Najciekawsze muzea motoryzacyjne w Europie
Jeśli jesteś prawdziwym fanem motoryzacji i chcesz zobaczyć z bliska kamienie milowe w historii Twojej ulubionej marki, to koniecznie musisz odwiedzić najciekawsze muzea motoryzacyjne. Gdzie warto pojechać?
05.09.2012 | aktual.: 12.10.2022 16:58
Muzea - Porsche Museum
Jednym z ciekawszych muzeów motoryzacyjnych w zachodniej Europie jest mieszczące się w Stuttgarcie Porsche Museum. Nie bez powodu wybrano to miejsce na muzeum. To właśnie tu pod koniec lat 30. wyprodukowano pierwsze egzemplarze Volkswagena Garbusa, zaprojektowanego m.in. przez Ferdinanda Porsche.
Jakie modele Porsche można tu obejrzeć? Między innymi 356, 597 Jagdwagen, wyścigowe 906, a także 959 - zwycięzcę rajdu Paryż-Dakar z 1984 roku.
Muzea – Mercedes-Benz Museum
Niedaleko muzeum Porsche w tym samym mieście znajduje się muzeum Mercedesa. To ogromny obiekt o powierzchni ponad 16 000 m[sup]2[/sup]. Wyeksponowano tu około 160 samochodów. Jakie modele można obejrzeć? Między innymi pierwsze w historii auto z silnikiem Diesla - 260 D, przepięknego roadstera 27/170/225-PS Typ SSK, a także słynną limuzynę 300 „Adenauer”.
Muzea – BMW Museum
Ze względu na bogatą historię niemieckiej motoryzacji u naszych zachodnich sąsiadów jest mnóstwo muzeów motoryzacyjnych. Odwiedzając muzea Porsche i Mercedesa w Stuttgarcie, warto też wstąpić do Monachium, do siedziby BMW.
Znajduje się tu aż 400 samochodów i około 200 motocykli. Są wszystkie modele Serii 3, 5, 6 i 7 ustawione chronologicznie. Podziwiać możemy również wiele perełek, które wyszły spod skrzydeł BMW M GmbH, takich jak: M3 (E30), M635 CSi (E24) czy M1 (E26).
Jest tu również wystawa z najmocniejszymi silnikami, gdzie uda nam się wysłuchać ich pięknego brzemienia, oraz wiele ciekawych klasyków i konceptów, w tym: Isetta, 507, 2002 Ti czy Turbo.
Muzea – Volkswagen Autostadt
Oprócz muzeów Porsche, Mercedesa i BMW w Niemczech, a dokładniej w Wolfsburgu, tuż obok fabryki Volkswagena, znajduje się jedyne w swoim rodzaju miasteczko samochodów. Oprócz pokaźnego muzeum warto tam zwiedzić jeszcze nowoczesne pawilony Skody, Seata, Volkswagena, Audi, Lamborghini oraz Bentleya. Od niedawna jest tam także pawilon Porsche.
Muzea – Musée de l'Aventure Peugeot
Ci, którzy interesują się francuską motoryzacją, powinni zajrzeć do położonego na północnym wschodzie Francji miasteczko Sochaux, gdzie mieści się muzeum Peugeota. Kolekcja zebranych tam egzemplarzy obejmuje około 450 różnego rodzaju pojazdów, w tym samochody, skutery czy rowery. Wśród wystawionych aut są takie rodzynki, jak: Typ 3 z 1981 roku, 302 Dar'l Mat z roku 1937, a także wiele współczesnych modeli, w tym triumfujący w 24-godzinnych wyścigach Le Mans Peugeot 908 HDI FAP.
Muzea - Museo Ferrari
Ferrari to marka, którą kochają niemal wszyscy fani motoryzacji. Muzeum tej legendy wyścigów jest więc na mapie atrakcji pozycją obowiązkową. Kolekcja aut znajduje się oczywiście w Maranello na północy Włoch. Jeśli chcecie na spokojnie przyjrzeć się z bliska modelom: F50, F355, 550 Barchetta Pininfarina czy 599 GTO, to warto tu wstąpić.
Muzea – Heritage Motor Center Museum
Dlaczego spośród brytyjski muzeów polecamy Heritage Motor Center Museum? Odpowiedź jest prosta - to największy taki obiekt w Wielkiej Brytanii. Właśnie tu na terenach zajmowanych niegdyś przez RAF marka Rover w 1993 roku zgromadziła około 300 różnego rodzaju pojazdów i otworzyła muzeum.
Najciekawszą ekspozycją jest wystawa samochodów sportowych, gdzie obejrzymy na przykład Mini Coopera, który zajął pierwsze miejsce w Rajdzie Monte Carlo (1965). Jest też Ford Escort, który zwyciężył w wyścigu Londyn-Meksyk, w 1970 roku. Jednym z najbardziej unikatowych egzemplarzy jest Rover Jet wykorzystujący do napędu turbinę gazową.
Muzea – Jaguar Heritage Museum
Jeśli nie zdążyliście odwiedzić muzeum Jaguara mieszczącego się w starej fabryce Browns Lane w Coventry, to przez najbliższe lata nie będziecie mieli już okazji tego zrobić. Powód? Brytyjczycy na początku września je zamknęli, ale na szczęście kolekcja aut nie zostanie zlicytowana, tylko prawdopodobnie przeniesiona w inne miejsce. Niestety, jak w lutym tego roku uprzedzało szefostwo marki - trochę to potrwa.
Muzea – Volvo Museum
Szwedzkie marki również mają swoją bogatą historię, w związku z tym warto się nią pochwalić przed turystami. Najciekawsze auta, które opuściły fabryki Volvo, znajdują się w miejscowości Arendal położonej w pobliżu Göteborga.
Jest tutaj na przykład pierwszy samochód osobowy ze znaczkiem Volvo ÖV 4 oraz modele PV61 i PV56, które były oferowane wyłącznie na rynku szwedzkim. W kolekcji nie mogło zabraknąć też tak przełomowych aut dla marki, jak: PV444, 120, 144 czy 244. Jest kilka samochodów związanych ze sportami motorowymi, w tym: rajdowa odmiana 142, wyścigowe 850 Racing czy unikatowe rallycrosowe 343.
Muzea – Saab Museum
Będąc w Szwecji, oprócz muzeum Volvo warto zajrzeć też do siedziby marki, która całkiem niedawno odeszła do historii, choć może niebawem jeszcze do niej powróci. Mowa oczywiście o marce Saab, której rodzinnym miastem jest położony niedaleko Göteborga Trollhättan. Muzeum co prawda miało być zamknięte na zawsze, ale w końcu zostało odratowane i funkcjonuje. Możemy obejrzeć tu takie białe kruki Saaba jak: 92, 93, Sonett Super Sport, Sonett III, 99 Turbo czy prototyp EV-1, o którym pisaliśmy. Można również odbyć po nim wirtualną wycieczkę.
Muzea – Škoda Auto Museum
Jeśli chcecie odwiedzić ciekawe miejsce, to powinniście zainteresować się czeskim muzeum Škody położonym w miejscowości Mlada Boleslav, skąd pochodzi ta marka.
Zobaczycie tu między innymi modele: 100, Popular, Favorit oraz Sport Tyo 909 Monte Carlo, a także opancerzoną limuzynę z 1948 roku VOS. Oprócz aut marki Škoda znajduje się tu również kilka okazów Laurin & Klement czy Voiturette.
Muzea – Muzeum Motoryzacji w Warszawie
Polska, podobnie jak Niemcy, Włochy, Francja czy Czechy, również ma swoje motoryzacyjne muzea. Nie są to co prawda tak duże zbiory jak na Zachodzie, ale ze względów patriotycznych też warto je obejrzeć. Bez wątpienia największym tego typu obiektem jest Muzeum Motoryzacji w Warszawie.
Znajdziemy tu takie perełki jak: prototyp FSO Wars, Cadillac należący do Józefa Piłsudskiego, skonstruowany na bazie Lancii Stratos Stratopolonez z silnikiem Ferrari, a także Ford Sierra Cosworth słynnego kierowcy rajdowego Mariana Bublewicza.