Jak działa ruchome tylne skrzydło? [wideo]

Podczas testów na torze Ricardo Tormo w Walencji, większość kierowców po raz pierwszy miała okazję wypróbować ruchome tylne skrzydło, tegoroczną nowość. Zobaczmy jak wiele może dać 50 mm różnicy.

Obraz
Bartosz Pokrzywiński

Podczas testów na torze Ricardo Tormo w Walencji, większość kierowców po raz pierwszy miała okazję wypróbować ruchome tylne skrzydło, tegoroczną nowość. Zobaczmy jak wiele może dać 50 mm różnicy.

Oprócz systemu KERS, który gościł w Formule 1 już w sezonie 2009, wówczas jednak był on nieobowiązkowy, tegoroczną nowością jest również ruchome tylne skrzydło. FIA zdecydowała się na ten krok z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego żeby pozbyć się kanału F, który był kombinowanym rozwiązaniem i nie posiadały go wszystkie zespoły, a po drugie dlatego, żeby ułatwić kierowcom manewr wyprzedzania.

Od 2009 roku F1 dąży do uatrakcyjnienia widowiska. Najpierw powróciły slicki oraz wprowadzono aerodynamiczne ograniczenia, teraz mamy mini-dopalacz w postaci ruchomego tylnego skrzydła. Jak to działa?

Sauber C30 moveable rear wing (F1journaal.be) - verstelbare achtervleugel Sauber C30

Za pomocą specjalnego przycisku na kierownicy, kierowca może unieść fragment tylnego skrzydła o 50 mm. Zdaniem zawodników, którzy już przetestowali system, jest on niewiarygodnie skuteczny, na długiej prostej może dać różnicę 10-15 km/h prędkości maksymalnej oraz lepszego przyspieszenia.

FIA chce na każdym z torów wytyczyć prostą o długości 600 metrów, oznaczoną przy obu końcach. Ponadto na zakręcie poprzedzającym prostą będą znajdowały się dwie linie, mierzące odległość pomiędzy pojazdami. Jeżeli kierowca jadący z tyłu znajduje się mniej niż 1 sekundę za swoim rywalem, wówczas na wytyczonym odcinku prostej w jego kokpicie zapala się lampka umożliwiająca skorzystanie z ruchomego skrzydła.

Na ostatnim wolnym treningu poprzedzającym pierwszy weekend wyścigowy, miałyby się odbyć testy tych systemów. W zależności od tego czy wyprzedzenie zawodnika będzie zbyt łatwe, czy zbyt trudne, wytyczony odcinek może zostać skrócony lub wydłużony.

Podczas sesji treningowych i kwalifikacji, kierowcy będą mogli do woli korzystać z ruchomego tylnego skrzydła.

Źródło: F1.pl

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej