Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid – najmocniejsza w historii

Porsche zaprezentuje w Genewie najmocniejszą odmianę Panamery, jaka kiedykolwiek powstała. Model Turbo S E-Hybrid rozwija moc 680 KM i pozwoli przyspieszyć do 100 km/h w 3,4 sekundy!

Obraz
Marcin Łobodziński

Takiej Panamery jeszcze nie było. Swoją drogą, tak mocnej limuzyny w produkcji seryjnej też jeszcze nie było. Obecnie, niemieccy producenci oferują w tej klasie 600 KM z małym hakiem. Liderem wyścigu jest Mercedes-AMG E63 S z mocą 612 KM. Porsche odpowiada wartością, do której konkurencja dojdzie najpewniej w kolejnej generacji swoich aut – 680 KM. Co więcej, jest to maksymalna moc systemowa... ekologicznej hybrydy.

4-litrowy silnik V8 z odmiany Turbo, o mocy 550 KM, łączy się tu z jednostką elektryczną generującą 136 KM. Sumarycznie daje to 686 KM, zatem koncepcja tego napędu jest nastawiona na maksymalne osiągi, ponieważ systemowo układ napędowy rozwija niewiele mniej. Maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Połączenie jednostek jest dokładnie takie jak w Panamerze 4 E-Hybrid - poprzez elektromechanicznie rozłączane sprzęgło, a napęd na koła trafia przez przekładnię PDK z ośmioma biegami.

Obraz

Do zasilania silnika elektrycznego służy energia z zamontowanego w tylnej części nadwozia, chłodzonego wodą akumulatora litowo-jonowego o pojemności 14,1 kWh. Jako że jest to system plug-in, samochód można ładować ze zwykłego gniazdka sieci 230 V. Ładowanie prądem 10 A powinno trwać około 6 godzin. Przy korzystaniu z opcjonalnej ładowarki pokładowej o mocy 7,2 kW i gniazda 230 V (32 A), czas ten zostaje skrócony do 2,4 h. Cały proces można zaprogramować za pomocą Porsche Communication Management lub aplikacją Porsche Connect ze swojego smartfona.

Tradycyjnie dla tego typu samochodów, zasięg na samym prądzie ma wynosić 50 km, zatem nowa Panamera, mimo wszystko może być ekologiczna. Wystarczy wspomnieć, że zużycie paliwa w europejskim cyklu pomiarowym NEDC wynosi 2,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 66 g/km i 16,2 kWh/100 km dla energii elektrycznej.

Obraz

Jednak jej głównym przeznaczeniem jest dostarczenie kierowcy i trzem jego pasażerom najwyższych emocji podczas jazdy. Wspomnijmy chociażby o przyspieszeniu do 100 km/h trwającym ledwie 3,4 s. Dodajmy do tego jeszcze, że jest to o 0,2 s szybciej niż w Porsche 911 Carrera 4 GTS! Prędkość maksymalna? 310 km/h. To również poziom modelu 911.

Panamera Turbo S E-Hybrid jest wyposażona w adaptacyjny napęd na obie osie, zawieszenie pneumatyczne, ceramiczne hamulce oraz systemy Porsche Dynamic Chassis Control Sport i Porsche Torque Vectoring Plus. To wszystko pozwala korzystać z limuzyny tak, jakby siedziało się w sportowym coupé. Taka jest też idea tego gran turismo, którego koncepcja napędu została przejęta z najlepszego Porsche wszechczasów – 918 Spyder. Aby było jeszcze ciekawiej, Porsche ma zamiast sprzedawać model w dwóch rozstawach osi – standardowym i wydłużonym o 150 mm. Ta druga wersja, w seryjnym wyposażeniu ma tylną oś skrętną.

Choć premiera odbędzie się dopiero w Genewie, Porsche już podaje ceny i to również na rynek polski. Panamera Turbo S E-Hybrid będzie kosztować 903 630 zł, a w wersji Executive 968 780 zł.

Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟