Używana Škoda Felicia - typowe awarie i problemy

Škoda Felicia lata świetności ma już za sobą, ale nadal przekonuje do siebie budżetowym charakterem. Kupując ją, nie będziemy musieli odmawiać sobie wyjazdu na wakacje, a bez względu na to, co się zepsuje, zawsze za naprawę zapłacimy tyle co za drugie śniadanie.

Skoda FeliciaSkoda Felicia
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Skoda Felicia Kombi
Skoda Felicia Kombi © mat. prasowe / Skoda

Jednym z pierwszych wspólnie opracowanych modeli była zaprojektowana przez studio Bertone Felicia, która oprócz podzespołów pochodzących od nowego partnera w dużej mierze wykorzystywała elementy swojego poprzednika - Favorita.

Premiera nowego auta odbyła się jesienią 1994 roku, a już rok później do oferty dołączyły wersje kombi i pick-up. Co ciekawe, jeszcze w tym samym roku w Poznaniu ruszyła montownia Škody Felicii. Taki zabieg pozwolił producentowi ominąć cło i znacząco wpłynął na obniżenie cen Škody Felicii w naszym kraju. Niezbyt zamożna Polska była wówczas idealnym rynkiem zbytu dla budżetowego modelu Felicia. W 1998 roku samochód przeszedł facelifting, a trzy lata później fabryki Škody opuściły ostatnie egzemplarze tego modelu.

Silniki

  • R4 1,3 (58 KM) z gaźnikiem
  • R4 1,3 BMM (54-68 KM) z wtryskiem jednopunktowym
  • R4 1,3 MPI (54-68 KM) z wtryskiem wielopunktowym
  • R4 1,6 MPI (75 KM) z wtryskiem wielopunktowym

Diesle:

  • R4 1,9 D (64 KM)

Która z jednostek benzynowych zasługuje na uwagę? Na pewno nie 58-konny wariant silnika 1,3 l wyposażony w gaźnik. Odradzam go między innymi dlatego, że do spalania wykorzystuje niedostępną na stacjach benzynę ołowiową. Można co prawda skorzystać z paliwa bezołowiowego, ale trzeba dolewać do niego jeszcze specjalny dodatek.

Odradzam też nowocześniejsze odmiany tej jednostki napędowej. Po pierwsze wałek rozrządu (OHV) umieszczony w kadłubie silnika obniża kulturę pracy, po drugie - są to silniki o wysokiej awaryjności. Pomimo zastosowania łańcucha rozrządu i kół zębatych układ rozrządu zwykle nie wytrzymuje więcej niż 50 000 km. Awaryjne są również koło zamachowe i rozrusznik. Bardzo często dochodzi do kompletnego zabrudzenia przepustnicy. Zdarzają się wycieki oleju i przypadki pękania uszczelki pod głowicą.

Skoda Felicia Wnętrze
Skoda Felicia Wnętrze © mat. prasowe / Skoda

Znacznie lepiej spisuje się Škoda Felicia z 1,6-litrowym silnikiem konstrukcji Volkswagena. Niestety, również w tym przypadku trzeba mieć się na baczności. Przede wszystkim należy skrócić interwał wymiany paska rozrządu z 90 000 do 60 000 km i zaglądać do niego co 30 000 km. Podatny na uszkodzenie jest również aparat zapłonowy. Volkswagenowski silnik ma jeszcze jeden poważny mankament - w ruchu miejskim potrafi spalić nawet 10 l/100 km, a to już dość dużo jak na taką pojemność.

Stosunkowo trwały jest również motor Diesla, choć w wielu egzemplarzach konieczna będzie już wymiana takich elementów, jak pompa wody, świece żarowe czy sprzęgło wraz z dociskiem. Wybierając jednostkę wysokoprężną, nie ma co liczyć na dobrą dynamikę i wysoką kulturę pracy, ale niskie zużycie paliwa (około 5 l/100 km) będzie z pewnością miłym zaskoczeniem.

Dane techniczneKonstrukcja Škody Felicii jest prosta jak budowa cepa. Z przodu znajduje się klasyczny układ oparty na kolumnach MacPhersona, a z tyłu belka skrętna. Niezależnie od wersji silnikowej napęd w czeskim aucie zawsze przekazywany jest przez 5-biegową skrzynię ręczną na koła przedniej osi.Awaryjność

Skoda Felicia
Skoda Felicia © mat. prasowe / Skoda

Przed zakupem Felicii trzeba dokładnie obejrzeć obudowę skrzyni biegów i układ chłodniczy, ponieważ właśnie w tych miejscach najczęściej pojawiają się wycieki. Warto też skontrolować osłony przegubów napędowych, które często po długiej eksploatacji są już mocno popękane i wymagają natychmiastowej wymiany.

Zawieszenie również nie grzeszy trwałością. Najczęściej uszkodzeniu ulegają sworznie wahaczy i amortyzatory. Spotykane są także przypadki przedostawania się wody do wnętrza auta, która niszczy instalację elektryczną. Psuje się też wewnętrzny mechanizm skrzyni biegów – koniecznie sprawdźmy jej działanie podczas jazdy próbnej.

Wybrane dla Ciebie

Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Renault Boreal to Dacia Bigster na wypasie. Trafi do ponad 70 krajów
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Hyundai pokazał kolejnego dzikusa na prąd. To Ioniq 6
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
Nie sprawdzają, a potem płacz. Kupują używane auta w ciemno
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
7 wersji napędu do wyboru. Jeśli chodzi o silniki ten model jest królem
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Szukasz auta z długą gwarancją? Nie jesteś skazany na Koreę i Chiny
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Chińczycy podali ceny. Kolejny łakomy kąsek
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Zasada dwóch sekund. Policja sprawdza z wiaduktów
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Oto nowa Mazda CX-5. Większa, ale ze słabszym silnikiem
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania
Te auta rdzewieją najszybciej. Budżetowa marka godna zaufania