Kierowcy z tych województw powodują najwięcej szkód z OC. Na czele Mazowsze, Pomorze i Śląsk
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) podsumował 2019 rok pod kątem szkodowości z OC w poszczególnych województwach. Najwięcej zdarzeń na 100 pojazdów odnotowano na Mazowszu, a najmniej w woj. lubelskim. Co ciekawe, kierowcy aut ciężarowych korzystają z OC częściej niż ci z osobówek.
06.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:23
Z danych podsumowujących 2019 rok opublikowanych przez UFG wynika, że najwięcej szkód z ubezpieczenia OC powodują kierowcy pojazdów zarejestrowanych w województwach mazowieckim, pomorskim i dolnośląskim. Tam stopień szkodowości przekracza 4 proc. Najbezpieczniej natomiast jest w lubelskim, podkarpackim i podlaskim.
Różnica pomiędzy przodującym w niechlubnym rankingu Mazowszem, a Lubelszczyzną, gdzie odnotowano najmniej zgłoszeń, to 2 punkty procentowe. Wyniki te znajdują swoje odzwierciedlenie także w statystykach poszczególnych miast.
Przodują duże miasta
Listę tych o największej szkodowości otwierają: Wrocław, Sopot, Warszawa, Szczecin i Gdańsk, gdzie na każde 100 zarejestrowanych pojazdów, w 2019 roku zgłoszono co najmniej 6 szkód z OC. Na drugim końcu skali znajdziemy natomiast Łomżę, Białą Podlaską, Krosno, Zamość i Tarnobrzeg, gdzie liczba zgłaszanych szkód nie przekroczyła 3,5 na 100 pojazdów.
Sprawcami szkód, niezależnie od województwa, najczęściej są mężczyźni w wieku 31-40 lat. W tej grupie 12 na 100 korzystało w 2019 roku z ubezpieczenia OC. Co ciekawe, największy udział w szkodach mają pojazdy o masie powyżej 3,5 t - 7 proc. takich pojazdów miało zgłoszoną szkodę. Natomiast w przypadku aut osobowych wartość ta spada poniżej 5 proc.
Leasingi mogą zakłamywać statystykę
Oczywiście to tylko statystyki, do których należy podchodzić z dystansem. Warto pamiętać, że w województwach wskazanych przez UFG jako te, w których występuje najwięcej szkód, rejestruje się wiele aut będących przedmiotem leasingu. Nie musi to wcale oznaczać, że są one użytkowane w miejscu zarejestrowania.
Mimo to na podstawie danych UFG można wysnuć jeden wniosek - w regionach, w których występuje większe zagęszczenie ludności, a co za tym idzie także pojazdów, zauważalna jest znacznie większa szkodowość niż tam, gdzie przeważają wsie i mniejsze miasta.