Volkswagen Vento

Model
Volkswagen Vento Zobacz 5 zdjęć

Debiut rynkowy Volkswagena Golfa MK3 był dla niemieckiego producenta wprowadzeniem zupełnie innego standardu. O ile Golf MK2 był kolejnym etapem rewolucji, o tyle MK3 wykonał ukłon w stronę nowoczesnych pojazdów z całkowicie nowym trendem stylistycznym. Bryła auta była o wiele bardziej aerodynamiczna i jak na tamte czasy bardzo nowoczesna. Jetta, czyli wersja z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan, nie mogła odbiegać od Golfa.

O tym, jak wielkim krokiem naprzód jest ta generacja kompaktów, świadczy to, że Volkswagen zdecydował się na zmianę nazewnictwa. Zamiast Jetty MK3 nowy model został nazwany Vento i nie był już dostępny jako 2-drzwiowe coupé, ale wyłącznie z nadwoziem typu sedan. W języku portugalskim i włoskim „Vento” oznacza ‘wiatr’. W kontekście Passata miało to sens.

W porównaniu z poprzednim modelem można odnieść wrażenie, że dopiero teraz inżynierowie Volkswagena odłożyli ekierki i przypomnieli sobie, jak ważną rolę odgrywa aerodynamika. Twórcą stylistyki nowego Vento, który w Stanach Zjednoczonych nadal sprzedawany był jako Jetta, był niejaki Herbert Schafer.

Z przodu nadal znajdowały się poziome reflektory, a kierunkowskazy umieszczono w zderzaku, jednak wszystko stało się bardziej opływowe. Współczynnik oporu powietrza Vento wynosił Cx 0,32, rozstaw osi - 2470 mm, długość - 4400 mm, szerokość - 1690, a wysokość 1430 mm. Nadwozie osadzono na platformie Volkswagena o nazwie A3, która w mniejszej odmianie A03 była także podstawą do budowy Polo 6N czy Seata Ibizy 6K.

We wnętrzu także sporo zmian. Volkswagen Vento wyposażony był w znacznie bardziej rozbudowaną, bardzo wysoką deskę rozdzielczą, którą przejęto z Golfa MK3. Co ciekawe, podobnie jak Jetta MK2, Vento mogło pochwalić się całkiem sporym bagażnikiem. Jego pojemność wynosiła 550 l, co w porównaniu z 495 l pojemności ówczesnego Passata było niecodzienne.

Na europejskim rynku Vento zadebiutowało w 1992 roku, rok później pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Auto produkowano do 1998 roku w fabrykach w Niemczech, Meksyku oraz Republice Południowej Afryki.

Pod maską montowano już nie tylko 4-cylindrowe jednostki, ale także silniki 6-cylindrowe. Wprawdzie paleta była ograniczona, jednak każdy kierowca mógł znaleźć coś dla siebie. Podstawowe silniki benzynowe o pojemności 1,6 l produkowały od 75 do 100 KM. Większe 1,8 l 75 lub 90 KM, a wersje 2,0 115 KM. Jeśli przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 10,6 s nie było wystarczające, Volkswagen oferował także odmianę VR6 napędzaną 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,8 l. Do dyspozycji było już 174 KM oraz 235 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu Vento przyspieszało od 0 do 100 km/h w 8 s oraz osiągało prędkość maksymalną 224 km/h.

Dla miłośników diesli Volkswagen przygotował kilka wariantów ekonomicznego i niezniszczalnego zdaniem użytkowników silnika o pojemności 1,9. W wersjach wolnossących oznaczonych jako D oraz SDI motor produkował 64 KM, w przypadku TD było to 75 KM, a w zależności od wersji w odmianach z końcówką TDI 90 lub 110 KM. Najmocniejszy diesel, który zapewniał sprint od 0 do 100 km/h w nieco ponad 11 s oraz prędkość maksymalną blisko 200 km/h, produkowany był od lutego 1996 do lipca 1998 roku, kiedy auto wyszło z produkcji.

Volkswagen Vento odniósł rynkowy sukces, ponieważ wyeliminowano w nim większość wad poprzedników. Kabina pasażerska była znacznie większa, pojawiły się mocniejsze jednostki napędowe, a auto mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem. W jego skład wchodziła klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby, które to elementy montowano tylko w amerykańskich wersjach Jetty MK2.

Dzisiaj do wad Vento można zaliczyć stylistykę, która opatrzyła się już przez lata. Ponadto, w przeciwieństwie do Golfa, trudno znaleźć naprawdę zadbaną wersję tego modelu z bezwypadkową przeszłością.

4.55
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentSegment C

Generacje Volkswagen Vento

Inne modele Volkswagen

Segment C - Inne modele

Oceny użytkowników (10)

Volkswagen Vento: newsy, testy i recenzje

Volkswagen Tiguan dostał dwa nowe silniki. Jeden znacie z Golfa GTI

... Volkswagen uzupełnił gamę odświeżonego Tiguana o dwie jednostki benzynowe, które dotychczas nie były dostępne w cenniku. Jedną z nich znacie już z poprzedniej odsłony, a drugą z nowego Golfa GTI. ... Dotychczas klienci chętni na zakup nowego ...

2 tygodnie temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

ID.3 doczeka się wersji cabrio? Volkswagen chce być pierwszy

... ID.3 to pierwszy model Volkswagena zaprojektowany od podstaw jako auto elektryczne. Standardowo jest to kompaktowy hatchback. Wiele wskazuje jednak, że auto może doczekać się również wersji cabrio ... . Jeśli Volkswagenowi udałoby się przepchnąć ...

wczoraj

Test: Volkswagen Tiguan FL - zmiany są, ale mało znaczą

... Volkswagen Tiguan to niekwestionowany bestseller. Do tej pory sprzedawał się świetnie - czy więc możliwe, żeby po liftingu zyskał na tyle, by trafić do jeszcze większej liczby klientów? Zapraszam na film. ... 1938 Volkswagen Tiguan (2021) - test ...

miesiąc temu

Volkswagen Arteon R oraz eHybrid. Znamy ceny nowych wersji

... Volkswagen rozbudował ofertę nowego Arteona o kolejne propozycje. Mowa o topowym, sportowym wydaniu R oraz odmianie eHybrid z napędem typu plug-in. Obydwa warianty nie należą do najtańszych, ale z pewnością są jednymi z najciekawszych pozycji w ...

2 miesiące temu

Volkswagen Transporter T7 i Multivan – nowa generacja w 2021 roku

... Volkswagen półoficjalnie zapowiedział premierę nowej generacji Volkswagena Transportera oznaczonej jako T7, która będzie miała miejsce w 2021 r. Najnowszy model ma być mniej użytkowy, a bardziej osobowy, zbliżony koncepcyjnie do mniejszego ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie