Przeskoczyć wszystkich – PPI R8 Razor GTR 800 Bi‑Centrifugal Supercharger (2011)

Chyba właśnie takim hasłem kierował się zespół pracowników z PPI Design pracując nad ulepszonym R8 Razor. Rozwijany od 3 lat projekt ciągle jest ulepszany. Obecnie z zaawansowaniem technicznym tego wozu może się równać tylko ABT R8 GT R. Dlaczego? Bo PPI przerobiło w zasadzie wszystko, po to żeby zagwarantować najwyższej próby osiągi.

Przeskoczyć wszystkich – PPI R8 Razor GTR 800 Bi-Centrifugal Supercharger (2011)
Olgierd Lachowski

17.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:38

Obraz

Wiele firm tuningowych oferuje doładowanie do Audi R8. Wiele firm dodaje spojlery czy też modyfikuje zawieszenie. Ale tylko ABT i PPI posunęły się w swoich modyfikacjach tak daleko, że w ich autach jest więcej zmienionych niż oryginalnych części. Dziś o projekcie tego drugiego tunera.

Jak napisałem we wstępie auto jest ulepszane od 3 lat. W tym czasie przeszło wiele zmian, do których należą modyfikacje nadwozia i wnętrza, zawieszenia, hamulców i silnika – jednym słowem wszystkiego. Jak się prezentuje finalny produkt?

Zacznijmy od nadwozia. Liniami Razora na pewno nie będą zachwyceni miłośnicy „cichociemnego” tuningu. Auto aż kłuje w oczy przeróbkami. Pierwsza myśl jaka przychodzi do głowy, gdy zerka się na PPI R8 jest taka, że to z pewnością samochód wyścigowy. Tak nie jest, ale wrażenie jest uzasadnione, bo auto przypomina wyścigowe Audi R8 LMS.

Większość elementów poszycia nadwozia wymieniono na odpowiedniki z włókna węglowego. Z oryginalnych części ostały się jedynie drzwi i dach. Reszta jest nowa i nierzadko zdecydowanie różniąca się od części w seryjnym R8. Na przykład błotniki zostały znacznie poszerzone (nie wiadomo o ile), podobnie rzecz ma się z wlotami powietrza za drzwiami.

W klapie silnika tuner wstawił dwa kompozytowe wloty, a szybę wymienił na produkt z Makrolonu[sup]®[/sup]. Z kolei w pokrywie bagażnika wycięto otwór, przez który przepływa powietrze chłodzące różne elementy silnika. W lewym z dwóch bocznych wlotów, w górnej części, także dodano wlot powietrza. Nawet tylne błotniki i tylny zderzak zostały „podziurawione”. Te pierwsze w górnej powierzchni, a ten drugi z boku. Całość wieńczy sporych rozmiarów spojler.

Obraz

W kabinie zmieniono między innymi fotele – nowe mają kompozytowe skorupy, a wyściełane są skórą i Alcantarą[sup]®[/sup]. W ogóle trzeba przyznać, że na żadnym z tych materiałów firma tuningowa nie oszczędzała. Z obydwoma ciemnymi materiałami kontrastują pomarańczowe detale.

PPI zadbało także o bezpieczeństwo wstawiając niepełną klatkę bezpieczeństwa.

Wyżej opisane zmiany, a w szczególności modyfikacje nadwozia, doprowadziły do obniżenia wagi bolidu z Waiblingen aż o 250 kg do ok. 1390 kg. Można zatem powiedzieć, że teraz R8 jeździ w klasie Golfa. Oczywiście nie można zapomnieć, że tuning nadwozia ma swoją z pewnością wysoką cenę.

W kwestii zarówno wyglądu, jak i redukcji wagi trzeba dodać, że PPI zmieniło oryginalne felgi na części o średnicy 19” z przodu i 20” z tyłu. Za przyczepność do jezdni odpowiadają opony francuskiego Michelina o rozmiarach 255/35 R 19 na kołach przednich i 325/25 R 20 na kołach tylnych.

Równie poważne zmiany, jak w przypadku karoserii, PPI zafundowało autu w kwestii mechaniki.

Obraz

Zmodyfikowano układ hamulcowy, w którym zamiast seryjnych tarcz hamulcowych znajdują się „krążki” o średnicy 380 mm z przodu i 356 mm z tyłu. Tarcze są skutecznie zatrzymywane przez 6-tłoczkowe zaciski.

Seryjne zawieszenie wymontowano, a w jego miejsce wstawiono komponenty firmy KW. Zawieszenie posiada system unoszenia przodu o 45 mm.

Mniejsza masa własna PPI, nawet z seryjnym silnikiem, dawałaby lepsze przyspieszenia przerobionemu Audi w stosunku do auta fabrycznego. Różnice byłyby jednak niezbyt wielkie, a ekipa inżynierów chciała zdecydowanej poprawy.

Fabryczny motor V8 o objętości skokowej 4,2 l to mniejsza z dwóch dostępnych jednostek napędowych. Wolnossący silnik ma 430 KM mocy przy 7900 obr./min. W starszej wersji auta motor był słabszy o 10 KM. Moment obrotowy to 430 Nm przy 4500-6000 obr./min. 430 KM sprawia, że R8 osiąga prędkość 302 km/h.

W pierwszej wersji Razor GTR dostał kompresor, który zwiększył moc silnika do 580 KM, a moment obrotowy do 600 Nm. To poprawiło parametry drogowe kompozytowego Audi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmniejszyło się z 4,60 s do zaledwie 3,70 s, a prędkość maksymalna wzrosła do 332 km/h.

Obraz

Zmiany te wprowadzono w 2009 roku. Od tego czasu inne firmy tuningowe pokazały wiele przerobionych Audi R8, które znacznie przewyższały mocą produkt PPI. Na szczycie listy poddanych tuningowi „R-ósemek” znalazło się auto ABT-a. Bolid wyróżnia się wieloma zaawansowanymi zmianami, a do tego jest najszybszym niewyścigowym R8, które trafiło na tor. Na Sachsenringu tylko nieznacznie ustąpiło TechArtowi 911 GT2 GT Street RS i jest drugim najszybszym wozem po tuningu na tym torze.

Jeśli PPI chciałoby chociaż postraszyć zespół Christiana Abta, musiało przygotować coś mocnego. I przygotowało.

Zamiast jednej sprężarki zastosowano dwa kompresory odśrodkowe R48, które zostały opracowane z tunerem Audi ze Szwajcarii – firmą Novidem. Sprężarki mają sprzęgło magnetyczne oraz osobny system chłodzenia. Sprężone powietrze, nim dotrze do silnika, przechodzi przez międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego typu ciecz-gaz. W samym silniku tłoki, pierścienie, korbowody, łożyska i wałki rozrządu zastąpiono ich ulepszonymi odpowiednikami.

Mechanicy przekonstruowali też kanały dolotowe do jednostki silnikowej oraz zamienili seryjny „wydech” na nowy układ wylotowy ze sportowymi „katalizatorami” i tłumikami o zmniejszonych oporach przepływu. Nie obyło się też bez poprawek w oprogramowaniu zarządzającym „sercem” PPI R8.

Obraz

Przy ciśnieniu doładowania wynoszącym 0,9 bara bolid z Niemiec ma aż 811 KM (!) mocy i 860 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szczytowa wartość momentu występuje przy 5910 obr./min.

Z powodu wyższego momentu obrotowego skrzynia biegów jest bardziej obciążana niż było to pierwotnie. Jednym z rozwiązań tego problemu było wzmocnienie części pracujących na biegu 1. i 2.

Ponad 800 KM pozwalało również na ingerencję w przełożenie ostatniego biegu. Firma zmniejszyła jego przełożenie (wydłużyła je), co daje możliwość rozpędzania Razora do wyższych prędkości. Na razie PPI nie daje wyboru i chcąc posiadać ich wóz trzeba zdecydować się na manualną 6-biegową skrzynię biegów.

Na koniec słowo o osiągach tego Audi. Przeróbki silnika i skrzyni biegów przełożyły się na skrócenie czasu przyspieszania do 100 km/h, który wynosi teraz tylko 2,90 s, i podniesienie prędkości maksymalnej do 350 km/h. Nie wiem na ile realne jest osiągnięcie czasu sprintu do 100 km/h na poziomie 3 sekund, ale 350 km/h prędkości jest z pewnością do osiągnięcia.

PPI nie ujawniło ceny tuningu, jednak na pewno jest ona zatrważająca.

Obraz

Zaawansowaniem zmian tuner dorównał firmie ABT i pozostawił daleko w tyle większość innych tunerów.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwa kompresory
  • Moc maksymalna: 811 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 194,81 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 860 Nm przy 5910 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, nawiercane, ceramiczne, średnica 356 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 10,0 x 19”
  • Koła tylne: 11,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 19
  • Opony tylne: 325/25 R 20

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1390 kg
  • Stosunek masy do mocy: 1,71 kg/KM (seryjny – 3,80 kg/KM)
  • Długość: 4431 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,90 s
  • Prędkość maksymalna: 350 km/hblock position=\inside8043/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)