Faworytka do sukcesu, czyli historii Skody część 3 [geneza motoryzacji]
Do końca lat 80-tych Skoda produkowała coraz więcej samochodów na wolny rynek. Oczywiście, jak na popyt, było ich wciąż za mało, ale niemal cały potencjał wytwórczy koncernu przeznaczano na produkcję zbrojeniową.
14.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:01
Tak było aż do roku 1990, kiedy to „Aksamitna Rewolucja” zakończyła erę socjalizmu w Czechosłowacji. Między rokiem 1964 a 1988 pod marką Skoda zjeżdżały z taśmy auta o konstrukcji typowej tylko dla tej marki, a więc modele 1000 MB, seria 100, 120 i 130. W fabryce w Mlada Boleslav powstawały też bardzo dobre mikrobusy, a także auta sportowe.
Erę tylnosilnikowych Skód zakończyła Skoda Favorit. Technicznie auto było na poziomie współczesnych mu konstrukcji najlepszych firm zachodnich, a Skoda postanowiła, że i designersko nie będzie od nich odstawać. Zlecenie narysowania nowego modelu i jego „dopieszczenia” otrzymała słynna stylistyczna włoska firma Bertone. Jej pierwsza prezentacja nastąpiła w 1987 roku w Brnie, a rok później trafiła na rynek. Auto z miejsca stało się bestsellerem.
W Skodzie Favorit zastosowano silniki o pojemności skokowej 1289 cm³ występujące w kilku wariantach. Do sprzedaży później wprowadzono także model 135 Le/LSe oprócz elektrycznie sterowanego gaźnika Pierburg Ecotronic wyposażony był w katalizator, który rok później zaczęto także montować w wersji podstawowej z 57-konnym silnikiem.
Już od połowy lat osiemdziesiątych Skoda poszukiwała inwestora, który mógłby pomóc w rozwoju firmy. Upadek komunizmu przyspieszył te rozmowy. Początkowo wśród faworytów do przejęcia czeskiego koncernu było Renault. Rozmowy były już bardzo zaawansowane, ale ostatecznie ofertę Francuzów przebił Volkswagen. 16 kwietnia 1991 roku Skoda oficjalnie przyłącza się do Grupy Volkswagena.
Nastąpił gwałtowny rozwój firmy. Pierwszym samochodem, który wjechał na rynek pod rządami Volkswagena to Skoda Felicia - następczyni Favoritki. Ale w tym aucie Niemcy nie maczali jeszcze palców. Była to konstrukcja czeska, bez niemieckich komponentów i myśli technicznej. Dopiero w końcówce produkcji wprowadzono silniki VW - benzynowy 1,6 i wysokoprężny 1,9.
Podstawowym modelem Skody Felicii był pięciodrzwiowy hatchback. Konstrukcyjnie było to zmodernizowane nadwozie Favorit. Podstawowym silnikiem modelu był benzynowy silnik o pojemności 1,3 l wykonywany z jednopunktowym wtryskiem o mocy 54 KM lub wielopunktowym wtryskiem o mocy 68 KM. Konstrukcyjnie wywodził się ze starszych modeli (105, 120, Favorit). Miał aluminiowy blok, łańcuch rozrządu i wtrysk paliwa firmy Bosch.
Pierwszy nowy modelem powstałym od a do z pod rządami Volkswagena była Skoda Octavia z 1996 roku. Oparta na technice VW Golfa, ale zupełnie inna. Resztę historii już znacie.