Euro NCAP testuje aktywne systemy bezpieczeństwa. Wreszcie sprawdzone informacje

Euro NCAP testuje aktywne systemy bezpieczeństwa. Wreszcie sprawdzone informacje

Wybór auta ze sprawnymi systemami aktywnego bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko wypadko
Wybór auta ze sprawnymi systemami aktywnego bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko wypadko
Źródło zdjęć: © Euro NCAP
Tomasz Budzik
24.10.2018 12:28, aktualizacja: 14.10.2022 14:59

Aktywne systemy bezpieczeństwa są dziś oczkiem w głowie producentów aut i kartą przetargową w walce o klienta. Na ile skutecznie jednak działają? Odpowiedzi na to pytanie do niedawana musieliśmy szukać w testach amerykańskiego IIHS-u. Ale z tym koniec.

Europa stawia na aktywność

Komisja Europejska chce, by w niedalekiej przyszłości aktywne systemy bezpieczeństwa, których zadaniem jest zapobiegnięcie zderzeniu, stały się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów. Dziś są dodatkiem, który coraz częściej staje się dla potencjalnych klientów języczkiem u wagi. Dzięki nowym testom Euro NCAP wreszcie będziemy mogli przekonać się, na ile skuteczne są one w poszczególnych modelach.

Instytucja wzięła pod lupę aktywny tempomat i asystenta utrzymania auta na pasie ruchu. Kiedy obydwa systemy współpracują, są w stanie przejąć kontrolę nad samochodem na drogach o wyraźnie zaznaczonych pasach lub choćby dobrze odznaczającym się od pobocza asfalcie. Jak zaznacza Euro NCAP, choć funkcje te odpowiadają temu, co określane jest jako drugi poziom autonomii, nie mamy do czynienia z samochodami autonomicznymi. W każdym z przebadanych przypadków od kierowcy wymaga się kontrolowania pojazdu i to on jest odpowiedzialny za zdarzenia na drodze. Elektronika ma tylko pomagać człowiekowi w prowadzeniu.

Aktywny tempomat (ACC) to system, który ma utrzymywać zadaną prędkość jazdy, a w razie zbliżenia do wolniej jadącego pojazdu, zmniejszyć ją tak, by utrzymywać bezpieczny dystans. Test ACC polegał na zbliżaniu się do stojącego pojazdu, wolniej jadącego auta i hamującego samochodu. Sprawdzano również, jak systemy poradzą sobie w trudniejszych przypadkach. Chodzi o sytuację, gdy jadące z przodu auto zmienia pas i wjeżdża w tor jazdy testowanego pojazdu, a także scenariusz, w którym poprzedzające auto zmienia pas, a przed nim ukazuje się bardzo wolno jadące auto.

Test asystenta utrzymania samochodu w pasie ruchu polegał na próbie ominięcia przeszkody umieszczonej na pasie ruchu oraz jazdy drogą w kształcie litery S.

Wyniki

Ze szczególnym uwzględnieniem aktywnych systemów wspomagających jazdę przebadano dziesięć pojazdów. Oto wyniki w poszczególnych kategoriach.

Zbliżanie się z prędkością 50 km/h (ACC) do stojącego samochodu

Audi A6 - samochód zahamował

BMW serii 5 - samochód zahamował

DS 7 Crossback - samochód zahamował

Ford Focus - samochód zahamował

Hyundai Nexo - samochód zahamował

Mercedes Klasy C - samochód zahamował

Nissan Leaf - samochód zahamował

Tesla Model S - samochód zahamował

Toyota Corolla - samochód zahamował

Volvo V60 - samochód zahamował

Zbliżanie się z prędkością 80 km/h (ACC) do stojącego samochodu

Audi A6 - brak reakcji samochodu

BMW serii 5 - samochód zahamował

DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Ford Focus - samochód zahamował

Hyundai Nexo - samochód zahamował

Mercedes Klasy C - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Nissan Leaf - samochód zaczął hamować, konieczna interwencja kierowcy

Tesla Model S - samochód zahamował

Toyota Corolla - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Volvo V60 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą

Zbliżanie się z prędkością 130 (ACC) km/h do stojącego samochodu

Audi A6 - brak reakcji samochodu

BMW serii 5 - brak reakcji samochodu

DS 7 Crossback - brak próby

Ford Focus - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Hyundai Nexo - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Mercedes Klasy C - brak reakcji samochodu

Nissan Leaf - brak reakcji samochodu

Tesla Model S - samochód zahamował

Toyota Corolla - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja

Volvo V60 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą

Zbliżanie się z prędkością 100 km/h (ACC) do auta jadącego 20 km/h

Audi A6 - samochód dostosował prędkość

BMW serii 5 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą

DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość

Ford Focus - samochód dostosował prędkość

Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość

Mercedes Klasy C – hamowanie awaryjne, auto uniknęło kolizji

Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość

Tesla Model S - samochód dostosował prędkość

Toyota Corolla - samochód dostosował prędkość

Volvo V60 - samochód dostosował prędkość

Zbliżanie się z prędkością 130 km/h (ACC) do auta jadącego 60 km/h

[/h3]

Audi A6 - samochód dostosował prędkość

BMW serii 5 - samochód dostosował prędkość

DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość

Ford Focus - samochód dostosował prędkość

Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość

Mercedes Klasy C - samochód dostosował prędkość

Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość

Tesla Model S - samochód dostosował prędkość

Toyota Corolla – brak próby

Volvo V60 - brak próby

Zbliżanie się z prędkością 55 km/h do hamującego auta jadącego początkowo 50 km/h

Audi A6 - samochód dostosował prędkość

BMW serii 5 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy

DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość

Ford Focus - samochód dostosował prędkość

Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość

Mercedes Klasy C - samochód dostosował prędkość

Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość

Tesla Model S - samochód dostosował prędkość

Toyota Corolla - samochód dostosował prędkość

Volvo V60 -

Reakcja jadącego 50 km/h samochodu na wjechanie na pas auta jadącego 10 km/h

Audi A6 - brak reakcji samochodu

BMW serii 5 - brak reakcji samochodu

DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy

Ford Focus - brak reakcji samochodu

Hyundai Nexo - brak próby

Mercedes Klasy C - brak reakcji samochodu

Nissan Leaf - ostrzeżenie kierowcy

Tesla Model S - ostrzeżenie kierowcy

Toyota Corolla - samochód zahamował

Volvo V60 - brak próby

Reakcja jadącego 130 km/h samochodu na wjechanie na pas auta jadącego 80 km/h

Audi A6 - ostrzeżenie kierowcy

BMW serii 5 - brak próby

DS 7 Crossback - brak próby

Ford Focus - samochód dostosował prędkość

Hyundai Nexo - brak próby

Mercedes Klasy C - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy

Nissan Leaf - brak próby

Tesla Model S - samochód dostosował prędkość

Toyota Corolla - brak próby

Volvo V60 - brak próby

Reakcja jadącego 50 km/h samochodu na zmianę pasa przez auto jadące przed nim i odsłonięcie się stojącego pojazdu

Audio A6 - ostrzeżenie kierowcy

BMW serii 5 - samochód zahamował

DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy

Ford Focus - samochód zahamował

Hyundai Nexo - samochód zahamował

Mercedes Klasy C - samochód zahamował

Nissan Leaf - ostrzeżenie kierowcy

Tesla Model S - samochód zahamował

Toyota Corolla – brak reakcji samochodu

Volvo V60 - ostrzeżenie kierowcy

Reakcja jadącego 80 km/h samochodu na zmianę pasa przez auto jadące przed nim i odsłonięcie się stojącego pojazdu

Audi A6 - brak reakcji samochodu

BMW serii 5 - brak reakcji samochodu

DS 7 Crossback - brak próby

Ford Focus - brak próby

Hyundai Nexo - samochód rozpoczął hamowanie

Mercedes Klasy C - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy

Nissan Leaf - brak próby

Tesla Model S - ostrzeżenie kierowcy

Toyota Corolla - brak próby

Volvo V60 - ostrzeżenie kierowcy

Choć wszystkie testy zostały przeprowadzone w laboratoriach Euro NCAP, to niestety nie każdy model został poddany wszystkim próbom. To utrudnia porównanie skuteczności systemów aktywnego bezpieczeństwa. Pozytywnym zaskoczeniem testów są układy Forda i Hyundaia. Rozczarowuje wynik Audi i Volvo. To marki premium, od których można wymagać więcej. Oczywiście próby przewidziane przez Euro NCAP nie odzwierciedlają możliwości systemów w każdych warunkach. Nawet jeśli posiadamy je w samochodzie, nie możemy podchodzić z nonszalancją do sytuacji drogowej. W czasie opadów deszczu lub śniegu, a także przy mokrej lub pokrytej śniegiem nawierzchni nowoczesna elektronika może okazać się niewystarczająca. W systemy aktywnego bezpieczeństwa warto inwestować, ale nie należy rezygnować ze zdrowego rozsądku.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)