LPG z mniejszą ilością siarki. Kierowcy raczej nie zauważą różnicy

LPG z mniejszą ilością siarki. Kierowcy raczej nie zauważą różnicy

Polacy już dawno zauważyli korzyści wynikające z użycia LPG
Polacy już dawno zauważyli korzyści wynikające z użycia LPG
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Mateusz Lubczański
19.06.2020 14:39, aktualizacja: 22.03.2023 11:11

Ministerstwo Klimatu pracuje nad zmianami norm dotyczących paliwa LPG. Według nowych zasad znajdzie się w nich mniej szkodliwej dla auta siarki. Jak zauważają jednak specjaliści, kierowcy nie zauważą specjalnej różnicy.

Nowe wymagania jakościowe pozwolą obniżyć ilość siarki z 50 mg/kg do 30 mg/kg. Od momentu ogłoszenia rozporządzenia do jego wejścia w życie ma minąć 3 miesiące, by 7558 punktów sprzedających gaz kierowcom mogło dostosować go do wytycznych.

Podczas badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów to właśnie na zasiarczenie zwracają największą uwagę kontrolerzy. Ministerstwo w dokumentach zauważa, że "użytkownicy pojazdów samochodowych po wejściu w życie projektu rozporządzenia będą posiadali dostęp do lepszej jakości paliwa LPG." Trudno jednak mówić o zauważalnych od razu korzyściach.

  • Kierowcy z instalacjami LPG w swoich samochodach raczej nie zauważą tej zmiany – stwierdza Andrzej Olechowski, prezes Polskiej Organizacji Gazu Płynnego. Zauważa jednak zalety w innym aspekcie. - Zmniejszenie łącznej zawartości siarki w tym paliwie może ze mieć pozytywny wpływ na silnik pojazdu - stwierdza.

W gazie płynnym siarki jest zdecydowanie więcej niż w innych paliwach. Co więcej, w Stanach Zjednoczonych gaz jest nawet trzy razy bardziej zasiarczony niż w Europie. Siarka odpowiada za charakterystyczny zapach, lecz zwiększa korozyjne oddziaływanie na silnik, zwłaszcza gdy połączona jest z innymi zanieczyszczeniami. "Obrywa" też katalizator. W starszych instalacjach gazowych była pożądana, bowiem posiada właściwości smarne.

Mniejsza ilość siarki nie wpłynie za to na zapach gazu, który wyczuwalny jest przy źle wystrojonej instalacji gazowej. Norma stwierdza, że "zapach gazu powinien być charakterystyczny ( rozróżnialny i nieprzyjemny) oraz wykrywalny w powietrzu przy stężeniu wynoszącym 20 proc. dolnej wartości granicznej wybuchowości."

  • Jeszcze do niedawna zawartość siarki w LPG wynosiła 100 mg/kg i po zmianie na 50 mg/kg nie było żadnych sygnałów z rynku na temat zmiany intensywności jego zapachu - informuje Piotr Złoty z gazeo.pl. Zyskać może za to środowisko. - LPG z mniejszą zawartością siarki będzie jeszcze bardziej ekologiczne. Zmniejszy się bowiem ilość związków siarki w spalinach - dodaje mój rozmówca.
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)