1985 Saab EV-1 [zapomniane koncepty]

Skrót EV kojarzy nam się dzisiaj ze sformułowaniem Electric Vehicle, czyli samochód elektryczny. Jednak w 1985 roku Saab zastosował go w nazwie swojego modelu studyjnego i to wcale nie był pojazd elektryczny. Oto Saab EV-1 (Experimental Vehicle One).

1985 Saab EV-11985 Saab EV-1
Arkadiusz Gabrysiak

Skrót EV kojarzy nam się dzisiaj ze sformułowaniem Electric Vehicle, czyli samochód elektryczny. Jednak w 1985 roku Saab zastosował go w nazwie swojego modelu studyjnego i to wcale nie był pojazd elektryczny. Oto Saab EV-1 (Experimental Vehicle One).

Samochód zadebiutował w 1985 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie i był w pełni działającym prototypem. Bazował w dużej mierze na Saabie 900 Turbo 16V i był jednym z nielicznych konceptów wykonanych w latach niezależności szwedzkiej marki, gdyż w w 1990 roku GM przejęło część akcji Saaba.

Koncept EV-1 to gównie eksperyment stylistyczny oraz model testowy dla nowych materiałów zastosowanych w produkcji. Za projekt prezentowanego modelu odpowiada Björn Envall, który zdecydował się na niskie nadwozie z długą maską.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

Słupki drzwiowe były usytuowane w taki sposób, że z daleka praktycznie nie były widoczne, co potęgowało wrażenie, że cały kokpit samochodu począwszy od linii drzwi a na dachu kończąc wykonany jest ze szkła. Możemy więc tutaj zaryzykować stwierdzenie, że są to korzenie futurystycznego konceptu Aero X zaprezentowanego w 2006 roku.

Dodatkowo na dachu zainstalowano ogniwa słoneczne, które zasilały system wentylacji podczas postoju pojazdu. Rozwiązanie to było popularne w modelach koncepcyjnych w tamtym okresie.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

Do budowy paneli karoserii wykorzystano wzmacniane aramidami (Kevlarem i Twaronem) tworzywo sztuczne, które w przypadku niewielkiej stłuczki powracało do swojego pierwotnego kształtu. Panele drzwiowe były natomiast wzmacnianie włóknem węglowym.

Pod maską znalazła się standardowa, turbodoładowana, 16-zaworowa jednostka benzynowa Saaba o pojemności 2,0 litrów, która w tym przypadku generowała aż 285 KM i 335 Nm momentu obrotowego. Pozwalało to temu ważącemu niespełna 1200 kilogramów coupe na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w 5,9 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zatrzymywała się dopiero przy 270 km/h.

1985 Saab EV-1
1985 Saab EV-1

W środku znalazło się miejsce na 4 fotele z Chevroleta Corvette, w których wygodnie mogły podróżować 4 dorosłe osoby. Dodatkowo, prędkościomierz był tak skonstruowany, że w czasie nocnej jazdy podświetlał tylko tę część tarczy, gdzie znajdowała się prędkość z jaką samochód się poruszał. Można powiedzieć, że był to początek tzw. Night Panela.

W ramach ciekawostek dodam, że samochód pojawił się w jednej scenie w filmie "Powrót do przyszłości II" - screen z tego filmu z Saabem EV-1 możecie zobaczyć w poniższej galerii. Poniżej także oficjalny film promocyjny modelu EV-1.

Saab EV1 official promotional video 1985

  • BTTF Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
  • 1985 Saab EV-1
[1/17] BTTF Saab EV-1 Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
"Wilcze oczy" można spotkać przy drodze. Tłumaczymy, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny