Koniec z pozytywnymi wiadomościami. UOKiK podsumowuje kontrolę stacji paliw
Jeszcze pod koniec maja Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podawał zaskakujące wyniki badań jakości paliw. Na stacjach nie znaleziono żadnych nieprawidłowości. Kolejny raport nie przedstawia już tak optymistycznych danych. Gdzieniegdzie paliwo dalej nie spełnia norm.
14.08.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:35
Od początku 2020 roku do maja na wszystkich skontrolowanych stacjach paliwo miało poprawne parametry. Można było sądzić, że wynika to z mniejszej liczby przeprowadzonych testów, lecz pracownicy UOKiK nie próżnowali w tym czasie i przeprowadzili podobną liczbę kontroli co w 2019 roku. Zaskoczenie było duże, ale kolejny raport Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - obejmujący już czerwiec - sprowadza kierowców na ziemię. Problem paliw niespełniających norm dalej istnieje.
Ujawniono, że UOKiK od początku roku znalazł kilka punktów i w końcu może przedstawić oficjalne wyniki. Oto lista stacji, na których paliwa nie spełniały norm:
- Ewa Jagielska, Zofia Kaczmarek - wspólnicy spółki cywilnej, 78-125 Rymań, ul. Koszalińska 44B (województwo zachodniopomorskie) - niewłaściwa liczba oktanowa
- Marianna Pawelec Galon (fr. Orlen), Mroków 1A, 08-455 Trojanów (województwo mazowieckie) - niewłaściwa liczba oktanowa, niewłaściwy skład frakcyjny, pozostałości po destylacji
- Stacja paliw \U Chłopa\
- Dzida Edward, Dziura Andrzej, Spółka Jawna, Wieprzód Ordynacki 154a, 22-600 Tomaszów Lubelski (województwo lubelskie) - niewłaściwa stabilność oksydacyjna
- Lawer, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 78-500 Drawsko Pomorskie, ul. Gdyńska 9A (województwo zachodniopomorskie) - niewłaściwa temperatura zapłonu
- Firma handlowa Joanna Niedźwiecka, 82-230 Nowy Staw, ul. Bankowa 2 (województwo pomorskie) - niewłaściwa temperatura zapłonu
Warto również zwrócić uwagę na punkty sprzedające LPG. Próbki z tych miejsc nie przeszły testów działania korodującego na płytce miedzianej. Konkretnie chodzi o 2 firmy, które sprzedają LPG:
- Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne \rolmasz\ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76-220 Główczyce, ul. Słupska 3A (województwo pomorskie)
- Dariusz Zmudczyński przedsiębiorstwo produkcyjno-handlowo-usługowe, 13-230 Lidzbark, ul. Działdowska (województwo warmińsko-mazurskie)
Co się stanie, jak zatankujemy "chrzczone" paliwo?
Warto zauważyć, że zalanie paliwa niespełniającego norm nie spowoduje od razu, że nasz silnik wyzionie ducha. W niektórych przypadkach trudno będzie zaobserwować jakiekolwiek zmiany w pracy jednostki, lecz trzeba wiedzieć, że z czasem zaowocuje to kosztowymi naprawami. Niewłaściwa odporność na utlenianie skutkuje zatykaniem dysz wtryskiwaczy i większym spalaniem. Z kolei odkładanie się nagaru może być powodem złego składu frakcyjnego i zasiarczenia oleju napędowego.
W przypadku jednostek benzynowych zbyt dużo siarki przyczynia się do szybszego zużycia katalizatora. Niewłaściwy skład frakcyjny to z kolei zwiększenie spalania.
Podobnie jak w przypadku poprzednich raportów zauważyć można, że na "chrzczone" paliwo częściej można natknąć się na północy kraju. Trzeba jednak pamiętać, że niskiej jakości paliwo nie zawsze wynika ze złych chęci właściciela stacji, a np. ze stanu zbiorników czy pozostałej infrastruktury danego punktu.