Lifting super-R8 – Abt R8 GTR (2013)
W zeszłym roku Audi odnowiło wszystkie wersje modelu R8, a w tym roku czołowy tuner marki z Ingolstadt przeprowadza lifting swojego topowego wozu – R8 GTR.
27.02.2013 | aktual.: 13.10.2022 14:04
R8 GTR to najbardziej ekstremalna wersja Audi R8, jaką można jeździć po drogach publicznych. Owszem są mocniejsze R-ósemki, ale ta maszyna ma nie tylko mocny silnik, ale też świetne półwyścigowe zawieszenie oraz specjalnie zaprojektowany pakiet aerodynamiczny.
GTR nie kryje swoich ambicji bycia najszybszym Audi R8 (pomijając wozy wyścigowe) na torze. Ambicje te widać już na pierwszy rzut oka choćby to tylnym skrzydle, którego zadaniem jest maksymalne dociskanie tylnych kół do asfaltu. Splitter z przodu również pełni funkcję aerodynamiczną. Części zostały zaprojektowane na podstawie wyników badań w tunelu aerodynamicznym.
Lecz nie tylko te części są nowe. Inaczej w stosunku do zwykłego R8 wyglądają także takie elementy jak przedni i tylny zderzak.
Materiałem wykorzystanym do wykonania wszystkich wymienionych wyżej części jest włókno węglowe, ale to niejedyne elementy, które są z niego zrobione. Także panele drzwi, pokrywa bagażnika i oprawy lusterek zewnętrznych są z tego kompozytu. Z kolei boczne i tylna szyba to już poliwęglan.
Zastosowanie wytrzymałych i lekkich materiałów zaowocowało redukcją wagi auta o 100 kg. Swój udział w tym mają także sporo lżejsze od seryjnych kubełkowe fotele Recaro oraz tapicerka z bardzo cienkiej Alcantary. Ulepszony w tym roku samochód ma ważyć jeszcze 10 kg mniej niż poprzednik, a więc jego masa będzie wynosiła około 1570 kg.
Wersja R8 GTR na rok 2013 ma oczywiście nowe przednie i tylne światła – dokładnie takie same jak odświeżone Audi R8. Zarówno przednie, jak i tylne lampy składają się z diod elektroluminescencyjnych.
Abt wstawił 19-calowe wieloramienne felgi o szerokości 9,0” z przodu oraz 11,0” z tyłu, na które są założone semislicki Michelin. Z kolei ceramiczne hamulce o średnicy 380 mm i 356 mm, odpowiednio przód i tył, zapewniają doskonałe hamowanie.
Do budowy GTR-a mogą posłużyć tylko te odmiany Audi R8, które producent wyposażył w 5,2-litrowy silnik V10. Seryjna jednostka napędowa w odnowionym R8 rozwija moc od 525 do 550 KM przy 8000 obr./min, natomiast Abt niezmiennie zwiększa jej moc do 620 KM (również przy 8000 obr./min). Ciekawe, czy w aucie po liftingu moment obrotowy będzie wynosił 550 Nm, czy może jednak tunerowi uda się osiągnąć jego większą wartość?
Ekipa z Kempten nie poinformowała o tym, jaką skrzynię biegów będzie miał poprawiony GTR, ale będzie to chyba skrzynka DSG. W starszej odmianie montowana była zautomatyzowana 6-biegowa przekładnia R-tronic. W Audi R8 po liftingu zamiast niej instalowana jest dużo nowocześniejsza dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic. Abt podaje, że nowe urządzenie znacznie szybciej zmienia biegi, co wskazuje właśnie, że w GTR wstawi konstrukcję S-tronic.
Być może dzięki nowej skrzyni i poprawionemu zawieszeniu niemieckie auto osiągnie wreszcie deklarowane przez tunera czasy przyspieszenia. Zarówno poprzedni, jak i ten wóz według założeń setkę osiągają po 3,20 s, a 200 km/h po 9,90 s. Pomiary wykonane przez dziennikarzy AB Sportscars dały jednak wyniki nieco gorsze. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosił 3,50 s, a 200 km/h osiągane było po 11,40 s. Prędkość maksymalna ma nadal wynosić 325 km/h.
Jednak prawdziwym wyznacznikiem osiągów wozu będzie pomiar czasu na torze. Poprzednia wersja R8 GTR na Sachsenringu uzyskała czas 1:32,60 min. Był to wynik o prawie 5 sekund lepszy od Audi R8 R-tronic, ale do obecnego rekordzisty toru – Geigera Corvette ZR1 Stealth – brakuje prawie 1,5 s.
Oficjalna premiera odświeżonego Abta R8 GTR odbędzie się na salonie samochodowym w Genewie. Przewidywana cena samochodu przekracza 350 tys. euro.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 620 KM przy 8000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 119,14 KM/l (seryjny – 100,88 – 105,69 KM/l)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 380 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 356 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19”
- Koła tylne: 11,0 x 19”
- Opony przednie: 235/35 R 19 Michelin
- Opony tylne: 305/30 R 19 Michelin
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1570 kg (- 110 kg)
- Stosunek masy do mocy: 2,53 kg/KM (seryjny – 2,86 – 2,99 kg/KM)
- Długość: 4440 mm
- Szerokość: 1930 mm
- Wysokość: 1250 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi (planowane):
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,90 s
- Prędkość maksymalna: 325 km/h
Źródło: Abt