Najbezpieczniejsze samochody 2018 r. według IIHS. Ranking z USA
Niedawno Euro NCAP opublikowało listę najbezpieczniejszych aut na Starym Kontynencie. Teraz to samo zrobili ich koledzy po fachu z USA. Warto znać wyniki IIHS-u, bo organizacja ta stosuje inne, surowsze, metody badawcze.
19.12.2018 | aktual.: 28.03.2023 12:20
Wiele mówi się o tym, że producenci mogą projektować swoje samochody tak, by jak najlepiej przechodziły standardowe testy zderzeniowe, a nie tak, by zapewniały jak najlepszą ochronę w każdej sytuacji. Zwolennicy tej teorii powinni zapoznać się z testami prowadzonymi w USA prowadzonymi przez IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, czyli instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym), bo zawierają one zupełnie inne próby. Jeśli samochód wypada dobrze zarówno w tych amerykańskich, jak i w europejskich, można wywnioskować, że mamy do czynienia z modelem naprawdę bezpiecznym, bo czy opłaca się projektować każdy model dwa razy – pod wymogi Europy i USA?
W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który - wprowadzony w 2012 roku - obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. Zdaniem Amerykanów w wypadkach o takim właśnie scenariuszu najwięcej osób ginie lub odnosi poważne obrażenia. Od niedawna IIHS przeprowadza próby obrysowe tak po stronie kierowcy, jak i pasażera.
IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.
Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na jego boczną krawędź. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom. Wdrożonym w 2016 roku elementem testów IIHS jest kontrola skuteczności świateł przeprowadzana w rzeczywistych warunkach. Można tu otrzymać do czterech punktów.
W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom niż Europejczycy. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu. Wymienione modele otrzymały najwyższe noty (Top Safety Pick+). W prezentowanym zestawieniu ujmujemy te modele, które można kupić w Europie, a także takie, które na Starym Kontynencie mają swoje blisko spokrewnione odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że ze względu na rozbieżność przepisów homologacyjnych, wersje tego samego modelu przeznaczonego na rynek USA i europejski mogą się różnić. Kolejność samochodów jest alfabetyczna.
Małe samochody
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Kia Niro Hybrid plug-in
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Samochody średniej wielkości
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Duże samochody
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Małe SUV-y
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 5 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Średnie SUV-y
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
- obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
- klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
- boczny test zderzeniowy: 4 na 4
- wytrzymałość dachu: 4 na 4
- system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
- oświetlenie: 4 na 4
Samochody z Top Safety Pick
Oprócz aut z najwyższymi notami za bezpieczeństwo Amerykanie z IIHS-u wyróżnili auta, które wybijają się ponad średnią, i którym niewiele zabrało do otrzymania noty Top Safety Pick+. Oto one.
Najmniejsze samochody
Małe samochody
Hyundai Ioniq Hybrid (od lipca 2018 r.)