Mercedesowski skarb – Schatz C 63 580S (2009)

AMG Mercedes C 63 to najmocniejsza odmiana samochodu klasy średniej firmy ze Stuttgartu, ale 457 KM to czasem za mało. A gdyby tak mieć 580 KM?

Mercedesowski skarb – Schatz C 63 580S (2009)
Olgierd Lachowski

02.08.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:43

AMG Mercedes C 63 to najmocniejsza odmiana samochodu klasy średniej firmy ze Stuttgartu, ale 457 KM to czasem za mało. A gdyby tak mieć 580 KM?

Pierwszy raz o klasie C usłyszeliśmy w 1993 roku. Zastąpiła ona cenionego do dziś 190. W tej chwili mamy do czynienia z trzecią generacją tego popularnego sedana, który jest na linii montażowej od 2007 roku. W tym samym roku oddział AMG Mercedes zaprezentował wersję C 63 z silnikiem V8 6.2 l. ‘Wolnossąca’ jednostka w zależności od modelu w jakim jest montowana rozwija do 525 KM. Akurat w C 63 ma znacznie niższą moc, bo 457 KM osiągane przy 6800 obr./min., zaś jej moment obrotowy to równe 600 Nm przy 5000 obr./min. Pozwala to na rozpędzenie ważącej 1730 kg maszyny do 250 km/h (ograniczone) i przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4.70 s.

Mercedes-Benz nieco podniósł moc C 63 wprowadzając pakiet Performance Package Plus, który winduje ją na 487 KM i bez ogranicznika prędkości daje możliwość rozwinięcia równych 300 km/h.

Obraz

Jednak nim to się stało, już grupa tunerów zaoferowała swoje produkty znacznie podnoszące osiągi Mercedesa klasy średniej. Do wyboru jest wiele firm, a z tych bardziej znanych i cenionych warto wymienić Carlssona i jego C 63 CK 63 S z silnikiem o mocy 565 KM, Brabusa i C 63 B 63 S (530 KM), czy też Edo Competition C 63555 KM.

Działający w branży tuningowej od ponad 15 lat Schatz Performance nie chciał być gorszy i już w zeszłym roku pokazał swoją interpretację Mercedesa C.

Wygląd zewnętrzny zmienił się niewiele w porównaniu z samochodem seryjnym, a tuner postawił przede wszystkim na zaakcentowanie pewnych cech charakterystycznych. I tak pojawił się mały spojler pod zderzakiem, osłona chłodnicy, nakładki na wyloty powietrza w bocznej części zderzaka, a z tyłu dyfuzor. Wszystkie elementy skomponowano z włókna węglowego. Ze zmian stylistycznych (i funkcjonalnych) trzeba jeszcze wymienić obszytą Alcantarą kierownicę. Reszta to tuning mechaniczny.

Schatz obniżył zawieszenie (jest możliwość regulacji charakterystyki pracy), dzięki czemu samochód zachowuje się stabilniej, jak również zainstalował blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi. Poprawkom ‘poddał się’ też układ hamulcowy. Niestety w notce prasowej nie podano nic ponad to, że te podzespoły zmieniono.

Obraz

Najważniejszym punktem pracy mechaników był tuning silnika. Poprzez zmianę układu dolotowego oraz montaż wylotowego własnej konstrukcji z reaktorami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych, a także kilku innym drobnym zmianom inżynierowie uzyskali aż 580 KM. Nie wiadomo jednak co z innymi parametrami jednostki napędowej.

Nie ma też żadnej informacji o tym jak się poprawiły osiągi wozu oprócz tego, że prędkość maksymalna nie jest ograniczona. Możemy się zatem domyślać, że przekracza 300 km/h i to dość znacznie.

Oferta Schatz Performance na pewno spodoba się osobom ceniącym mocne Mercedesy, choć niekoniecznie o krzykliwym wyglądzie.

Dane techniczne

Silnik i napęd:


  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 580 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 93.43 KM/l (seryjny - 73.62 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:


  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
  • Koła przednie: 19\
  • Koła tylne: 19

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1730 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2.98 kg/KM (seryjny - 3.79 kg/KM)
  • Długość: 4725 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Rozstaw osi: 2765 mm
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)