Od 1 lipca obowiązuje w Warszawie Strefa Czystego Transportu. Sprawdź, czy możesz wjechać i na jakich zasadach

Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

01.07.2024 08:58, aktual.: 01.07.2024 09:11

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zaczyna obowiązywać od 1 lipca 2024 roku w większej części Śródmieścia oraz niedużych fragmentach dzielnic, które je otaczają. Przypominamy obowiązujące tam zasady wjazdu.

Śródmieście, Praga-Północ, Praga-Południe, Wola, Ochota – w tych dzielnicach obowiązuje Strefa Czystego Transportu, jednak żadnej z nich strefa nie obejmuje w całości. Największa część przypada na Śródmieście. Około połowa Woli (wschodnia część) i Pragi-Północ (południowa część) również są objęte STC. Mniejszy fragment obejmuje Pragę-Południe, a tylko niewielki Ochotę.

Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie© Autokult

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czym można wjechać?

Do Strefy Czystego Transportu można wjechać samochodem benzynowym (lub LPG) spełniającym normę emisyjną Euro 2 (rocznik produkcji od 1997 r. lub młodszy). W uchwale rozgranicza się wiek od normy, ale i tak obowiązuje norma przypisana do rocznika pojazdu, zapisana w ewidencji CEPiK.

Jeśli chodzi o diesle, to tu wymagania są bardziej rygorystyczne – nie wolno wjeżdżać samochodem spełniającym normę niższą niż Euro 4 lub starszym niż 19-letni (rok produkcji 2005 lub młodszy).

W ramach wyjątków jechać do SCT będzie można również dowolnym pojazdem cztery razy w roku bez żadnych konsekwencji.

Dodatkowe wyłączenia dla osób i pojazdów

Przewidziano wyłączenia dla pewnych grup osób i pojazdów, które nie spełniają podstawowych wymagań SCT.

Do 31 grudnia 2027 roku zwolnione będą osoby zamieszkałe w Warszawie, które w stolicy rozliczające podatki. Trzeba będzie jednak uzyskać nalepkę, którą wydawana jest po złożeniu wniosku do Zarządu Dróg Miejskich. Koszt nalepki to 5 zł.

Zwolnieni są także seniorzy (ukończone 70 lat do 31 grudnia 2023 r.) i osoby z niepełnosprawnością (posiadacze europejskiej karty parkingowej). Takie osoby nie muszą jednocześnie być mieszkańcami Warszawy i rozliczać w niej podatków, ale muszą uzyskać nalepkę.

Do Strefy Czystego Transportu bez ograniczeń mogą wjeżdżać motocykle i pojazdy specjalne, rozumiane zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 36 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Do Strefy Czystego Transportu bez ograniczeń mogą wjeżdżać pojazdy historyczne, co najmniej 25-letnie i uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. W skrócie, chodzi o pojazdy zabytkowe, czyli na żółtych tablicach.

Pojazdy biorące udział w zgromadzeniu organizowanym, wydarzeniu kulturalnym.

Kara za wjazd do Strefy Czystego Transportu

Za wjazd do SCT pojazdem do tego nieuprawnionym grozi grzywna w wysokości 500 zł. Kontrole będą przeprowadzać strażnicy miejscy, dodatkowo policja w razie zatrzymania kierowcy. Warto jednak pamiętać, że dopiero piąty wjazd do SCT w roku kalendarzowym jest złamaniem prawa.

To dopiero pierwsza faza Strefy Czystego Transportu

Opisane wyżej zasady dotyczą okresu do 31 grudnia 2025 roku. Zasady te będą się jednak zmieniać wraz z upływem czasu i wchodzić w życie etapami:

  • Od 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 3 lub wyprodukowane co najmniej w 2000 r. oraz diesle spełniające normę Euro 5 lub wyprodukowane w 2000 r.
  • Od 1 stycznia 2028 r. do dnia 31 grudnia 2029 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 4 lub wyprodukowane co najmniej w 2005 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane w 2014 r.
  • Od 1 stycznia 2030 r. do dnia 31 grudnia 2031 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 5 lub wyprodukowane co najmniej w 2009 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6d-TEMP lub wyprodukowane w 2017 r.
  • Od dnia 1 stycznia 2032 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 6 lub wyprodukowane co najmniej w 2014 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6d lub wyprodukowane w 2020 r.
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (12)