Pakiet deregulacyjny to nie tylko prawo jazdy w telefonie. Jakie zmiany czekają nas w przyszłości?

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu, możliwość zachowania starych tablic czy rezygnacja z karty pojazdu. To tylko niektóre z planowanych zmian, jakie w przyszłości dołączą do wchodzących właśnie w życie przepisów wynikających z tzw. pakietu deregulacyjnego.

W przyszłości pożegnamy m.in. uciążliwe nalepki.W przyszłości pożegnamy m.in. uciążliwe nalepki.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Pakiet deregulacyjny zawiera wiele zmian przydatnych polskim kierowcom. Pierwsze z nich właśnie weszły w życie. Od 4 grudnia 2020 roku zniknęła konieczność wymiany dowodu rejestracyjnego spowodowana brakiem miejsca na pieczątki z przeglądów. To jednak nie wszystko.

Pojawiła się też możliwość rejestracji pojazdu w miejscu zamieszkania, które nie musi być tożsame z miejscem zameldowania. Co jednak najważniejsze, od 5 grudnia 2020 roku kierowcy nie muszą już wozić ze sobą dokumentu prawa jazdy. Podczas kontroli policja - na podstawie danych osobowych - zweryfikuje w systemie, czy posiadamy odpowiednie uprawnienia.

To najważniejsze, ale niejedyne zmiany, jakie przynosi pakiet deregulacyjny. Kolejne nowelizacje czekają nas w przyszłości. Przypominamy, z czym będą się wiązać, kiedy zaczną obowiązywać i przede wszystkim - jak ułatwią życie polskim kierowcom.

Dealer zarejestruje nowy pojazd

Za kilka miesięcy powinniśmy spodziewać się zrealizowania kolejnego postanowienia, które ułatwi funkcjonowanie nie tylko kierowcom, ale i sprzedawcom samochodów. 4 czerwca 2021 roku - po nowelizacji art. 73c Prawa o ruchu drogowym - nabywca nowego samochodu, przyczepy lub motoroweru będzie mógł upoważnić salon sprzedaży do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu, odbioru decyzji o czasowej rejestracji pojazdu, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic rejestracyjnych. Dealerzy otrzymają możliwość szybkiej rejestracji nowych samochodów w imieniu klienta drogą elektroniczną.

Uproszczony proces skróci czas potrzebny na formalności związane z zakupem nowego auta, a także zdejmie z klienta odpowiedzialność za pozyskanie dowodu rejestracyjnego i tablic. Warto jednak wspomnieć, że nowe uprawnienia otrzymają nie wszyscy dealerzy, a jedynie autoryzowane salony sprzedaży nowych samochodów.

Koniec z kartą pojazdu i nalepkami kontrolnymi

Zarówno karta pojazdu, jak i nalepki kontrolne 4 września 2022 roku staną się reliktami przeszłości. Ku uciesze wielu kierowców i właścicieli samochodów. Karta pojazdu to rzadko używany dokument, który większość czasu spędza w domowych szufladach. Z kolei jeśli ją zgubimy i uświadomimy to sobie np. dopiero podczas sprzedaży pojazdu, musimy się liczyć z wieloma komplikacjami.

Z kolei naklejki kontrolne są zmorą wszystkich świeżych nabywców aut używanych, którzy przy okazji zmiany tablic rejestracyjnych muszą zerwać poprzednią nalepkę i przykleić nową. Każdy, kto choć raz mierzył się z tym zadaniem, wie, że nie należy ono do najłatwiejszych.

Rezygnacja z karty pojazdu i nalepki kontrolnej pozwoli zaoszczędzić właścicielom aut łącznie 94,5 zł (75 zł za kartę pojazdu, 18,5 zł za naklejkę i 1 zł opłaty ewidencyjnej).

Możliwość pozostawienia starych tablic rejestracyjnych

Termin wejścia w życie tych przepisów nie jest jeszcze znany. Ale gdy tylko zostaną wprowadzone, będzie się to wiązało z kolejnymi oszczędnościami podczas rejestracji pojazdu. Zgodnie ze znowelizowanym art. 73 ust. 1a, jeśli kupiony pojazd był wcześniej zarejestrowany w Polsce, a zamontowane na nim tablice są czytelne i odpowiadają obowiązującemu wzorowi, nie będzie konieczności wymiany ich na nowe. Nawet wtedy, gdy kupimy samochód daleko od miejsca zamieszkania.

Zmiana pozwoli w wielu przypadkach zaoszczędzić prawie 100 zł. Tyle bowiem trzeba zapłacić teraz za wydanie tablic rejestracyjnych i umieszczonych na nich nalepek legalizacyjnych. Termin wprowadzenia tej zmiany ma dopiero zostać ogłoszony przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Na razie nie wiemy, kiedy to nastąpi.

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

To pozornie najważniejsza zmiana z perspektywy wielbicieli samochodów klasycznych, zabytkowych oraz wszystkich tych, którzy naprawiają swoje auta przez dłuższy czas. W myśl obecnych przepisów takie pojazdy, mimo że nie wyjeżdżają na drogę nawet przez kilka miesięcy, są traktowane na równi z regularnie użytkowanymi. Wiąże się z to z kosztami dla właściciela wynikającymi np. z konieczności opłacenia polisy OC.

Niestety, z perspektywy posiadaczy sprawnych klasyków niewiele się w tej kwestii zmieni. Przepisy przygotowane przez Ministerstwo Infrastruktury zakładają bowiem możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu, ale tylko w sytuacji konieczności naprawy jego uszkodzonych elementów konstrukcyjnych. Mówiąc prościej, wycofania będzie możliwe tylko w przypadku samochodów mocno uszkodzonych. W dodatku wyłącznie na okres 3-12 miesięcy i nie częściej niż raz na 3 lata od poprzedniego wycofania. Termin wdrożenia zmian na razie także pozostaje tajemnicą.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie