Volkswagen Vento

Model
Volkswagen Vento Zobacz 5 zdjęć

Debiut rynkowy Volkswagena Golfa MK3 był dla niemieckiego producenta wprowadzeniem zupełnie innego standardu. O ile Golf MK2 był kolejnym etapem rewolucji, o tyle MK3 wykonał ukłon w stronę nowoczesnych pojazdów z całkowicie nowym trendem stylistycznym. Bryła auta była o wiele bardziej aerodynamiczna i jak na tamte czasy bardzo nowoczesna. Jetta, czyli wersja z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan, nie mogła odbiegać od Golfa.

O tym, jak wielkim krokiem naprzód jest ta generacja kompaktów, świadczy to, że Volkswagen zdecydował się na zmianę nazewnictwa. Zamiast Jetty MK3 nowy model został nazwany Vento i nie był już dostępny jako 2-drzwiowe coupé, ale wyłącznie z nadwoziem typu sedan. W języku portugalskim i włoskim „Vento” oznacza ‘wiatr’. W kontekście Passata miało to sens.

W porównaniu z poprzednim modelem można odnieść wrażenie, że dopiero teraz inżynierowie Volkswagena odłożyli ekierki i przypomnieli sobie, jak ważną rolę odgrywa aerodynamika. Twórcą stylistyki nowego Vento, który w Stanach Zjednoczonych nadal sprzedawany był jako Jetta, był niejaki Herbert Schafer.

Z przodu nadal znajdowały się poziome reflektory, a kierunkowskazy umieszczono w zderzaku, jednak wszystko stało się bardziej opływowe. Współczynnik oporu powietrza Vento wynosił Cx 0,32, rozstaw osi - 2470 mm, długość - 4400 mm, szerokość - 1690, a wysokość 1430 mm. Nadwozie osadzono na platformie Volkswagena o nazwie A3, która w mniejszej odmianie A03 była także podstawą do budowy Polo 6N czy Seata Ibizy 6K.

We wnętrzu także sporo zmian. Volkswagen Vento wyposażony był w znacznie bardziej rozbudowaną, bardzo wysoką deskę rozdzielczą, którą przejęto z Golfa MK3. Co ciekawe, podobnie jak Jetta MK2, Vento mogło pochwalić się całkiem sporym bagażnikiem. Jego pojemność wynosiła 550 l, co w porównaniu z 495 l pojemności ówczesnego Passata było niecodzienne.

Na europejskim rynku Vento zadebiutowało w 1992 roku, rok później pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Auto produkowano do 1998 roku w fabrykach w Niemczech, Meksyku oraz Republice Południowej Afryki.

Pod maską montowano już nie tylko 4-cylindrowe jednostki, ale także silniki 6-cylindrowe. Wprawdzie paleta była ograniczona, jednak każdy kierowca mógł znaleźć coś dla siebie. Podstawowe silniki benzynowe o pojemności 1,6 l produkowały od 75 do 100 KM. Większe 1,8 l 75 lub 90 KM, a wersje 2,0 115 KM. Jeśli przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 10,6 s nie było wystarczające, Volkswagen oferował także odmianę VR6 napędzaną 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,8 l. Do dyspozycji było już 174 KM oraz 235 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu Vento przyspieszało od 0 do 100 km/h w 8 s oraz osiągało prędkość maksymalną 224 km/h.

Dla miłośników diesli Volkswagen przygotował kilka wariantów ekonomicznego i niezniszczalnego zdaniem użytkowników silnika o pojemności 1,9. W wersjach wolnossących oznaczonych jako D oraz SDI motor produkował 64 KM, w przypadku TD było to 75 KM, a w zależności od wersji w odmianach z końcówką TDI 90 lub 110 KM. Najmocniejszy diesel, który zapewniał sprint od 0 do 100 km/h w nieco ponad 11 s oraz prędkość maksymalną blisko 200 km/h, produkowany był od lutego 1996 do lipca 1998 roku, kiedy auto wyszło z produkcji.

Volkswagen Vento odniósł rynkowy sukces, ponieważ wyeliminowano w nim większość wad poprzedników. Kabina pasażerska była znacznie większa, pojawiły się mocniejsze jednostki napędowe, a auto mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem. W jego skład wchodziła klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby, które to elementy montowano tylko w amerykańskich wersjach Jetty MK2.

Dzisiaj do wad Vento można zaliczyć stylistykę, która opatrzyła się już przez lata. Ponadto, w przeciwieństwie do Golfa, trudno znaleźć naprawdę zadbaną wersję tego modelu z bezwypadkową przeszłością.

4.55
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentSegment C

Generacje Volkswagen Vento

Inne modele Volkswagen

Segment C - Inne modele

Oceny użytkowników (10)

Volkswagen Vento: newsy, testy i recenzje

Volkswagen ID.4 wyceniony. Polskie ceny elektrycznego crossovera

... Volkswagen kontynuuje elektryczną ekspansję, wprowadzając na polski rynek kolejny model z alternatywnym napędem. Do kompaktowego ID.3 dołącza większy ID.4. Znamy już jego cennik - jak nietrudno się domyślić, nie jest to tanie auto. ... ...

2 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Volkswagen California 6.1 - konkurent od Forda sporo namieszał

... W Warszawie, w salonie Volkswagena, odebrałem Californię 6.1 w wersji Ocean z wysokoprężnym silnikiem 2.0 BiTDI o mocy 199 KM i pojechałem nad nasze polskie morze. Moim celem była Łeba ... wygodniej spędzić czas na kempingu podczas urlopu. No ...

tydzień temu

Volkswagen oferuje swoje auta w leasingu przez Internet

... Nowo uruchomiony, internetowy sklep Volkswagena daje możliwość nie tylko znalezienia odpowiedniego samochodu, ale również wyboru formy finansowania i określenia wysokości wpłaty wstępnej oraz zakupu ... Klienci internetowego sklepu marki ...

2 tygodnie temu

Volkswagen Golf 8 Variant wyceniony. Praktyczność nie jest tania

... Nowy Volkswagen Golf Variant to naprawdę duży samochód. Nadwozie mierzy 4633 mm długości, a rozstaw osi wynosi 2686 mm. To odpowiednio o 35 cm oraz 6,7 cm więcej niż w przypadku hatchbacka. Owocuje ... rozbudowana gama wersji wyposażenia czy ...

4 tygodnie temu

VW Arteon R-line edition - jest na bogato! No prawie...

... Volkswagen Arteon, choć na rynku pojawił się już jakiś czas temu, to nadal wygląda świeżo i wiele osób może spoglądać na niego z delikatną zazdrością. W życiu każdego modelu przychodzi jednak czas ... Czasem producent samochodów postanawia przed ...

17 godzin temu

Volkswagen ma nowego szefa. Jest nim Ralf Brandstaetter

... Herbert Diess, który dotychczas pełnił rolę prezesa koncernu Volkswagena, jak i samej marki Volkswagen, oddał jedno ze stanowisk Ralfowi Brandstaetterowi, posiadającemu kilka dekad doświadczenia w branży. ... Herbert Diess szefem koncernu, a ...

4 miesiące temu

Nowy Volkswagen Golf GTI już w salonach. Polskie ceny modelu

... Volkswagen nareszcie wycenił najnowszą odsłonę swojego ostrego hatchbacka. Golf GTI ósmej generacji debiutuje tylko z jedną dostępną konfiguracją napędu i w jednej wersji wyposażenia. Chętni na więcej muszą posiłkować się długą listą opcji. ... ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie