Polski Fiat i linia Bertone, czyli historii Fiata część 4 [geneza motoryzacji]

Przez kilka lat po zakończeniu II wojny światowej Fiat szukał na nowo swojej tożsamości, by odkryć, że i tak najlepiej wychodzą mu małe auta.

Fiat 600Fiat 600
Piotr Wielgus

Na genewskich targach motoryzacyjnych w 1955 roku zaprezentowano oficjalnego następcę Fiata 500 Topolino – model 600.  Samochód miał nieco większy silnik (stąd nazwa), który wytwarzał 22 KM mocy.

Ten rezultat podniesiono w II serii produkcji. Całkowicie nowa konstrukcja z samonośną karoserią, osiągająca 100 km/h, przyjęła się tak samo szybko i dobrze jak jej poprzedniczka. Do roku 1960 wyprodukowano 950 tysięcy egzemplarzy, a samochód był produkowany bez przerwy przez 18 lat.

Fiat 600
Fiat 600

Po dostosowaniu linii montażowej głównej fabryki w Mirafiori do produkcji Fiata 600 ekspansja rynkowa tego modelu była jeszcze większa. Specjaliści okrzyknęli 600 najwspanialszym samochodem małolitrażowym okresu powojennego. W tym samym czasie, w którym rodził się Fiat 600, koncern z Turynu wspólnie z producentem opon Pirelli, reaktywował firmę Bianchi, tym razem jako Autobianchi SpA. Na bazie Fiata 500, a później 600, zbudowano m.in. kabriolet o nazwie Bianchina Special. Samochód miał zaledwie trzy metry długości, silnik o pojemności 0,5 litra i mocy 21 KM. Ale zrobiony był wyjątkowo pięknie i z najwyższą dbałością o szczegóły. Autobianchi Bianchina ociekał chromem, miał nowoczesne, otwierane korbką szyby bez ramek i wnętrze uznane za „włoski krzyk mody”.

Autobianchi Bianchina
Autobianchi Bianchina

W 1957 roku Fiat zaprezentował model Nuova 500, w którym montowano dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem. W 1960 roku pojawił się 500 Estate, pierwowzór późniejszego stylu Station Wagon. Do roku 1975, gdy zakończono jego montaż, taśmy produkcyjne opuściło 3 678 000 egzemplarzy tego auta. W 1963 roku podpisano umowę z rządem polskim na produkcję modelu 125 w naszym kraju. Wśród ratyfikujących porozumienie był jeden z członków kierownictwa Fiata, Giovanni Agnelli II, który w 1966 roku został prezydentem Fiata. Fiat rozwijał się bardzo prężnie i był marką niesamowicie płodną.

Fiat X1/9
Fiat X1/9

Kolejny przełom, który uświadomił Fiatowi, że potrafi wypuścić na rynek także auto o charakterystyce sportowej, nastąpił w roku 1972. Model X 1/9 to rzadki przykład odwagi producenta, który zaczyna seryjną produkcję samochodu z założenia jedynie studyjnego. X 1/9 miał centralnie umieszczony silnik w układzie rzędowym o pojemności 1,3 litra i mocy 75 KM, a karoserię zaprojektował sam Bertone. Kiedy w 1982 roku turyńczycy zaprzestali jego produkcji, przekazali licencję właśnie studiu Bertone, które produkowało to auto do końca lat 80.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł