Volkswagen Vento

Model
Volkswagen Vento Zobacz 5 zdjęć

Debiut rynkowy Volkswagena Golfa MK3 był dla niemieckiego producenta wprowadzeniem zupełnie innego standardu. O ile Golf MK2 był kolejnym etapem rewolucji, o tyle MK3 wykonał ukłon w stronę nowoczesnych pojazdów z całkowicie nowym trendem stylistycznym. Bryła auta była o wiele bardziej aerodynamiczna i jak na tamte czasy bardzo nowoczesna. Jetta, czyli wersja z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan, nie mogła odbiegać od Golfa.

O tym, jak wielkim krokiem naprzód jest ta generacja kompaktów, świadczy to, że Volkswagen zdecydował się na zmianę nazewnictwa. Zamiast Jetty MK3 nowy model został nazwany Vento i nie był już dostępny jako 2-drzwiowe coupé, ale wyłącznie z nadwoziem typu sedan. W języku portugalskim i włoskim „Vento” oznacza ‘wiatr’. W kontekście Passata miało to sens.

W porównaniu z poprzednim modelem można odnieść wrażenie, że dopiero teraz inżynierowie Volkswagena odłożyli ekierki i przypomnieli sobie, jak ważną rolę odgrywa aerodynamika. Twórcą stylistyki nowego Vento, który w Stanach Zjednoczonych nadal sprzedawany był jako Jetta, był niejaki Herbert Schafer.

Z przodu nadal znajdowały się poziome reflektory, a kierunkowskazy umieszczono w zderzaku, jednak wszystko stało się bardziej opływowe. Współczynnik oporu powietrza Vento wynosił Cx 0,32, rozstaw osi - 2470 mm, długość - 4400 mm, szerokość - 1690, a wysokość 1430 mm. Nadwozie osadzono na platformie Volkswagena o nazwie A3, która w mniejszej odmianie A03 była także podstawą do budowy Polo 6N czy Seata Ibizy 6K.

We wnętrzu także sporo zmian. Volkswagen Vento wyposażony był w znacznie bardziej rozbudowaną, bardzo wysoką deskę rozdzielczą, którą przejęto z Golfa MK3. Co ciekawe, podobnie jak Jetta MK2, Vento mogło pochwalić się całkiem sporym bagażnikiem. Jego pojemność wynosiła 550 l, co w porównaniu z 495 l pojemności ówczesnego Passata było niecodzienne.

Na europejskim rynku Vento zadebiutowało w 1992 roku, rok później pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Auto produkowano do 1998 roku w fabrykach w Niemczech, Meksyku oraz Republice Południowej Afryki.

Pod maską montowano już nie tylko 4-cylindrowe jednostki, ale także silniki 6-cylindrowe. Wprawdzie paleta była ograniczona, jednak każdy kierowca mógł znaleźć coś dla siebie. Podstawowe silniki benzynowe o pojemności 1,6 l produkowały od 75 do 100 KM. Większe 1,8 l 75 lub 90 KM, a wersje 2,0 115 KM. Jeśli przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 10,6 s nie było wystarczające, Volkswagen oferował także odmianę VR6 napędzaną 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,8 l. Do dyspozycji było już 174 KM oraz 235 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu Vento przyspieszało od 0 do 100 km/h w 8 s oraz osiągało prędkość maksymalną 224 km/h.

Dla miłośników diesli Volkswagen przygotował kilka wariantów ekonomicznego i niezniszczalnego zdaniem użytkowników silnika o pojemności 1,9. W wersjach wolnossących oznaczonych jako D oraz SDI motor produkował 64 KM, w przypadku TD było to 75 KM, a w zależności od wersji w odmianach z końcówką TDI 90 lub 110 KM. Najmocniejszy diesel, który zapewniał sprint od 0 do 100 km/h w nieco ponad 11 s oraz prędkość maksymalną blisko 200 km/h, produkowany był od lutego 1996 do lipca 1998 roku, kiedy auto wyszło z produkcji.

Volkswagen Vento odniósł rynkowy sukces, ponieważ wyeliminowano w nim większość wad poprzedników. Kabina pasażerska była znacznie większa, pojawiły się mocniejsze jednostki napędowe, a auto mogło pochwalić się bogatym wyposażeniem. W jego skład wchodziła klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby, które to elementy montowano tylko w amerykańskich wersjach Jetty MK2.

Dzisiaj do wad Vento można zaliczyć stylistykę, która opatrzyła się już przez lata. Ponadto, w przeciwieństwie do Golfa, trudno znaleźć naprawdę zadbaną wersję tego modelu z bezwypadkową przeszłością.

4.55
Ocena na postawie 23 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
TypSamochód osobowy
SegmentSegment C

Generacje Volkswagen Vento

Inne modele Volkswagen

Segment C - Inne modele

Oceny użytkowników (10)

Volkswagen Vento: newsy, testy i recenzje

McLaren 600LT na torze. Auto bliskie perfekcji i beznamiętnie skuteczne

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie