Inny niż inne, czyli 700 KM w GT2 RS! – Wimmer 911 GT2 RS (2010)
Jeśli jesteś jednym z 500 szczęściarzy, którzy mogli nabyć Porsche 911 GT2 RS to masz problem. Aż 499 innych osób ma taki sam wóz jak Ty. Wywaliłeś kupę szmalu, żeby pięciuset innych gości też jeździło takim samym samochodem jak Ty. Ale Wimmer ma na to lekarstwo. Tylko z wyglądu Twoje 911 GT2 RS będzie takie samo jak inne…
04.12.2010 | aktual.: 13.10.2022 13:50
Jeśli jesteś jednym z 500 szczęściarzy, którzy mogli nabyć Porsche 911 GT2 RS to masz problem. Aż 499 innych osób ma taki sam wóz jak Ty. Wywaliłeś kupę szmalu, żeby pięciuset innych gości też jeździło takim samym samochodem jak Ty. Ale Wimmer ma na to lekarstwo. Tylko z wyglądu Twoje 911 GT2 RS będzie takie samo jak inne…
Pomijając fakt, że Porsche 911 GT2 RS jest niepraktycznym samochodem w codziennym użytkowaniu, to można o tym bolidzie pisać tylko w samych superlatywach, tak jak jakiś czas temu pisało się o Ferrari 430 Scuderia. Do wożenia zakupów to 911 raczej się nie nadaje, ale w końcu nie po to ten samochód przecież zbudowano. A zaprojektowano go po to, żeby „w miarę sprawnie” pokonywał Nürburgring Nordschleife. Z tym, że zwrot „w miarę sprawnie” znaczy w mniej niż 9 min, a dokładniej w mniej niż 8 min, a już całkiem dokładnie to w 7:24 min (i podobno da się szybciej)!
Problem jest tylko taki, że większość egzemplarzy wykupują nie kierowcy wyścigowi czy rajdowi, a faceci z ciasno, niczym węzeł dusiciela z Alcatraz, zawiązanymi pod szyją krawatami. A ci goście czy prowadzą Rolls-Royce’a, czy Ferrari jeżdżą zwykle tak samo – powoli. Pewnie znajdzie się paru takich, którzy mają pojęcie o wyścigowej jeździe, ale to zdecydowana mniejszość. Ale załóżmy, że właściciel opisywanego wozu jednak wie jak poruszać się po torze. Czym dysponuje nabywając 911 GT2 RS?
Z tyłu, pod dużym spojlerem i pokrywą, znajduje się silnik M96/70R. To już ostatni z „bokserów”, który ma objętość skokową 3,6 l i nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa (w pozostałych 911 motory mają 3,8 l i bezpośredni wtrysk paliwa). Przy współpracy z dwiema turbosprężarkami ta jednostka wytwarza 620 KM przy 6500 obr./min i 700 Nm w zakresie od 2250-5500 obr./min.
Porsche uznało, że dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Pewnie jednym z argumentów była mniejsza niż w przypadku zautomatyzowanych, dwusprzęgłowych skrzynek PDK masa. Ze skrzyni moc jest przekazywana przez mechanizm różnicowy z blokadą na tylne koła.
911 GT2 RS jest lekkie. Według katalogów waży 1370 kg, natomiast pomiar dziennikarzy SportAuto wykazał, że zalany pod korek bolid legitymuje się 1405 kg. Tak czy inaczej to niezły wynik.
Jeśli chodzi o parametry drogowe to 911 GT2 RS może pochwalić się całkiem niezłymi osiągami. Sprint do 100 km/h zajmuje mu 3,50 s, a do 200 km/h ta rakieta przyspiesza w 9,80 s. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 330 km/h. To bardzo dobre parametry, a jednak mechanicy Wimmera uznali, że da się wycisnąć jeszcze więcej.
Specjaliści z Solingen jak zwykle skupili się na tuningu mechanicznym, który w tym konkretnym samochodzie ograniczył się do przeróbek związanych z silnikiem. Zmieniono program sterujący silnikiem, usprawniono turbosprężarki (prawdopodobnie chodzi o podniesienie ciśnienia doładowania, które w seryjnym wozie wynosi 1,6 bara), zmieniono kanały dolotowe powietrza i wstawiono jeszcze bardziej sportowe filtry powietrza. Oprócz tego w układzie wydechowym pojawił się zawór sterujący i reaktory katalityczne o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
Rezultat? 83 KM i 110 Nm więcej niż w wozie seryjnym. Innymi słowy, moc maksymalna wynosi 703 KM, a maksymalny moment obrotowy 810 Nm. Nietrudno się domyślić, że osiągi są lepsze niż w fabrycznym GT2 RS. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Wimmer potrzebuje 3,30 s. To rezultat nadal słabszy niż w Porsche 911 Turbo S (3,10 s), ale Turbo ma napęd na obie osie, a poza tym GT2 RS przewagę osiągów (na torze) ma w zawieszeniu. 200 km/h na liczniku przerobionego 911 GT2 RS pojawi się po 9,50 s. Po zdjęciu ogranicznika prędkość maksymalna wzrosła do 356 km/h.
Teraz już właściciel tego samochodu może czuć naprawdę wyróżniony. Ciekawe tylko czy kiedyś wykorzysta potencjał tego bolidu.
Wracając jeszcze do samego Wimmera i tuningu Porsche to zaryzykuję stwierdzenie, że z GT2 RS dałoby się wycisnąć spokojnie jeszcze ze 100 KM. Być może nawet moc mogłaby dojść do 850 KM. A dlaczego by nie? Przecież Wimmer 911 GT2 Speed Bi-Turbo z zeszłego roku ma 827 KM!
Jako że w Solingen pracują sami gentlemani, to nie udzielili informacji ile kosztuje radość posiadania ich dzieła, ale założę się, że więcej niż wynosi budżet niejednego afrykańskiego państwa.
Kto pojechał do Essen na targi, ten ma możliwość obejrzenia z bliska tego samochodu.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: B6, M96/70R
- Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3600 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki typu VTG
- Moc maksymalna: 703 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 195,28 KM/l (seryjny – 172,22 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne PCCB
- Koła przednie: 9,0 x 19\
- Koła tylne: 12,0 x 19\
- Opony przednie: 245/35 R 19
- Opony tylne: 325/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1405 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,00 kg/KM (seryjny – 2,27 kg/KM)
- Długość: 4469 mm
- Szerokość: 1852 mm
- Wysokość: 1285 mm
- Rozstaw osi: 2350 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,30 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 9,50 s
- Prędkość maksymalna: 356 km/h
Źródło: automobilesreview