Co to jest ubezpieczenie GAP i czy warto je mieć?

Tajemniczo brzmiąca dla przeciętnego kierowcy nazwa ubezpieczenia coraz częściej pojawia się w pakiecie przy zakupie samochodu finansowanego w leasingu. Ma na celu ochronę przed utratą finansową, gdy auto ulegnie wypadkowi lub zostanie skradzione.

W przypadku nowego samochodu opłaca się wziąć więcej, niż tylko OCW przypadku nowego samochodu opłaca się wziąć więcej, niż tylko OC
Źródło zdjęć: © fot. Shutterstock/Daniel Jedzura
Marcin Łobodziński

GAP (z ang. Guaranteed Asset Protection) to ubezpieczenie od straty finansowej w przypadku utraty samochodu, czyli szkody całkowitej po wypadku lub kradzieży. Warto już w tym miejscu zaznaczyć, że nie wszystkie polisy GAP obejmują kradzież. Trzeba więc dokładnie czytać warunki. W jaki sposób ubezpieczenie nas chroni?

Podpisujecie umowę leasingową na auto o określonej wartości (cena na fakturze). Po pewnym czasie ulega ono wypadkowi, a wy spłaciliście połowę zobowiązania. Ubezpieczyciel płaci za wrak niewielką kwotę i wypłaca odszkodowanie z tytułu autocasco, ale pomniejszone o spadek wartości pojazdu.

W tym czasie leasingodawca oblicza, ile zostało wam do spłaty. Okazuje się, że kwota wypłacona przez ubezpieczyciela jest niższa niż ta obliczona przez leasingodawcę. Mając GAP nie musicie się tym martwić, natomiast bez tej polisy musielibyście zwrócić brakującą sumę leasingodawcy.

Rozróżnia się trzy rodzaje ubezpieczenia GAP:

  • Fakturowy - pokrywający różnicę pomiędzy wartością rzeczywistą rozbitego lub skradzionego auta, a kwotą jaka widnieje na fakturze jego zakupu. Jest to najdroższa forma takiej polisy, ale też najbezpieczniejsza.
  • Finansowy - pokrywający różnicę między kwotą leasingu pozostałą do spłaty na dzień wypłaty odszkodowania AC a kwotą odszkodowania z tytułu AC. Jest to najtańsza forma GAP.
  • Indeksowy – zapewnia wypłatę dodatkowego odszkodowania w wysokości ustalonego procentu od wartości auta. Najczęściej 20 do 30 proc. Jest to forma tańsza od GAP fakturowego, ale droższa od finansowego.

Ubezpieczenie GAP zawiera się na cały okres umowy leasingowej. Działa ono zarówno w przypadku szkód spowodowanych przez kierującego pojazdem jak i przy szkodach wyrządzonych przez inny pojazd.

Czasami GAP powoduje, że leasingodawca daje korzystniejsze warunki. Nierzadko banki czy firmy leasingowe w ten sposób wymuszają na klientach wykupienie GAP. Koszt takiego ubezpieczenia to od 0,5 proc. ceny samochodu na fakturze do 1,2 proc. rocznie.

Jest to więc stosunkowo tania polisa, ale bardzo korzystna dla klienta. Niewielka kwota w przypadku kradzieży pojazdu lub szkody całkowitej powoduje, że nie trzeba będzie dopłacać kilku czy kilkunastu, a w przypadku drogich samochodów nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Ubezpieczenie GAP może zostać zawarte dla samochodu fabrycznie nowego jak i używanego, niezależnie od jego ceny.

Wybrane dla Ciebie
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Volkswagen ID. Polo coraz bliżej. Niemcy zdradzili szczegóły taniego elektryka
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Porsche świętuje 90. urodziny twórcy 911. Limitowane GT3 90 F.A. Porsche hołdem dla legendy
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Szef designu Jaguara jednak nie został zwolniony. Marka dementuje plotki
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Najmocniejszy Golf GTI wyceniony w Polsce. Od razu został przeceniony
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Od poniedziałku wielka akcja. Policja będzie działać przez tydzień
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Test: Mercedes-AMG GLS 63 4Matic - Gigantyczny, lecz szybki
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟