Od 1 lipca obowiązuje w Warszawie Strefa Czystego Transportu. Sprawdź, czy możesz wjechać i na jakich zasadach

Strefa Czystego Transportu w Warszawie zaczyna obowiązywać od 1 lipca 2024 roku w większej części Śródmieścia oraz niedużych fragmentach dzielnic, które je otaczają. Przypominamy obowiązujące tam zasady wjazdu.

Strefa Czystego Transportu w WarszawieStrefa Czystego Transportu w Warszawie
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Śródmieście, Praga-Północ, Praga-Południe, Wola, Ochota – w tych dzielnicach obowiązuje Strefa Czystego Transportu, jednak żadnej z nich strefa nie obejmuje w całości. Największa część przypada na Śródmieście. Około połowa Woli (wschodnia część) i Pragi-Północ (południowa część) również są objęte STC. Mniejszy fragment obejmuje Pragę-Południe, a tylko niewielki Ochotę.

Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Obszar Strefy Czystego Transportu w Warszawie © Autokult

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku Wirtualnej Polski 2024

Czym można wjechać?

Do Strefy Czystego Transportu można wjechać samochodem benzynowym (lub LPG) spełniającym normę emisyjną Euro 2 (rocznik produkcji od 1997 r. lub młodszy). W uchwale rozgranicza się wiek od normy, ale i tak obowiązuje norma przypisana do rocznika pojazdu, zapisana w ewidencji CEPiK.

Jeśli chodzi o diesle, to tu wymagania są bardziej rygorystyczne – nie wolno wjeżdżać samochodem spełniającym normę niższą niż Euro 4 lub starszym niż 19-letni (rok produkcji 2005 lub młodszy).

W ramach wyjątków jechać do SCT będzie można również dowolnym pojazdem cztery razy w roku bez żadnych konsekwencji.

Dodatkowe wyłączenia dla osób i pojazdów

Przewidziano wyłączenia dla pewnych grup osób i pojazdów, które nie spełniają podstawowych wymagań SCT.

Do 31 grudnia 2027 roku zwolnione będą osoby zamieszkałe w Warszawie, które w stolicy rozliczające podatki. Trzeba będzie jednak uzyskać nalepkę, którą wydawana jest po złożeniu wniosku do Zarządu Dróg Miejskich. Koszt nalepki to 5 zł.

Zwolnieni są także seniorzy (ukończone 70 lat do 31 grudnia 2023 r.) i osoby z niepełnosprawnością (posiadacze europejskiej karty parkingowej). Takie osoby nie muszą jednocześnie być mieszkańcami Warszawy i rozliczać w niej podatków, ale muszą uzyskać nalepkę.

Do Strefy Czystego Transportu bez ograniczeń mogą wjeżdżać motocykle i pojazdy specjalne, rozumiane zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 36 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Do Strefy Czystego Transportu bez ograniczeń mogą wjeżdżać pojazdy historyczne, co najmniej 25-letnie i uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. W skrócie, chodzi o pojazdy zabytkowe, czyli na żółtych tablicach.

Pojazdy biorące udział w zgromadzeniu organizowanym, wydarzeniu kulturalnym.

Kara za wjazd do Strefy Czystego Transportu

Za wjazd do SCT pojazdem do tego nieuprawnionym grozi grzywna w wysokości 500 zł. Kontrole będą przeprowadzać strażnicy miejscy, dodatkowo policja w razie zatrzymania kierowcy. Warto jednak pamiętać, że dopiero piąty wjazd do SCT w roku kalendarzowym jest złamaniem prawa.

To dopiero pierwsza faza Strefy Czystego Transportu

Opisane wyżej zasady dotyczą okresu do 31 grudnia 2025 roku. Zasady te będą się jednak zmieniać wraz z upływem czasu i wchodzić w życie etapami:

  • Od 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2027 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 3 lub wyprodukowane co najmniej w 2000 r. oraz diesle spełniające normę Euro 5 lub wyprodukowane w 2000 r.
  • Od 1 stycznia 2028 r. do dnia 31 grudnia 2029 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 4 lub wyprodukowane co najmniej w 2005 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane w 2014 r.
  • Od 1 stycznia 2030 r. do dnia 31 grudnia 2031 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 5 lub wyprodukowane co najmniej w 2009 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6d-TEMP lub wyprodukowane w 2017 r.
  • Od dnia 1 stycznia 2032 r. - wjazd dla samochodów benzynowych (LPG) spełniających normę Euro 6 lub wyprodukowane co najmniej w 2014 r. oraz diesle spełniające normę Euro 6d lub wyprodukowane w 2020 r.
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne