Co warto wiedzieć o świecach żarowych? [poradnik]

Prawie każdy silnik wysokoprężny wyposażony jest w świece żarowe. Tym razem spróbujemy przybliżyć Wam czemu one służą? Jak działają? A także jak o nie dbać?

Świece żaroweŚwiece żarowe
Artur Kuśmierzak

Jak zapewne już wiecie silnik diesla nie dysponuje typowymi świecami iskrowymi, które spotkamy w motorach benzynowych, a mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się tutaj nie za sprawą iskry lecz samoczynnie wskutek wzrostu temperatury spowodowanego gwałtownym zwiększeniem się ciśnienia. Po co w takim razie stosuje się świece żarowe? Dlatego, że często temperatura mieszanki w cylindrze nie jest wystarczająco wysoka, aby doszło do zapłonu.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Świeca żarowa podgrzewa powietrze w komorze spalania lub jeżeli mówimy o silnikach starego typu, w komorze wstępnej ułatwiając rozruch silnika. Warto też pamiętać o tym, że w nowoczesnych jednostkach napędowych świece żarowe pracują jeszcze przez pewien czas po uruchomieniu silnika. Jak działają i z czego się składają? Świece żarowe dzielimy na metalowe – tu elementem grzewczym jest metalowa spirala oraz ceramiczne – gdzie znajdziemy specjalny element zatopiony w tworzywie ceramicznym.

Które są skuteczniejsze? Oczywiście te drugie, ponieważ charakteryzują się wysoką temperaturą topnienia i dużym przewodnictwem ciepła. Ponadto świece ceramiczne szybciej osiągają pożądaną temperaturę i są znacznie trwalsze od metalowych. Dawnej świece żarowe do pełnego rozgrzania potrzebowały około 20 sekund, obecnie czas ten zmalał nawet do mnie niż 4 sekund.

Czym objawia się uszkodzenie świecy żarowej? Przede wszystkim kłopotami z uruchomieniem silnika oraz nierówną jego pracą zaraz po jego włączeniu. Jak je sprawdzić? Można to zrobić albo za pomocą czujnika albo po prostu je wykręcając, a następnie podpinając pod akumulator i sprawdzając czy się nagrzewają. Nawet jeśli okaże się, że tylko jedna z nich nie działa prawidłowo to i tak warto wymienić wszystkie, ponieważ w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że posłuszeństwa odmówią kolejne.

Warto też pamiętać o tym, że z czasem świece żarowe pokrywają się nagarem, w wyniku czego obniża się ich wydajność. Tym samym wymieniając wszystkie naraz zapobiegniemy nierównomiernej pracy silnika. Teoretycznie świece żarowe wymienia się co około 100 000 km, jednak w praktyce potrafią one wytrzymać nieco dłużej. Przy ich wymianie należy pamiętać o tym, żeby kupować takie same świece jakie zaleca producent. Każda świeca jest dostosowana do odpowiedniego silnika pod kątem właściwości cieplnych, czasu nagrzewania, napięcia pracy, a nawet kształtu. Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi naszego auta.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥