Ewolucja – SpeedART 911 Turbo BTR‑II 650 Evo (2010)
Bazujący na Porsche 911 Turbo model BTR-II jest dostępny już od 2009 roku. Różnica polega jednak na tym, że w zeszłorocznej wersji silnik rozwijał moc 580 KM, a najnowsza ma jednostkę 650-konną.
06.11.2010 | aktual.: 02.10.2022 22:00
Obecne 911 Turbo (po restylingu) posiada nadal silnik przeciwsobny („bokser”) o sześciu cylindrach, ale jego objętość skokowa wynosi teraz 3,8 l zamiast dotychczasowych 3,6 l. Drugą poważną zmianą w stosunku do mniejszego motoru jest zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki dwóm turbosprężarkom z kierownicami o zmiennym ustawieniu (VTG, pot. o zmiennej geometrii) jednostka napędowa osiąga moc 500 KM przy 6000 obr./min. Zastosowanie pakietu Sport Chrono sprawia, że silnik wytwarza 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Jeśli dodać do tego 7-biegową, dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię biegów PDK oraz napęd na wszystkie koła, to nie powinno dziwić, że pomimo masy własnej wynoszącej 1606 kg samochód do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 3,40 s. Prędkość maksymalna wynosi 312 km/h.
SpeedART przeprowadził kompleksowy tuning 911 Turbo. Nazwa BTR-II 650 Evo nie jest wymyślona ot tak sobie, lecz jest skrótem od „Bi-Turbo Racer 2nd generation with 650 hp and Evolution bodykit”. Z pewnością mówi Wam to wiele, jeśli nie wszystko. Żeby uściślić należy powiedzieć, że wspomniana druga generacja odnosi się do modelu 997, który w wersji Turbo najpierw miał silnik 3,6 l, a właśnie w drugim „pokoleniu” ma motor 3,8 l.
Klasyczne linie 911 zdobi zestaw nadwoziowy z elementami wykonanymi z włókien węglowych. Z przodu można odnaleźć nieco inny zderzakospojler z bocznymi wylotami powietrza oraz wylot znajdujący się między zderzakiem a pokrywą bagażnika. Nawiązuje on do Porsche 911 GT 2. Z boku pod drzwiami zamontowano listwy z wyraźnymi przetłoczeniami (być może pełnią one funkcję spojlerów).
Tylny zderzak został ozdobiony fartuchem optycznie obniżającym bolid, natomiast miejsce fabrycznego spojlera zajęło dużo większe skrzydło znajdujące się na wielkiej jak stół bilardowy osłonie chłodnic silnika i turbosprężarek. Fani tuningowanych Porsche nawiązujących wyglądem do wyścigowych bolidów tej marki będą na pewno zachwyceni, miłośnicy dyskretnego przerabiania nadwozi - na pewno mniej.
Wygląd jest podkreślany przez koła z ładnymi 20-calowymi felgami LSC Forged o szerokości 8,5” z przodu i aż 12,0” z tyłu. Opony przednie mają rozmiar 245/30, a tylne są szerokie na 325 mm i mają profil 25%. Za kołami kryją się sportowe elementy regulowanego zawieszenia przygotowanego przez zespół SpeedART. Zawieszenie może współpracować z programem PASM (Porsche Active Suspension Managment). W prezentowanym samochodzie układ hamulcowy pozostawiono bez zmian.
We wnętrzu pojawiła się sportowa kierownica, za nią natomiast wygodne dźwigienki do zmiany biegów. Poza tym można jeszcze odnaleźć kompozytowe detale w kolorze czerwonym, a także pasy bezpieczeństwa i nici tapicerskie w tej samej barwie.
Pod pokrywą silnika zaszło kilka istotnych zmian. Zmieniono wtryskiwacze paliwa w jednostce napędowej, filtry powietrza, oprogramowanie sterujące silnikiem, układ wydechowy, system chłodzenia powietrza doładowującego, a nawet turbosprężarki na większe (nadal typu VTG). W rezultacie usprawnień silnik generuje 650 KM mocy, a maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 850 Nm.
Ekipa SpeedART przerobiła również skrzynię biegów. Zamiast standardowych 6-tarczowych sprzęgieł zainstalowano ich 8-tarczowe wersje, które są w stanie przenieść o 30% większe obciążenia niż seryjne.
SpeedART informuje, że zmiany mechaniczne sprawiły, iż 911 Turbo BTR-II 650 Evo powinno osiągać prędkości większe niż 335 km/h, a sprint do 200 km/h zajmuje mu mniej niż 9,00 s.
Dane techniczne
- Typ: B6, M96/70S
- Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3797 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 650 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 171,19 KM/l (seryjny – 131,68 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 850 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Koła przednie: 8,5 x 20\
- Koła tylne: 12,0 x 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1606 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,47 kg/KM (seryjny – 3,21 kg/KM)
- Długość: 4450 mm
- Szerokość: 1852 mm
- Rozstaw osi: 2350 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: Poniżej 9,00 s
- Prędkość maksymalna: Ponad 335 km/h
Źródło: speedart