Co warto wiedzieć o świecach żarowych? [poradnik]

Prawie każdy silnik wysokoprężny wyposażony jest w świece żarowe. Tym razem spróbujemy przybliżyć Wam czemu one służą? Jak działają? A także jak o nie dbać?

Świece żaroweŚwiece żarowe
Artur Kuśmierzak

Jak zapewne już wiecie silnik diesla nie dysponuje typowymi świecami iskrowymi, które spotkamy w motorach benzynowych, a mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się tutaj nie za sprawą iskry lecz samoczynnie wskutek wzrostu temperatury spowodowanego gwałtownym zwiększeniem się ciśnienia. Po co w takim razie stosuje się świece żarowe? Dlatego, że często temperatura mieszanki w cylindrze nie jest wystarczająco wysoka, aby doszło do zapłonu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Świeca żarowa podgrzewa powietrze w komorze spalania lub jeżeli mówimy o silnikach starego typu, w komorze wstępnej ułatwiając rozruch silnika. Warto też pamiętać o tym, że w nowoczesnych jednostkach napędowych świece żarowe pracują jeszcze przez pewien czas po uruchomieniu silnika. Jak działają i z czego się składają? Świece żarowe dzielimy na metalowe – tu elementem grzewczym jest metalowa spirala oraz ceramiczne – gdzie znajdziemy specjalny element zatopiony w tworzywie ceramicznym.

Które są skuteczniejsze? Oczywiście te drugie, ponieważ charakteryzują się wysoką temperaturą topnienia i dużym przewodnictwem ciepła. Ponadto świece ceramiczne szybciej osiągają pożądaną temperaturę i są znacznie trwalsze od metalowych. Dawnej świece żarowe do pełnego rozgrzania potrzebowały około 20 sekund, obecnie czas ten zmalał nawet do mnie niż 4 sekund.

Czym objawia się uszkodzenie świecy żarowej? Przede wszystkim kłopotami z uruchomieniem silnika oraz nierówną jego pracą zaraz po jego włączeniu. Jak je sprawdzić? Można to zrobić albo za pomocą czujnika albo po prostu je wykręcając, a następnie podpinając pod akumulator i sprawdzając czy się nagrzewają. Nawet jeśli okaże się, że tylko jedna z nich nie działa prawidłowo to i tak warto wymienić wszystkie, ponieważ w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że posłuszeństwa odmówią kolejne.

Warto też pamiętać o tym, że z czasem świece żarowe pokrywają się nagarem, w wyniku czego obniża się ich wydajność. Tym samym wymieniając wszystkie naraz zapobiegniemy nierównomiernej pracy silnika. Teoretycznie świece żarowe wymienia się co około 100 000 km, jednak w praktyce potrafią one wytrzymać nieco dłużej. Przy ich wymianie należy pamiętać o tym, żeby kupować takie same świece jakie zaleca producent. Każda świeca jest dostosowana do odpowiedniego silnika pod kątem właściwości cieplnych, czasu nagrzewania, napięcia pracy, a nawet kształtu. Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi naszego auta.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało