Ewolucja – SpeedART 911 Turbo BTR‑II 650 Evo (2010)

Bazujący na Porsche 911 Turbo model BTR-II jest dostępny już od 2009 roku. Różnica polega jednak na tym, że w zeszłorocznej wersji silnik rozwijał moc 580 KM, a najnowsza ma jednostkę 650-konną.

Ewolucja – SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo (2010)
Olgierd Lachowski

06.11.2010 | aktual.: 02.10.2022 22:00

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.1
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.1

Obecne 911 Turbo (po restylingu) posiada nadal silnik przeciwsobny („bokser”) o sześciu cylindrach, ale jego objętość skokowa wynosi teraz 3,8 l zamiast dotychczasowych 3,6 l. Drugą poważną zmianą w stosunku do mniejszego motoru jest zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa. Dzięki dwóm turbosprężarkom z kierownicami o zmiennym ustawieniu (VTG, pot. o zmiennej geometrii) jednostka napędowa osiąga moc 500 KM przy 6000 obr./min. Zastosowanie pakietu Sport Chrono sprawia, że silnik wytwarza 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jeśli dodać do tego 7-biegową, dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię biegów PDK oraz napęd na wszystkie koła, to nie powinno dziwić, że pomimo masy własnej wynoszącej 1606 kg samochód do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 3,40 s. Prędkość maksymalna wynosi 312 km/h.

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.3
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.3

SpeedART przeprowadził kompleksowy tuning 911 Turbo. Nazwa BTR-II 650 Evo nie jest wymyślona ot tak sobie, lecz jest skrótem od „Bi-Turbo Racer 2nd generation with 650 hp and Evolution bodykit”. Z pewnością mówi Wam to wiele, jeśli nie wszystko. Żeby uściślić należy powiedzieć, że wspomniana druga generacja odnosi się do modelu 997, który w wersji Turbo najpierw miał silnik 3,6 l, a właśnie w drugim „pokoleniu” ma motor 3,8 l.

Klasyczne linie 911 zdobi zestaw nadwoziowy z elementami wykonanymi z włókien węglowych. Z przodu można odnaleźć nieco inny zderzakospojler z bocznymi wylotami powietrza oraz wylot znajdujący się między zderzakiem a pokrywą bagażnika. Nawiązuje on do Porsche 911 GT 2. Z boku pod drzwiami zamontowano listwy z wyraźnymi przetłoczeniami (być może pełnią one funkcję spojlerów).

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.4
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.4

Tylny zderzak został ozdobiony fartuchem optycznie obniżającym bolid, natomiast miejsce fabrycznego spojlera zajęło dużo większe skrzydło znajdujące się na wielkiej jak stół bilardowy osłonie chłodnic silnika i turbosprężarek. Fani tuningowanych Porsche nawiązujących wyglądem do wyścigowych bolidów tej marki będą na pewno zachwyceni, miłośnicy dyskretnego przerabiania nadwozi - na pewno mniej.

Wygląd jest podkreślany przez koła z ładnymi 20-calowymi felgami LSC Forged o szerokości 8,5” z przodu i aż 12,0” z tyłu. Opony przednie mają rozmiar 245/30, a tylne są szerokie na 325 mm i mają profil 25%. Za kołami kryją się sportowe elementy regulowanego zawieszenia przygotowanego przez zespół SpeedART. Zawieszenie może współpracować z programem PASM (Porsche Active Suspension Managment). W prezentowanym samochodzie układ hamulcowy pozostawiono bez zmian.

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.10
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.10

We wnętrzu pojawiła się sportowa kierownica, za nią natomiast wygodne dźwigienki do zmiany biegów. Poza tym można jeszcze odnaleźć kompozytowe detale w kolorze czerwonym, a także pasy bezpieczeństwa i nici tapicerskie w tej samej barwie.

Pod pokrywą silnika zaszło kilka istotnych zmian. Zmieniono wtryskiwacze paliwa w jednostce napędowej, filtry powietrza, oprogramowanie sterujące silnikiem, układ wydechowy, system chłodzenia powietrza doładowującego, a nawet turbosprężarki na większe (nadal typu VTG). W rezultacie usprawnień silnik generuje 650 KM mocy, a maksymalny moment obrotowy wynosi teraz 850 Nm.

Ekipa SpeedART przerobiła również skrzynię biegów. Zamiast standardowych 6-tarczowych sprzęgieł zainstalowano ich 8-tarczowe wersje, które są w stanie przenieść o 30% większe obciążenia niż seryjne.

SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.6
SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.6

SpeedART informuje, że zmiany mechaniczne sprawiły, iż 911 Turbo BTR-II 650 Evo powinno osiągać prędkości większe niż 335 km/h, a sprint do 200 km/h zajmuje mu mniej niż 9,00 s.

Dane techniczne

  • Typ: B6, M96/70S
  • Ustawienie: Z tyłu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 3797 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 650 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 171,19 KM/l (seryjny – 131,68 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 850 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20\
  • Koła tylne: 12,0 x 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1606 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,47 kg/KM (seryjny – 3,21 kg/KM)
  • Długość: 4450 mm
  • Szerokość: 1852 mm
  • Rozstaw osi: 2350 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: Poniżej 9,00 s
  • Prędkość maksymalna: Ponad 335 km/h
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.1
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.2
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.3
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.4
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.5
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.6
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.7
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.8
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.9
  • SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.10
[1/10] SpeedART 911 Turbo BTR-II 650 Evo fot.1

Źródło: speedart

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)