzedawana była pod nazwą Volkswagen Voyage, podczas gdy w Argentynie Gol nazwany został Volkswagen Gacel. W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie pojazdy sprzedawane były jako Volkswagen Fox, a po faceliftingu w 1991 roku nazwano je Senda, żeby w drugiej generacji zastąpić je Volkswagenem Polo Mk 3 Classic, który sprzedawany był wyłącznie w Meksyku i Argentynie. Wersje wagon nazwane natomiast Volkswagen Parati budowane były od maja 1982 roku i występowały w wersji 3-drzwiowej sprzedawanej w Północnej Ameryce jako Fox Wagon. Druga generacja była sprzedawana w Argentynie jako Gol Country, a od 1997 roku producent przedstawił 5-drzwiową i 3-drzwiową opcję nazwaną na cześć Rio de Janeiro. Ostatnią alternatywną wersją Volkswagena Gola był Saveiro czyli lekki pick-up na rynku obecny od 1983 nazwę czerpiąc od tradycyjnej brazylijskiej łodzi rybackiej.

Volkswagen Gol – sportowe wersje

Od 1984 do 1986 roku Volkswagen Gol dostępny był w ofercie w sportowej wersji o pojemności 1.8 litra, co było odpowiedzią na popularnego wówczas Forda Escorta XR3. Volkswagen Gol GT, bo taki przydomek zyskał, z silnikiem przeniesionym bezpośrednio z modelu Santana (MkII Passat) był znacznie szybszy od wspomnianego Escorta, a za jedyną wadę uznano brzydkie kształty nadwozia. Seria ukazała się wyposażona w 4-biegowe manualne przekładnie, które wkrótce zamienione zostały na 5-biegowe. Od roku 1987 producent wprowadził następcę wersji GT nazwaną GTS charakteryzującą się dodatkowym wyposażeniem w postaci spojlera i bocznych osłon błotnika. Silnik dysponował 99 KM i pojemnością 1.8 litrów, co przełożyło się na ostateczny sukces auta. Najnowsza wersja Volkswagena Gola o sportowym charakterze została zaprezentowana w 1989 roku w Brazylii i wyposażona była w elektrycznie obsługiwany wtrysk paliwa. Podczas debiutu na styczniowych targach samochodowych producent przedstawił pojazd z powiększonym 2-litrowym silnikiem i mocą 111 KM, tym samym, który wykorzystywano w modelu Santana z wyjątkiem elektronicznej obsługi. Dzięki temu Volkswagen Gol z dopiskiem GTi osiągał prędkość maksymalną w wysokości 185 km/h.

Volkswagen Gol – rynki zagraniczne

Dzięki rozpoczęciu współpracy z przedsiębiorstwem Kerman-Khodro Volkswagen Gol zaczął być produkowany również w Iranie od 2003 roku, a w okresie 2004 – 2006 również w Rosji jako Pointer, jednak wycofany został ze względu na niskie zainteresowanie użytkowników. W obu przypadkach Volkswagen Gol dostępny był z silnikiem o pojemności 1 litra i mocą 67 KM oraz 1.8-litrową jednostką wyposażoną w 100 KM. Oprócz tego Gol sprzedawany był także w Chinach od lutego 2003 do 2008 roku.

Volkswagen Gol – wyposażenie

W podstawowej wersji wyposażenia użytkownik mógł liczyć na: szeroką deskę rozdzielczą wyposażoną w regulatory nawiewów, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, klimatyzację, zestaw głośników, radio FM/AM, odtwarzacz CD, regulowane fotele z zagłówkami, wzmacniany drążek zmiany biegów, dodatkowe oświetlenie wewnątrz kabiny, przestronny bagażnik z podświetleniem oraz multifunkcyjną kierownicę.

Volkswagen Gol – bezpieczeństwo

Volkswagen Gol został oceniony jako wysoce niebezpieczny i zdobył tylko jedną gwiazdkę w popularnym teście Latin NCAP, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo dorosłego i dwie gwiazdki w przypadku bezpieczeństwa dzieci. Wersja wyposażona w zestaw poduszek powietrznych przeznaczonych zarówno dla kierowcy jak i pasażera zdobyła 3 gwiazdki, zyskując największą popularność na rynku. W 2014 roku wszystkie składane w Brazylii Volkswageny Gol musiały posiadać hamulce z systemem ABS oraz przynajmniej dwie poduszki powietrzne. Oprócz tego podstawowa wersja posiadała: wzmacniane pasy bezpieczeństwa, dodatkowe podświetlenie zegarów, tempomat, system kontroli trakcji, dodatkowe światła przeciwmgielne, hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego i wspomaganie układu hamowania.

Volkswagen Gol – facelift

Trzecia generacja Volkswagena Gola przeszła lifting w 2014 roku, aby jak najbardziej upodobnić się do aktualnego designu marki. Odświeżone wersje sedan i hatchback zostały zaprezentowane na meksykańskim rynku, wyróżniając się spośród innych modeli zastosowaniem dodatkowych pierścieni wyposażonych w zestaw wskaźników oraz aluminiową funkcję wyświetlacza i przyciemnienie tylnej szyby. Oprócz tego oba pojazdy posiadały 4-cylindrowy silnik o pojemności 1.6 litra, który dysponuje mocą na poziomie 101 KM oraz momentem obrotowym 105 Nm, który sprzężony był z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Auta wyróżniały się również 5-biegową manualną skrzynią biegów oraz niezależnym zawieszeniem wykorzystującym w działaniu przednie hamulce MacPhersona. W kwestii bezpieczeństwa oba auta otrzymały alarmy zarówno dźwiękowe jak i wizualne oraz trzy miejsca przeznaczone dla pasażerów siedzących zarówno z tyłu jak i z przodu pojazdu. Nowatorska okazała się również modyfikowana kolumna kierownicy, którą można było dowolnie składać oraz podwójne przednie poduszki powietrzne. Oprócz tego Volkswagen Gol po liftingu posiadał również immobilizer, wycieraczki z możliwością regulacji, a od 2014 roku również radio FM/AM, z możliwością odczytu nośników CD, MP3, USB i kart SD oraz nawiązywał połączenia poprzez sieć Bluetooth. Dodatkowo Volkswagen Gol w wersjach GT i GL posiadał zdalnie otwierany bagażnik o pojemności 450 litrów za pomocą dołączonego do kluczy breloka oraz wykonane ze stali koła i odmgławiacz szyby tylnej.

3.64
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentB

Generacje Volkswagen Gol

Inne modele Volkswagen

B - Inne modele

Volkswagen Gol: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Volkswagen wstrzymuje decyzję o budowie fabryki w Turcji

... W związku z ofensywą Turcji wobec Kurdów, Volkswagen wstrzymał się z decyzją dotyczącą lokalizacji ich nowej fabryki. Planowano przenieść do niej m.in. produkcję Passata i Skody Superb. ... . Unia Europejska potępiła działanie Turcji, a ...

17 godzin temu

Volkswagen może przenieść produkcję Passata i Superba do Turcji

... Koncern Volkswagena intensywnie poszukuje nowych lokalizacji dla swoich nowych zakładów. Jeden z nich prawdopodobnie powstanie w Turcji i będzie produkował kolejną generację modeli klasy średniej - VW Passata i Skody Superb. ... Tak przynajmniej ...

2 tygodnie temu

Przyszłość Volkswagena jest elektryczna

... Na trwających targach samochodowych we Frankfurcie niekwestionowanym najważniejszym wydarzeniem jest premiera Volkswagena ID.3. To pierwszy model tej marki powstały od podstaw jako auto elektryczne ... . Stanowi on zapowiedź wielkich zmian w tym ...

4 tygodnie temu

Volkswagen e-Beetle to klasyk z nowoczesnym elektrycznym napędem

... Jednym z bardzo ciekawych aut, które Volkswagen stworzył z myślą o tegorocznym salonie we Frankfurcie, jest bez wątpienia klasyczny e-Beetle, który stanowi połączenie kultowego Garbusa z nowoczesnym napędem elektrycznym. Świetny restomod - w ...

4 tygodnie temu

Volkswagen ID.3: pierwszy kontakt z rewolucyjnym „elektrykiem”

... Zaprezentowany na targach samochodowych we Frankfurcie pierwszy Volkswagen powstały od podstaw jako samochód elektryczny jest jedną z najbardziej wyczekiwaną premier ostatnich lat. To samochód ... Volkswagen ID.3 wyjedzie na polskie drogi w ...

4 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie