LPG pod lupą. Rzecznik pyta ministerstwo

LPG
LPG
Źródło zdjęć: © Autokult.pl
Marcin Łobodziński

03.09.2024 08:28, aktual.: 03.09.2024 15:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mieszkaniec Warszawy poskarżył się Rzecznikowi Praw Obywatelskich na przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Skoro gaz ziemny jest paliwem alternatywnym według ustawy i takie auto może wjechać, to pyta, dlaczego nie może wjechać auto na LPG. Rzecznik wysłał zapytanie do Ministerstwa Środowiska. Jak jest naprawdę?

Przypominamy, że strefy czystego transportu (dalej SCT) obowiązują od 1 lipca w Warszawie i dla aut zasilanych benzyną najniższą obowiązującą normą jest Euro 2. Jeśli samochód spełnia tylko normę Euro 1, to nie może wjeżdżać do strefy. Z zakazu wjazdu do SCT wyłączone są auta zasilane gazem ziemnym (CNG), a także elektryczne, w tym na wodór.

Dlaczego nie na LPG?

Jak podkreśla rzecznik, faktem jest, że spalanie mieszanki propanu i butanu powoduje znacznie mniejszą emisję tlenku azotu niż podczas spalania benzyny lub oleju napędowego. Efekt redukcji zanieczyszczeń podczas spalania LPG jest także widoczny w odniesieniu do innych zanieczyszczeń (brak emisji cząstek stałych do atmosfery, o 60 proc. mniejsza emisja węglowodorów oraz zmniejszenie emisji tlenku węgla o 20 proc.).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Korzystanie z aut zasilanych LPG może pomóc osiągnąć założony cel, czyli zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w stolicy. Jednak nie chodzi tu o samo LPG, lecz o konsekwencję.

Gaz ziemny został wpisany do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jako paliwo alternatywne dla paliw kopalnych, a gaz propan-butan już nie. Przez to CNG jest traktowane jako paliwo alternatywne w odniesieniu do SCT, a LPG nie.

Pierwotnie w ustawie zakładano włączenie LPG do paliw alternatywnych, ale w ostatecznej jej wersji gaz ten został usunięty. Zdaniem RPO: "wydaje się, że brak zaliczenia pojazdów samochodowych wyposażonych w instalację LPG do kategorii pojazdów nieobjętych zakazem wjazdu do strefy czystego transportu jest wyrazem pewnej niekonsekwencji ustawodawcy".

Dalej w komunikacie RPO czytamy:

"Skoro jednak ustawodawca uznał, że korzystanie z pojazdów napędzanym gazem ziemnym nie wiąże się z emisją zanieczyszczeń, która negatywnie oddziałuje na zdrowie ludzi i środowisko, gdyż wyłączył tego rodzaju pojazdy z zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, to rodzi się pytanie, z jakich względów nie potraktował w tożsamy sposób samochodów zasilanych gazem płynnym LPG".

Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do dyrektora Departamentu Elektromobilności i Innowacji MKiŚ Szymona Bylińskiego o:

  • zbadanie problemu,
  • ustosunkowanie się do postulatu obywatela co do rozszerzenia ustawowego katalogu pojazdów samochodowych nieobjętych zakazem wjazdu do strefy o pojazdy zasilane gazem płynnym LPG,
  • wyjaśnienie przyczyn, dla których w ostatecznej wersji projektu nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych auta z instalacją LPG nie zostały dodane do listy pojazdów uprawnionych do poruszania się po strefie czystego transportu.

Na to ostatnie pytanie odpowiedź może być ciekawa.

Jak to było z tym LPG?

Kiedy pracowano nad ustawą, kilka podmiotów było przeciwko wprowadzeniu LPG jako paliwa alternatywnego. Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii podczas konsultacji nad projektem ustawy podało następujący argument: "Wpływ spalania gazu płynnego LPG na środowisko jest porównywalnie negatywny do wpływu spalania płynnych paliw pochodzenia kopalnego (benzyny, oleje napędowe)".

To samo można by napisać o CNG, ale najprawdopodobniej CNG jako paliwo bez przyszłości nie jest brane pod uwagę, ponieważ jego zastosowanie w transporcie prywatnym jest nieistotne. Znajduje zastosowanie jedynie w komunikacji miejskiej i to głównie dlatego zostało uwzględnione jako paliwo alternatywne.

Dość komiczną argumentację przeciwko LPG przyjęło PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych- obecnie Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności):

"Gaz LPG, w odróżnieniu od gazu ziemnego, wprowadza więcej zanieczyszczeń i nie ma perspektyw na dalszy rozwój. Dopuszczenie starych technologii opóźnia wprowadzenie elektromobilności. Działania UE i Komisji Europejskiej nie uwzględniają preferencji dla gazu LPG. Dopuszczenie stosowania LPG jako pełnoprawnego użytkownika niskiej emisji spowoduje zahamowanie rozwoju napędów "czystszych".

Co więcej, ówczesne PSPA dodało inny ciekawy argument: "W obecnie proponowanej wersji przepisu z jednej strony dopuszczono wjazd pojazdów napędzanych LPG, których zaliczenie do "czystych" napędów jest wysoce kontrowersyjne. Z drugiej strony, całkowicie pominięto samochody hybrydowe typu plug-in, które w warunkach miejskich mają ponad 50 km zasięgu na napędzie elektrycznym".

Poniekąd słuszny, bo samochody typu PHEV przecież spalają średnio ok. 1-2 l na 100 km i z całą pewnością w ruchu miejskim kierowcy korzystają wyłącznie z napędu elektrycznego.

Jedyną słuszną, choć może bardziej sensowną argumentację przedstawił Związek Dealerów samochodowych:

"Według powszechnie dostępnych wyników badań stare typy silników (przypomnijmy, że norma Euro 3 obowiązywała do 2004 roku), jeżeli są zasilane LPG, przedstawiają takie same lub wręcz gorsze właściwości jeśli chodzi o emisje niż kiedy są zasilane benzyną lub olejem napędowym. Należy w tym miejscu zauważyć, że LPG jest tańszym paliwem niż benzyna czy olej napędowy, co powoduje, że starsze i tańsze auta są w ogromnej większości wyposażone w instalacje LPG. Wprowadzenie więc przepisu w proponowanym brzmieniu powodować będzie, że wyłączenie aut z normą Euro3 i starszą będzie fikcją".

W mojej opinii argumentacja ta ma ukryte drugie dno, o którym głośno mówić szanowanej organizacji nie wypada. Po prostu chodzi o to, że samochody 20-letnie zasilane LPG to w dużej części samochody zaniedbane, których silniki z racji stosowania LPG są wątpliwej kondycji, a właścicieli nie stać na utrzymanie takich aut w pełnej sprawności. Nieprzypadkowo jeżdżą na LPG.

Jeśli zaś chodzi o konkrety dotyczące LPG i jego wpływu na środowisko w trakcie spalania, to zachęcam do zapoznania się z artykułem poniżej:

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (58)
Zobacz także