Euro NCAP testuje aktywne systemy bezpieczeństwa. Wreszcie sprawdzone informacje
Aktywne systemy bezpieczeństwa są dziś oczkiem w głowie producentów aut i kartą przetargową w walce o klienta. Na ile skutecznie jednak działają? Odpowiedzi na to pytanie do niedawana musieliśmy szukać w testach amerykańskiego IIHS-u. Ale z tym koniec.
24.10.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:59
Europa stawia na aktywność
Komisja Europejska chce, by w niedalekiej przyszłości aktywne systemy bezpieczeństwa, których zadaniem jest zapobiegnięcie zderzeniu, stały się obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych samochodów. Dziś są dodatkiem, który coraz częściej staje się dla potencjalnych klientów języczkiem u wagi. Dzięki nowym testom Euro NCAP wreszcie będziemy mogli przekonać się, na ile skuteczne są one w poszczególnych modelach.
Instytucja wzięła pod lupę aktywny tempomat i asystenta utrzymania auta na pasie ruchu. Kiedy obydwa systemy współpracują, są w stanie przejąć kontrolę nad samochodem na drogach o wyraźnie zaznaczonych pasach lub choćby dobrze odznaczającym się od pobocza asfalcie. Jak zaznacza Euro NCAP, choć funkcje te odpowiadają temu, co określane jest jako drugi poziom autonomii, nie mamy do czynienia z samochodami autonomicznymi. W każdym z przebadanych przypadków od kierowcy wymaga się kontrolowania pojazdu i to on jest odpowiedzialny za zdarzenia na drodze. Elektronika ma tylko pomagać człowiekowi w prowadzeniu.
Aktywny tempomat (ACC) to system, który ma utrzymywać zadaną prędkość jazdy, a w razie zbliżenia do wolniej jadącego pojazdu, zmniejszyć ją tak, by utrzymywać bezpieczny dystans. Test ACC polegał na zbliżaniu się do stojącego pojazdu, wolniej jadącego auta i hamującego samochodu. Sprawdzano również, jak systemy poradzą sobie w trudniejszych przypadkach. Chodzi o sytuację, gdy jadące z przodu auto zmienia pas i wjeżdża w tor jazdy testowanego pojazdu, a także scenariusz, w którym poprzedzające auto zmienia pas, a przed nim ukazuje się bardzo wolno jadące auto.
Test asystenta utrzymania samochodu w pasie ruchu polegał na próbie ominięcia przeszkody umieszczonej na pasie ruchu oraz jazdy drogą w kształcie litery S.
Wyniki
Ze szczególnym uwzględnieniem aktywnych systemów wspomagających jazdę przebadano dziesięć pojazdów. Oto wyniki w poszczególnych kategoriach.
Zbliżanie się z prędkością 50 km/h (ACC) do stojącego samochodu
Audi A6 - samochód zahamował
BMW serii 5 - samochód zahamował
DS 7 Crossback - samochód zahamował
Ford Focus - samochód zahamował
Hyundai Nexo - samochód zahamował
Mercedes Klasy C - samochód zahamował
Nissan Leaf - samochód zahamował
Tesla Model S - samochód zahamował
Toyota Corolla - samochód zahamował
Volvo V60 - samochód zahamował
Zbliżanie się z prędkością 80 km/h (ACC) do stojącego samochodu
Audi A6 - brak reakcji samochodu
BMW serii 5 - samochód zahamował
DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Ford Focus - samochód zahamował
Hyundai Nexo - samochód zahamował
Mercedes Klasy C - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Nissan Leaf - samochód zaczął hamować, konieczna interwencja kierowcy
Tesla Model S - samochód zahamował
Toyota Corolla - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Volvo V60 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą
Zbliżanie się z prędkością 130 (ACC) km/h do stojącego samochodu
Audi A6 - brak reakcji samochodu
BMW serii 5 - brak reakcji samochodu
DS 7 Crossback - brak próby
Ford Focus - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Hyundai Nexo - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Mercedes Klasy C - brak reakcji samochodu
Nissan Leaf - brak reakcji samochodu
Tesla Model S - samochód zahamował
Toyota Corolla - ostrzeżenie kierowcy, konieczna jego interwencja
Volvo V60 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą
Zbliżanie się z prędkością 100 km/h (ACC) do auta jadącego 20 km/h
Audi A6 - samochód dostosował prędkość
BMW serii 5 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierownicą
DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość
Ford Focus - samochód dostosował prędkość
Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość
Mercedes Klasy C – hamowanie awaryjne, auto uniknęło kolizji
Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość
Tesla Model S - samochód dostosował prędkość
Toyota Corolla - samochód dostosował prędkość
Volvo V60 - samochód dostosował prędkość
Zbliżanie się z prędkością 130 km/h (ACC) do auta jadącego 60 km/h
[/h3]
Audi A6 - samochód dostosował prędkość
BMW serii 5 - samochód dostosował prędkość
DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość
Ford Focus - samochód dostosował prędkość
Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość
Mercedes Klasy C - samochód dostosował prędkość
Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość
Tesla Model S - samochód dostosował prędkość
Toyota Corolla – brak próby
Volvo V60 - brak próby
Zbliżanie się z prędkością 55 km/h do hamującego auta jadącego początkowo 50 km/h
Audi A6 - samochód dostosował prędkość
BMW serii 5 - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy
DS 7 Crossback - samochód dostosował prędkość
Ford Focus - samochód dostosował prędkość
Hyundai Nexo - samochód dostosował prędkość
Mercedes Klasy C - samochód dostosował prędkość
Nissan Leaf - samochód dostosował prędkość
Tesla Model S - samochód dostosował prędkość
Toyota Corolla - samochód dostosował prędkość
Volvo V60 -
Reakcja jadącego 50 km/h samochodu na wjechanie na pas auta jadącego 10 km/h
Audi A6 - brak reakcji samochodu
BMW serii 5 - brak reakcji samochodu
DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy
Ford Focus - brak reakcji samochodu
Hyundai Nexo - brak próby
Mercedes Klasy C - brak reakcji samochodu
Nissan Leaf - ostrzeżenie kierowcy
Tesla Model S - ostrzeżenie kierowcy
Toyota Corolla - samochód zahamował
Volvo V60 - brak próby
Reakcja jadącego 130 km/h samochodu na wjechanie na pas auta jadącego 80 km/h
Audi A6 - ostrzeżenie kierowcy
BMW serii 5 - brak próby
DS 7 Crossback - brak próby
Ford Focus - samochód dostosował prędkość
Hyundai Nexo - brak próby
Mercedes Klasy C - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy
Nissan Leaf - brak próby
Tesla Model S - samochód dostosował prędkość
Toyota Corolla - brak próby
Volvo V60 - brak próby
Reakcja jadącego 50 km/h samochodu na zmianę pasa przez auto jadące przed nim i odsłonięcie się stojącego pojazdu
Audio A6 - ostrzeżenie kierowcy
BMW serii 5 - samochód zahamował
DS 7 Crossback - ostrzeżenie kierowcy
Ford Focus - samochód zahamował
Hyundai Nexo - samochód zahamował
Mercedes Klasy C - samochód zahamował
Nissan Leaf - ostrzeżenie kierowcy
Tesla Model S - samochód zahamował
Toyota Corolla – brak reakcji samochodu
Volvo V60 - ostrzeżenie kierowcy
Reakcja jadącego 80 km/h samochodu na zmianę pasa przez auto jadące przed nim i odsłonięcie się stojącego pojazdu
Audi A6 - brak reakcji samochodu
BMW serii 5 - brak reakcji samochodu
DS 7 Crossback - brak próby
Ford Focus - brak próby
Hyundai Nexo - samochód rozpoczął hamowanie
Mercedes Klasy C - samochód rozpoczął hamowanie, konieczna interwencja kierowcy
Nissan Leaf - brak próby
Tesla Model S - ostrzeżenie kierowcy
Toyota Corolla - brak próby
Volvo V60 - ostrzeżenie kierowcy
Choć wszystkie testy zostały przeprowadzone w laboratoriach Euro NCAP, to niestety nie każdy model został poddany wszystkim próbom. To utrudnia porównanie skuteczności systemów aktywnego bezpieczeństwa. Pozytywnym zaskoczeniem testów są układy Forda i Hyundaia. Rozczarowuje wynik Audi i Volvo. To marki premium, od których można wymagać więcej. Oczywiście próby przewidziane przez Euro NCAP nie odzwierciedlają możliwości systemów w każdych warunkach. Nawet jeśli posiadamy je w samochodzie, nie możemy podchodzić z nonszalancją do sytuacji drogowej. W czasie opadów deszczu lub śniegu, a także przy mokrej lub pokrytej śniegiem nawierzchni nowoczesna elektronika może okazać się niewystarczająca. W systemy aktywnego bezpieczeństwa warto inwestować, ale nie należy rezygnować ze zdrowego rozsądku.