Kult rdzy, czyli niesamowite projekty Rat Style
Zazwyczaj gdy modyfikujemy auto staramy się, by po poprawkach wyglądało na znacznie lepsze. Dodajemy mu także personalny rys, który odróżni je od wszystkich innych samochodów na świecie. Trudno uwierzyć, by ktoś z własnej woli chciał stylizować swoje cztery kółka na zdezelowane. Jednak zdarzają się pasjonaci właśnie takiego rodzaju tuningu. Oto styl nazywany Rat i samochody, tylko z pozoru wyglądające jak graty do zezłomowania.
10.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:50
Mercedes S-Klasa W140
Luksusowa limuzyna produkowana w latach 1991 - 1998. Łącznie z taśm montażowych zjechało 406 710 egzemplarzy W140. Uważany za pierwszy z nowych Mercedesów, zyskał złą sławę po wypadku Diany Spencer, której kierowca w 1997 roku rozbił W140 o filar w tunelu de l'Alma. Mocno militarny przykład tuningu rat style. Zmieniona końcówka układu wydechowego i kolor kojarzący się z prawdziwym czołgiem. Istne cudo.
Volkswagen Beetle (odsłona III)
Volkswagen Golf III (odsłona II)
Kolejna odsłona tunigu Golfa w naszym zestawieniu. Na tle całkowicie obdrapanej karoserii, która sugeruje długotrwałą korozję, ciekawie odbijają się czerwone felgi, zestawione z białym wykończeniem opon. Charakterystyczne dla tego egzemplarza są czarne paski taśmy izolacyjnej na przednich światłach. Jak zwykle - nieodłączny śmietnik na bagażniku dachowym.
Fiat 126p
Klasyk polskiej motoryzacji produkowany przez zakłady w Bielsku-Białej i Tychach od 1973 do 2000 roku. Mimo tego, że Maluch oficjalnie pochodził z Włoch to właśnie nad Wisłą wyprodukowano około trzech czwartych wszystkich Fiatów 126, które kiedykolwiek wyjechały na drogi. Maluch świetnie odnalazł się w rękach przedstawicieli szczurzego tuningu. Jego niewielkie, baryłkowe kształty świetnie komponują się z przeładowaniem dodatków, tworząc wrażenie totalnego chaosu, którego Fiat nie jest w stanie udźwignąć.
Opel Kadett
Pierwsza generacja Kadetta pojawiła się na rynku już w 1936 roku. Jego produkcję zakończono w 1940 roku. Kadett odrodził się w 1962 roku w RFN. Najlepiej znana generacja Opla - Kadett E, produkowana była w Europie w latach 1984 - 1991. Samochód sprzedawano również pod marką Deawoo i jako Pontiac LeMans. Kadett E został nagrodzony tytułem European Car of the Year w 1985 roku. Przykład stonowanego tuningu rat style. Zabrakło szpargałów na dachu, jednak całość w rdzawych barwach wygląda niezwykle interesująco.
Volkswagen Beetle (odsłona II)
Drugi przyjazny Beetle w zestawieniu. Tym razem postawiono na artystyczny nieład. Czerwona karoseria przypomina pole działania awangardowego artysty wyposażonego w kubeł żółtej farby. Wesołą kolorystykę dopełnia wiązka słomy na dachu. Za kierownicą brakuje tylko staruszka w spodniach na szelkach, żującego źdźbło trawy. Jednak nie każdy farmer może sobie pozwolić na tak dobrze wypolerowane felgi...
Volkswagen Golf IV
W 1997 roku do produkcji weszła kolejna generacja kompaktowego Golfa. Tak samo jak poprzednie wersje Golfa, również ta okazała się ogromnym sukcesem. Golf IV był najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w 2001 roku. Rok później, zajął drugie miejsce, zaraz za Peugeotem 206. W sumie na całym świecie sprzedano aż 4,3 miliona egzemplarzy różnych wersji Golfa IV. Niezwykły matowy lakier, obklejony dach i skorodowana maska. Klasyka szczurzego stylu.
Skoda Favorit
Samochody pod nazwą Favorit produkowano początkowo w latach 1936-41. Niestety, niewiele osób kojarzy pierwsze modele Skody Favorit. Odrodzenie samochodu nastąpiło pod koniec lat osiemdziesiątych. Nowy design stał się udziałem słynnego włoskiego biura Bertone. W ten sposób Skoda podzieliła los z markami takimi jak Lamborghini czy Ferrari. Seryjne egzemplarze popularnego auta trafiły na rynek w 1988 roku. Co ciekawe, popularną Skodę montowano także w Polsce. Tak jak u większości reprezentantów szczurzego tuningu, w przeróbce tej Skody rzuca się w oczy rdza. Stylowym dodatkiem są oldschoolowe opony z białym paskiem, nawiązującym do charakterystycznego wyglądu aut z lat trzydziestych XX wieku.
Volkswagen Jetta II
Oparta na podwoziu Golfa II, Jetta drugiej generacji została zaprezentowana po raz pierwszy w 1984 roku. Produkcję auta na rynek europejski zakończono w 1992 roku. Ruszyła ponownie w 1997 roku w RPA i Nigerii, gdzie zakończono ją w 2002 roku. Model do dziś produkowany jest przez Chińczyków. Biały pasek kojarzący się z amerykańskimi sedanami i nieodłączna rdza - piękny przykład rat style.
Fiat 125p
Polski akcent w zestawieniu. Jedna z podpór koncepcji rozwoju motoryzacji naszego rodzinnego kraju. Produkowany na Żeraniu na licencji włoskiego Fiata. Po wygaśnięciu umowy z koncernem w 1983 roku stał się naszą rodzimą produkcją pod nazwą FSO 125p, do tej pory budzi więc w wielu polakach ciepłe, patriotyczne uczucia. Popularny kredens, czyli Fiat 125p mógłby znaleźć w tym konkretnym stylu tuningu swoją niszę. Butelki po mleku do żadnego innego auta nie pasują tak, jak do symbolu PRL-u, a obecny stan większości tych aut na naszych drogach, mógłby się stać świetną inspiracją dla szczurzych artystów.
Volkswagen Transporter T2
Kolejny Transporter T2 na naszej liście. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że podwozie tego egzemplarza chyli się ku upadkowi. Jednak po bliższym przyjrzeniu srebrne felgi wystające spod nadkoli upewniają nas, że nieciekawy wygląd to tylko stylizacja. Przyciemniane szyby sugerują, że wnętrze wygląda nieporównywalnie lepiej, niż karoseria.
Trabant
Kultowe auto produkowane w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Pierwsze auto zjechało z taśmy 1957 roku, kolejne powstawały aż do 1991. Zamiast karoserii podatnej na korozje, w przypadku Trabanta zastosowano tworzywo sztuczne. Stąd też popularna, lekko złośliwa nazwa - mydelniczka. Nowy materiał wykazywał podwyższoną odporność na zgniatanie, nie podlegał również spalaniu. Na przekór założeniu konstruktorów, rdza okazała się pożądanym elementem tuningu rat style. Wygląda całkiem nieźle...
Volkswagen Golf III (odsłona I)
Trzecia generacja dobrze znanego Volkswagena Golfa pojawiła się już w 1991 roku. Model produkowany (w wersji cabrio) do 2002 roku stał się obiektem eksperymentów wielu domorosłych tunerów, których dzieła często przyprawiają nas o zawrót głowy. Nowoczesne kształty, bogata oferta silnikowa i całkiem dobre wyposażenie sprawiły, że już w 1992 roku, Golf III uznany został za Samochód Roku. W sumie wyprodukowano około 4,8 miliona egzemplarzy różnych wersji Golfa trójki. W przeciwieństwie do wielu wręcz żałosnych przykładów wiejskiego tuningu, Golf w szczurzym stylu od początku ma sprawiać wrażenie niedopracowanego. Drewniane belki na dachu i czerwona chusta drwala zwisająca z klamki u drzwi kierowcy, dodają temu samochodowi niezwykłego charakteru.
Renault 19
Niewielki, rodzinny samochodzik francuskiego koncernu. W latach 1988 - 1996 produkowany na rynek europejski oraz przez kolejne pięć lat, do 2001 dla Ameryki Południowej. Posiadał wersje o trzech, czterech i pięciu drzwiach. Na nim Renault zakończył tradycję numerowania kolejnych modeli aut. Renault 19 był owocem prac nad stworzeniem auta skierowanego bezpośrednio dla europejskiej klasy średniej. Jego dedykowany projekt okazał się mało inspirujący dla szczurzego tunera. Łatwo tu nawet pomylić stylizację z wypadkiem losowym. A może to wcale nie tuning i właściciela faktycznie nie stać na wymianę maski...
BMW E28
Drugi model BMW z serii 5, produkowany w latach 1980-1988, uważany jest za jeden z pierwszych, nowoczesnych samochodów bawarskiego koncernu. Łącznie z fabryk wyjechało aż 722 328 egzemplarzy E28, które sprzedawane były w Europie, Stanach Zjednoczonych, Japonii i w Afryce Południowej. Jeden z najciekawszych przykładów tuningu rat style w naszym zestawieniu. Błyszczący, czarny lakier kontrastujący z pięknymi felgami i nieodłączna zardzewiała maska to tylko tło dla dość zaskakującej zawartości bagażnika dachowego.
Skoda Felicia
Podobnie jak w przypadku Favorit, auto pojawiło się na rynku dużo wcześniej, niż moglibyśmy podejrzewać. Pierwotnie kabriolet, Felicia stała się późnej pośrednim modelem między Favorit, a Fabią. Typowy, tani rodzinny hatchback z lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Felicia ze zdjęcia mało ma wspólnego z subtelnym, damskim imieniem, będącym inspiracją dla nazwy modelu. Dach przypominający skup złomu i obdrapany lakier. Interesujące są kolorowe felgi, sugerujące, że ta konkretna Felicia może mieć coś wspólnego z kulturą punkową...
Audi A6 C4
Model niemieckiego Audi zaprezentowany w 1994 roku, produkowany był do 1997 roku. Samochód z powodzeniem konkurował z produktami takich firm jak Mercedes czy BMW. Szeroka gama silników i wysokie oceny w testach bezpieczeństwa sprawiły, że samochód stał się bardzo popularny wśród amatorów nieco tańszego luksusu. Audi trafiło też w ręce amatorów rat style. Samochód prezentuje się nieco dziwnie, jednak nie można odmówić mu uroku.
Volkswagen Beetle (odsłona I)
Znany wszystkim Garbus jest chyba jednym z najpopularniejszych samochodów na świecie. Z jego powstaniem wiążą się początki rządów Adolfa Hitlera w Niemczech, jednak mimo niesławnych, nazistowskich korzeni, od ponad siedemdziesięciu lat niewielki Volkswagen bije rekordy zainteresowania. O pomysł projektu jego charakterystycznej karoserii toczyło się wiele sporów, jednak nie przeszkodziło to samochodowi zyskać międzynarodowego uznana. Pierwszy z dzisiejszych Garbusów odznacza się militarnym wyglądem. Wojenna chorągiewka, czarne gwiazdki i dach obramowany srebrnymi ćwiekami nadają przyjaznym krągłościom pozory agresywności. Rdza oczywiście obowiązkowa.
Ford Ranger
Nie każdy przedstawiciel tuningu w szczurzym stylu musi straszyć nas niedbałym wyglądem. Ford Ranger - sympatyczny i kultowy amerykański pick-up z hydraulicznym zawieszeniem, przetartym lakierem i ogromnymi felgami, może zawstydzić niejeden zadbany samochód.
[url=http://http://autokult.pl/14983,najgorsze-gadzety-samochodowe-top-10]
Najgorsze gadżety samochodowe TOP 10[/url]
Volvo 850
Samochód zaprojektowany przez urodzonego w Nowym Jorku Jana Wilsgaarda, został zaprezentowany w 1992 roku. Mówi się, że to właśnie model 850 zapewnił marce Volvo należyte uznanie na amerykańskim rynku. Początkowo na rynek trafił sedan, później zaprezentowana została wersja kombi, której przedstawiciela możemy podziwiać na powyższej fotografii. Chociaż nie ma tu rzucającej się w oczy rdzy, to i tak samochód robi niezłe wrażenie. To się nazywa nonszalancja.
Peugeot 306
Niewielki, rodzinny samochodzik pojawił się w portfolio francuskiego producenta w 1993 roku. Samochód zastąpił niezbyt udany model 309 i w przeciwieństwie do poprzednika, okazał się sporym sukcesem. Pod maskę popularnej 306-tki początkowo trafiały silniki o mocy od 60 koni mechanicznych. Po wielu kosmetycznych zmianach bryły nadwozia i rozszerzeniu gamy silników, auto zostało wycofane z produkcji w 2002 roku. Powyżej świetny przykład tuningu w szczurzym stylu. Auto wygląda prawie jak własność handlarza skupującego szpargały od mieszkańców małych miejscowości.
Porsche 356
Prawdopodobnie to najbardziej kontrowersyjny przykład tuningu rat style w naszym zestawieniu. Kultowe dziś Porsche 356, produkowane w latach 1948 - 1965. Większość właścicieli 356 stara się, by ich auta wyglądały jakby dopiero co wyjechały z fabryki. W tym wypadku jest nieco inaczej. Zdezelowany samochód z bagażnikiem dachowym wygląda jak prawdziwy wrak. Ciekawe co powiedziałby Ferdynand Porsche...
Opel Corsa
Pierwsza generacja Opla Corsy została zaprezentowana w 1983 roku. Model okazał się sporym sukcesem. Na tyle dużym, że po 10 latach produkcji, na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano kolejną Corsę. Nieco bardziej aerodynamiczne kształty zaprojektowane zostały przez Japończyka - Hideo Kodamę. Nietypowy design prezentowanego samochodu sugeruje nam coś, do czego żaden właściciel nie chciałby się przyznać - brak gotówki na dalszą odnowę pojazdu. Ale przecież o to tu właśnie chodzi.
Opel Omega
Produkcja Opla Omegi ruszyła jesienią 1986 roku w zakładach w niemieckim Russelsheim. Auta sprzedawano w wersji sedan i combi. Już po roku, pojazd nagrodzony został tytułem Europejskiego Samochodu Roku. Pod maskę pierwszych modeli Omega trafiły czterocylindrowe silniki benzynowe o mocy od 82 do 125 koni mechanicznych, jednostki sześciocylindrowe o mocy od 150 do 204 koni mechanicznych oraz silniki diesla o mocy od 73 do 100 koni mechanicznych. Jak widać, tunerzy mogą pochwalić się nawet samochodami, które wyglądają jak wyciągnięte z wody po przynajmniej kilku miesiącach pływania.
Volkswagen Transporter T1
Pierwsza generacja Volkswagena Typ 2 znana jest pod nazwami Bulli i Bulik. Pomysł skonstruowania dostawczego samochodu pojawił się w głowie holenderskiego importera samochodów Volkswagen. Odręczny projekt Transportera został zaaprobowany przez zarząd fabryki VW w Wolfsburgu, a jego dalszym rozwojem zajął się Alfred Haesnerow. W 1948 powstały pierwsze prototypy. Seryjną produkcję rozpoczęto w marcu 1950 roku. W Volkswagenach Typ 2 T1 montowane były silniki o mocy od 25 do 47 koni mechanicznych. Całkiem sporo samochodów produkowanych do 1967 roku przetrwało do naszych czasów. Egzemplarz prezentowany powyżej tylko z pozoru wydaje się być nieco zaniedbany.