Dodatkowe 80 KM dla Audi R8 – MTM R8 V10 R‑tronic Stufe 2 (2012)
Między seryjnym 525-konnym Audi R8 V10 a 777-konnym MTM R8 V10 Biturbo jest dość duża różnica w osiągach i cenie, więc tuner z Wettstetten przygotował wersję pośrednią – ponad 600-konne coupé.
13.11.2012 | aktual.: 13.10.2022 14:01
Ostatnio Audi mocno odświeżyło swój flagowy sportowy model, ale firmy zajmujące się modyfikacjami na razie będą z pewnością pracować jeszcze przez jakiś czas na starszych wersjach R-ósemki. Gdyby jednak ktoś chciał przerabiać nowiutkie auto, MTM ma też już co nieco do zaoferowania. Wróćmy do dzisiejszego bohatera.
Jest nim czerwone Audi R8 z 10-cylindrowym widlastym silnikiem o objętości skokowej 5,2 l. Wolnossący motor w fabrycznej konfiguracji rozwija moc 525 KM przy 8000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 530 Nm przy 6500 obr./min. Obecnie jednostka napędowa generuje 606 KM mocy i 560 Nm momentu obrotowego. Obroty maksymalnych wartości momentu i mocy pozostały bez zmian.
Dodatkową moc tuner uzyskał, przeprogramowując komputer sterujący pracą silnika. MTM zapewnia, że podniesienie osiągów widlastej dziesiątki nie ma negatywnego wpływu na jej wytrzymałość.W ramach jednego zabiegu tuningowego mechanicy zmienili sterownik skrzyni biegów, dzięki czemu teraz biegi wrzucane są nieco szybciej. To ulepszenie dotyczy rzecz jasna tylko samochodów z automatyczną skrzynią przekładniową R-tronic. Cała ta operacja kosztuje prawie 6000 euro (bez kosztów robocizny); w wersji pojazdu z manualną skrzynką jest o połowę tańsza.
O odpowiedni nastrój kierowcy dba jeszcze bardziej sportowy układ wydechowy z tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych. Kosztujący 9750 euro „wydech” ma zawór regulacyjny, żeby nie zamęczyć swoim dźwiękiem użytkowników wozu.
Co prawda w tym bolidzie nie ma regulowanego zawieszenia, ale na życzenie klienta i po wyłożeniu prawie 10 000 euro na stół MTM może wymienić standardowe elementy podwozia na komplet Variant 3 firmy KW z systemem unoszenia przedniej części wozu. W czerwonym Audi są za to 380-milimetrowe tarcze hamulcowe Brembo z 8-tłoczkowymi zaciskami na przednich kołach. Tuner wycenia je na 2725 euro (plus 334 euro za robociznę).
Wóz został zmieniony również wizualnie. Z przodu dołożono kompozytową listwę, a na pokrywie silnika sporych rozmiarów skrzydło. Do tego wstawiono koła z 20-calowymi felgami Nardò o szerokości 9,0” z przodu i 11,0” z tyłu.
Tak przygotowane R8 V10 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,50 s (krócej o 0,40 s od modelu fabrycznego) i osiąga o 6 km/h większą prędkość od auta seryjnego, czyli 322 km/h.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V10, 90supo/sup
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5204 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 606 KM przy 8000 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 116,45 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm przy 6500 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna R-tronic
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane Brembo, średnica 380 mm, 8-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20” Nardò
- Koła tylne: 11,0 x 20” Nardò
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1690 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,79 kg/KM (seryjny – 3,22 kg/KM)
- Długość: 4435 mm
- Szerokość: 1930 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,50 s
- Prędkość maksymalna: 322 km/h
Źródło: MTM