Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – najmocniejsza w historii

Porsche zaprezentuje w Genewie najmocniejszą odmianę Panamery, jaka kiedykolwiek powstała. Model Turbo S E-Hybrid rozwija moc 680 KM i pozwoli przyspieszyć do 100 km/h w 3,4 sekundy!

Obraz
Marcin Łobodziński

Takiej Panamery jeszcze nie było. Swoją drogą, tak mocnej limuzyny w produkcji seryjnej też jeszcze nie było. Obecnie, niemieccy producenci oferują w tej klasie 600 KM z małym hakiem. Liderem wyścigu jest Mercedes-AMG E63 S z mocą 612 KM. Porsche odpowiada wartością, do której konkurencja dojdzie najpewniej w kolejnej generacji swoich aut – 680 KM. Co więcej, jest to maksymalna moc systemowa... ekologicznej hybrydy.

4-litrowy silnik V8 z odmiany Turbo, o mocy 550 KM, łączy się tu z jednostką elektryczną generującą 136 KM. Sumarycznie daje to 686 KM, zatem koncepcja tego napędu jest nastawiona na maksymalne osiągi, ponieważ systemowo układ napędowy rozwija niewiele mniej. Maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Połączenie jednostek jest dokładnie takie jak w Panamerze 4 E-Hybrid - poprzez elektromechanicznie rozłączane sprzęgło, a napęd na koła trafia przez przekładnię PDK z ośmioma biegami.

Obraz

Do zasilania silnika elektrycznego służy energia z zamontowanego w tylnej części nadwozia, chłodzonego wodą akumulatora litowo-jonowego o pojemności 14,1 kWh. Jako że jest to system plug-in, samochód można ładować ze zwykłego gniazdka sieci 230 V. Ładowanie prądem 10 A powinno trwać około 6 godzin. Przy korzystaniu z opcjonalnej ładowarki pokładowej o mocy 7,2 kW i gniazda 230 V (32 A), czas ten zostaje skrócony do 2,4 h. Cały proces można zaprogramować za pomocą Porsche Communication Management lub aplikacją Porsche Connect ze swojego smartfona.

Tradycyjnie dla tego typu samochodów, zasięg na samym prądzie ma wynosić 50 km, zatem nowa Panamera, mimo wszystko może być ekologiczna. Wystarczy wspomnieć, że zużycie paliwa w europejskim cyklu pomiarowym NEDC wynosi 2,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 66 g/km i 16,2 kWh/100 km dla energii elektrycznej.

Obraz

Jednak jej głównym przeznaczeniem jest dostarczenie kierowcy i trzem jego pasażerom najwyższych emocji podczas jazdy. Wspomnijmy chociażby o przyspieszeniu do 100 km/h trwającym ledwie 3,4 s. Dodajmy do tego jeszcze, że jest to o 0,2 s szybciej niż w Porsche 911 Carrera 4 GTS! Prędkość maksymalna? 310 km/h. To również poziom modelu 911.

Panamera Turbo S E-Hybrid jest wyposażona w adaptacyjny napęd na obie osie, zawieszenie pneumatyczne, ceramiczne hamulce oraz systemy Porsche Dynamic Chassis Control Sport i Porsche Torque Vectoring Plus. To wszystko pozwala korzystać z limuzyny tak, jakby siedziało się w sportowym coupé. Taka jest też idea tego gran turismo, którego koncepcja napędu została przejęta z najlepszego Porsche wszechczasów – 918 Spyder. Aby było jeszcze ciekawiej, Porsche ma zamiast sprzedawać model w dwóch rozstawach osi – standardowym i wydłużonym o 150 mm. Ta druga wersja, w seryjnym wyposażeniu ma tylną oś skrętną.

Choć premiera odbędzie się dopiero w Genewie, Porsche już podaje ceny i to również na rynek polski. Panamera Turbo S E-Hybrid będzie kosztować 903 630 zł, a w wersji Executive 968 780 zł.

Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
BMW Serii 5 G30 (2017-2024) – opinie i typowe usterki
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa