Kradzieże katalizatorów tylko się nasilą. Sukces to złapanie złodzieja na gorącym uczynku

Wystarczy piłka do cięcia metalu, chwila spokoju i złodziej odchodzi z łupem wartym setki, nawet tysiące złotych. Kradzieże katalizatorów stają się plagą, a wykrycie sprawców nie jest takie łatwe. Części bez problemu lądują w skupie. "Nie jesteśmy w stanie w żaden sposób tego zweryfikować" – przyznaje jeden z przedsiębiorców.

Niektóre SUV-y, z racji większego prześwitu, ułatwiają kradzież.Niektóre SUV-y, z racji większego prześwitu, ułatwiają kradzież.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe policji
Mateusz Lubczański

Na gdańskim Chełmie, o 2.40 w nocy, policjanci zauważają podejrzanie zaparkowanego volkswagena. Ma włączony kogut taxi i podniesioną maskę, lecz kierowcy nie widać w pobliżu. Spod jednego z trzech zablokowanych aut wydobywa się odgłos cięcia metalu. Właściciel volkswagena wycina katalizator, a na widok funkcjonariuszy wyrzuca z ręki narzędzia. Powiązano go z innymi tego typu zdarzeniami. Grozi mu 5 lat więzienia.

To tylko jeden z wielu przypadków, o których informują funkcjonariusze w całej Polsce. By ukraść katalizator, nie trzeba wiele – wystarczy piłka do metalu, co bardziej obrotni kupują elektryczną kątówkę na baterie. Szkody kierowców są poważne. Według doniesień funkcjonariuszy – w zależności od modelu – mogą być one wyceniane na kilka tys. zł. Niektórzy złodzieje są tak dobrzy, że potrafią wyciąć katalizator nawet w aucie, w którym ktoś śpi.

Nie wygląda na tak drogi element, ale to co istotne, znajdziemy w środku
Nie wygląda na tak drogi element, ale to co istotne, znajdziemy w środku © mat. prasowe policji

Gorący towar

Co dzieje się z łupem? Wbrew pozorom nie trafia na sprzedaż, kierowcy bowiem nie są zainteresowani kupnem drogich, skradzionych elementów i zastępują je zwykłą metalową puszką. Zapytałem o proces upłynniania katalizatorów mł. insp. Sebastiana Glenia, rzecznika Komendy Wojewódzkiej w Krakowie, w związku z jedną ze spraw. - "Skarby" trafiały do skupu złomu w Nowym Sączu, skąd m.in. wędrowały do kolejnego skupu na terenie Chrzanowa – tłumaczył.

Wystarczy kilka kliknięć, a okazuje się, że aby sprzedać katalizator, nie trzeba nawet ruszać się z domu. Firmy, które je skupują, wyceniają elementy przez internet, robią to na podstawie wybitych na nich numerów. Jeśli mamy więcej sztuk na sprzedaż, wyślą po nie kuriera i zrobią przelew. Tak, to takie proste. W teorii kradziony katalizator nie powinien zostać przyjęty na sprzedaż (wówczas to paserstwo), ale system ma spore luki, które łatwo obejść.

"Każda osoba sprzedająca mi katalizator musi się wylegitymować, a tym samym oświadcza (co jest zawarte na druku), że katalizator nie pochodzi z kradzieży" – tłumaczy mi jeden z przedsiębiorców zajmujących się skupem tych elementów. "Nie jesteśmy w stanie w żaden sposób tego zweryfikować, ponieważ katalizatory mają ogólne numery, a nie numer przypisany do danego auta" - dodaje.

Jedna z dziupli rozbitych przez funkcjonariuszy.
Jedna z dziupli rozbitych przez funkcjonariuszy. © mat. prasowe policji

Wspomniany przypisany numer VIN dotyczy większych części niż "puszka" w wydechu. "Wydaje mi się, że przez wszystkie lata swojej pracy zdarzyło mi się pewnie kupić sztukę lub dwie pochodzącą z kradzieży" – kończy właściciel skupu.

Dlaczego katalizatory są takie drogie?

W katalizatorach samochodowych wykorzystywane są metale rzadkie: platyna (w przypadku diesli) oraz pallad (jednostki benzynowe). Rzadkie oznacza drogie: gram palladu wyceniany jest na ok. 70 dolarów, a potrzeba go coraz więcej.

Motoryzacja odwraca się od jednostek wysokoprężnych. Agencja Reuters donosi, ze pallad dalej będzie produktem deficytowym i pożądanym. Trudno więc myśleć, że liczba kradzieży katalizatorów spadnie. Co więcej, nie jesteśmy wyjątkiem. Podobny trend zauważono również np. w Londynie.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯