Najbezpieczniejsze samochody roku 2018 według Euro NCAP
Euro NCAP wypracowało sobie na Starym Kontynencie pozycję wyroczni w sprawach związanych z bezpieczeństwem samochodów. Jak co roku organizacja wskazała najbezpieczniejsze modele z testowanych w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Lista jest krótka.
13.12.2018 | aktual.: 28.03.2023 12:23
W podsumowaniu roku 2017 Euro NCAP wskazało sześć modeli spełniających najwyższe standardy bezpieczeństwa. W roku 2018 wyróżniono w ten sposób jedynie trzy samochody. Nie oznacza to jednak, że auta są mniej bezpieczne niż przed rokiem. Kształt listy określiły kryteria, którymi posłużyła się ta organizacja. Euro NCAP przyjęło, że w zestawieniu mogą znaleźć się wyłącznie samochody testowane w danym roku kalendarzowym. Dzięki temu założeniu wyniki są porównywalne, bo przeprowadzone według tej samej metodologii. Co nie mniej istotne, porównanie przeprowadza się, uwzględniając wersje z podstawowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa.
W 2018 r. Euro NCAP wprowadziła nowe kryteria oceny samochodów. Większą wagę położono na aktywne systemy bezpieczeństwa; przede wszystkim te, których zadaniem jest zapobieganie potrąceniom pieszych oraz rowerzystów. W rocznym podsumowaniu wprowadzono również nową kategorię – najbezpieczniejszy samochód hybrydowy lub elektryczny. Oto wyniki.
Najbezpieczniejszy samochód hybrydowy lub elektryczny: Lexus ES
5 gwiazdek
Ochrona dorosłych: 91 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 90 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 77 proc.
Nowy ES został zaprezentowany podczas tegorocznego salonu motoryzacyjnego w Pekinie. Samochód ze standardowym pakietem bezpieczeństwa posiada m.in. poduszki powietrzne chroniące kolana kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne chroniące klatki piersiowe i biodra pasażerów przednich i tylnych siedzeń, a także pełny zestaw aktywnych systemów bezpieczeństwa z układem zapobiegającym zderzeniom na czele.
Na pochwałę zasługuje ochrona karku pasażerów przy uderzeniu w tył auta, a także doskonała ochrona przy uderzeniu bocznym. Zastrzeżenia można mieć jedynie do stopnia ochrony bioder u pasażera przedniego fotela podczas uderzenia w przeszkodę całą szerokością maski.
System unikania kolizji okazał się skuteczny zarówno w ciągu dnia, jak i nocą. Dotyczy to przeszkód w postaci samochodów, jak też pieszych i rowerzystów. Układ został oceniony na 2,4 pkt. na 3 możliwe do otrzymania.
Najbezpieczniejszy duży samochód rodzinny: Lexus ES
Opis prób tego modelu znajduje się powyżej.
Najbezpieczniejszy mały samochód rodzinny: Mercedes Klasy A
5 gwiazdek
Ochrona dorosłych: 96 proc.
Ochrona dzieci: 91 proc.
Ochrona pieszych: 92 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 75 proc.
Kompaktowy Mercedes punktuje bogatym zestawem aktywnych systemów bezpieczeństwa obecnych już w standardzie. Co prawda boczne poduszki powietrzne, chroniące biodra i klatkę piersiową pasażera kanapy, są tu opcją, ale nie przeszkadza to Klasie A w zaoferowaniu bardzo dobrej ochrony - 4 lub 5 punktów na 5 możliwych – w każdym rodzaju zderzeń odtwarzanych w laboratoriach Euro NCAP.
System zapobiegania wypadkom, który działa od prędkości 7 km/h, otrzymał maksymalną notę w przypadku ochrony pieszych i rowerzystów. Jego skuteczność w odniesieniu do innych pojazdów została określona na 2,4 na 3 pkt. możliwe do zdobycia.
5 gwiazdek
Ochrona dorosłych: 94 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 80 proc.
Na tle wcześniejszych modeli koreańskiemu SUV-owi można jednak co nieco zarzucić. Samochodu nawet za dopłatą nie można wyposażyć w poduszki powietrzne chroniące biodra i klatki piersiowe pasażerów kanapy. Nie przewidziano w nim także poduszek chroniących kolana – nawet dla kierowcy. W razie uderzenia w przeszkodę częścią szerokości maski prawe podudzie i lewa stopa kierowcy chronione są przeciętnie - 3 pkt. na 5. Co więcej, na najsłabszą notę zasłużyła ochrona karku pasażerów kanapy w razie uderzenia w tył auta.
Na plus Nexo zaliczyć można bogate standardowe wyposażenie z zakresu aktywnych systemów bezpieczeństwa. Okazuje się ono także skuteczne, choć nie w każdej sytuacji. Wyjątkiem jest, gdy rowerzysta wyjeżdża przed samochodem z poprzecznej ulicy. W tym przypadku system w Nexo został oceniony na 1 pkt. na 5. W pozostałych próbach było to 4 lub 5 pkt.
Ranking ogłaszany przez Euro NCAP to ciekawe zestawienie. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że porównano auta z podstawowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa. Teoretycznie może się więc zdarzyć, że inne modele po doposażeniu - w szczególności w aktywne systemy bezpieczeństwa - okażą się bezpieczniejsze od tych wskazanych przez Euro NCAP. Warto też nadmienić, że organizacja ta posługuje się z góry określonymi próbami. Dlatego ciekawą lekturą są testy prowadzone przez amerykańskie IIHS, które posługuje się inną metodologią.