Najbezpieczniejsze samochody 2018 r. według IIHS. Ranking z USA

IIHS przeprowadza nieobecne w systemie Euro NCAP testy obrysowe (small overlap)
IIHS przeprowadza nieobecne w systemie Euro NCAP testy obrysowe (small overlap)
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

19.12.2018 11:08, aktual.: 28.03.2023 12:20

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Niedawno Euro NCAP opublikowało listę najbezpieczniejszych aut na Starym Kontynencie. Teraz to samo zrobili ich koledzy po fachu z USA. Warto znać wyniki IIHS-u, bo organizacja ta stosuje inne, surowsze, metody badawcze.

Wiele mówi się o tym, że producenci mogą projektować swoje samochody tak, by jak najlepiej przechodziły standardowe testy zderzeniowe, a nie tak, by zapewniały jak najlepszą ochronę w każdej sytuacji. Zwolennicy tej teorii powinni zapoznać się z testami prowadzonymi w USA prowadzonymi przez IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, czyli instytut zajmujący się bezpieczeństwem drogowym), bo zawierają one zupełnie inne próby. Jeśli samochód wypada dobrze zarówno w tych amerykańskich, jak i w europejskich, można wywnioskować, że mamy do czynienia z modelem naprawdę bezpiecznym, bo czy opłaca się projektować każdy model dwa razy – pod wymogi Europy i USA?

W przypadku badań prowadzonych przez amerykańską organizację IIHS do określenia wytrzymałości przodu samochodu służą dwa testy. Pierwszy z nich polega na najechaniu blisko połową szerokości maski na odkształcalną przeszkodę przy prędkości 40 mil na godzinę, czyli ok. 64 km/h. Druga próba to obrysowy test zderzeniowy (small overlap), który - wprowadzony w 2012 roku - obnażył słabość konstrukcji zdecydowanej większości modeli. Polega on na uderzeniu 25 proc. szerokości maski w nieodkształcalną barierę z prędkością 64 km/h. Zdaniem Amerykanów w wypadkach o takim właśnie scenariuszu najwięcej osób ginie lub odnosi poważne obrażenia. Od niedawna IIHS przeprowadza próby obrysowe tak po stronie kierowcy, jak i pasażera.

IIHS bada również twardość bocznej struktury auta. Test polega na uderzeniu z prędkością 50 km/h w okolicy środkowego słupka przeszkodą imitującą SUV-a o wadze blisko 1,5 tony. W praktyce, jeśli testowany jest klasyczny samochód osobowy, podczas próby imitującej zderzenie boczne w laboratorium IIHS przeszkoda częściowo trafia powyżej dolnej linii okien. W przypadku testu Euro NCAP całość przeszkody uderza poniżej - w poszycie drzwi.

Amerykanie badają ponadto wytrzymałość dachu samochodu. Służy do tego hydrauliczna maszyna, która wywiera nacisk na jego boczną krawędź. W ten sposób sprawdza się odporność konstrukcji auta na dachowanie. Do porównania poszczególnych modeli służy wskaźnik otrzymywany za pomocą podzielenia siły nacisku, jaką było w stanie wytrzymać auto, przez jego masę. Od niedawna zarówno w IIHS, jak i Euro NCAP bada się również skuteczność systemów zapobiegania kolizjom. Wdrożonym w 2016 roku elementem testów IIHS jest kontrola skuteczności świateł przeprowadzana w rzeczywistych warunkach. Można tu otrzymać do czterech punktów.

W przypadku niektórych prób zderzeniowych Amerykanie poddają samochody cięższym testom niż Europejczycy. Warto więc zapoznać się z ich wynikami przed zakupem samochodu. Wymienione modele otrzymały najwyższe noty (Top Safety Pick+). W prezentowanym zestawieniu ujmujemy te modele, które można kupić w Europie, a także takie, które na Starym Kontynencie mają swoje blisko spokrewnione odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że ze względu na rozbieżność przepisów homologacyjnych, wersje tego samego modelu przeznaczonego na rynek USA i europejski mogą się różnić. Kolejność samochodów jest alfabetyczna.

Małe samochody

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Kia Niro Hybrid plug-in

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Samochody średniej wielkości

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Duże samochody

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Małe SUV-y

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 5 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Średnie SUV-y

  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony kierowcy: 4 na 4
  • obrysowy test zderzeniowy od strony pasażera: 4 na 4
  • klasyczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • boczny test zderzeniowy: 4 na 4
  • wytrzymałość dachu: 4 na 4
  • system zapobiegania wypadkom: 6 na 6
  • oświetlenie: 4 na 4

Samochody z Top Safety Pick

Oprócz aut z najwyższymi notami za bezpieczeństwo Amerykanie z IIHS-u wyróżnili auta, które wybijają się ponad średnią, i którym niewiele zabrało do otrzymania noty Top Safety Pick+. Oto one.

Najmniejsze samochody

Małe samochody

Hyundai Ioniq Hybrid (od lipca 2018 r.)

Samochody średniej wielkości

Małe SUV-y

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także