Jak działa ruchome tylne skrzydło? [wideo]
Podczas testów na torze Ricardo Tormo w Walencji, większość kierowców po raz pierwszy miała okazję wypróbować ruchome tylne skrzydło, tegoroczną nowość. Zobaczmy jak wiele może dać 50 mm różnicy.
03.02.2011 | aktual.: 13.10.2022 13:54
Podczas testów na torze Ricardo Tormo w Walencji, większość kierowców po raz pierwszy miała okazję wypróbować ruchome tylne skrzydło, tegoroczną nowość. Zobaczmy jak wiele może dać 50 mm różnicy.
Oprócz systemu KERS, który gościł w Formule 1 już w sezonie 2009, wówczas jednak był on nieobowiązkowy, tegoroczną nowością jest również ruchome tylne skrzydło. FIA zdecydowała się na ten krok z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego żeby pozbyć się kanału F, który był kombinowanym rozwiązaniem i nie posiadały go wszystkie zespoły, a po drugie dlatego, żeby ułatwić kierowcom manewr wyprzedzania.
Od 2009 roku F1 dąży do uatrakcyjnienia widowiska. Najpierw powróciły slicki oraz wprowadzono aerodynamiczne ograniczenia, teraz mamy mini-dopalacz w postaci ruchomego tylnego skrzydła. Jak to działa?
Sauber C30 moveable rear wing (F1journaal.be) - verstelbare achtervleugel Sauber C30
Za pomocą specjalnego przycisku na kierownicy, kierowca może unieść fragment tylnego skrzydła o 50 mm. Zdaniem zawodników, którzy już przetestowali system, jest on niewiarygodnie skuteczny, na długiej prostej może dać różnicę 10-15 km/h prędkości maksymalnej oraz lepszego przyspieszenia.
FIA chce na każdym z torów wytyczyć prostą o długości 600 metrów, oznaczoną przy obu końcach. Ponadto na zakręcie poprzedzającym prostą będą znajdowały się dwie linie, mierzące odległość pomiędzy pojazdami. Jeżeli kierowca jadący z tyłu znajduje się mniej niż 1 sekundę za swoim rywalem, wówczas na wytyczonym odcinku prostej w jego kokpicie zapala się lampka umożliwiająca skorzystanie z ruchomego skrzydła.
Na ostatnim wolnym treningu poprzedzającym pierwszy weekend wyścigowy, miałyby się odbyć testy tych systemów. W zależności od tego czy wyprzedzenie zawodnika będzie zbyt łatwe, czy zbyt trudne, wytyczony odcinek może zostać skrócony lub wydłużony.
Podczas sesji treningowych i kwalifikacji, kierowcy będą mogli do woli korzystać z ruchomego tylnego skrzydła.
Źródło: F1.pl