Idą duże mrozy. Dwie rady dla kierowców diesli, które pomogą uniknąć kłopotów

Meteorolodzy zapowiadają, że w najbliższych dniach kierowcy będą musieli się liczyć z nocnymi mrozami i temperaturami spadającymi do -20 st. Celsjusza. "Padające" akumulatory nie będą jedyną rozterką zmotoryzowanych. Problemy rodzić będzie też paliwo czy Adblue w silnikach Diesla.

Nawet kilkuletnie auto z silnikiem Diesla ma już układ SCR i płyn AdBlueNawet kilkuletnie auto z silnikiem Diesla ma już układ SCR i płyn AdBlue
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

Niskie temperatury sprawiły, że niektórzy kierowcy spotkali się ze zjawiskiem rozładowanych akumulatorów. Nadchodzące noce nie będą miały litości dla innych elementów samochodu – uszczelek, zamków, a nawet paliwa czy roztworu mocznika używanego w płynie AdBlue, który znajdziemy w pojazdach napędzanych silnikiem Diesla. Czego możemy się spodziewać?

Adblue zimą to problemy

Skomplikowana konstrukcja silników Diesla nie ułatwia sytuacji. Od kilku lat producenci samochodów, by oczyścić spaliny, umieszczają w nich wtrysk roztworu mocznika do wydechu, co oczyszcza je ze szkodliwych tlenków azotu nawet w 99 proc. Niestety, system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) wykorzystuje wodny roztwór mocznika, który ma tendencję do zamarzania.

Do zamarznięcia mocznika dochodzi już w okolicach -11 stopni Celsjusza. Auto da się uruchomić, ale w procesie odmrażania wytrącają się kryształki mocznika, która mogą utknąć w przewodach czy zaworach. To spowoduje odnotowanie błędu systemu, a auto może przejść w tryb awaryjny. Po każdym takim rozmrożeniu stężenie mocznika spada, a płyn zamarza w coraz wyższych temperaturach. Lepiej jest więc mieć mniej płynu w układzie niż wozić (i zmrażać) za dużo.

Tankuj olej napędowy do pełna

Stacje paliw mają obowiązek sprzedawania paliwa zimowego od 16 listopada do końca lutego. Specjalne dodatki sprawiają, że z oleju napędowego nie wytrąca się parafina, przynajmniej do temperatury -20 stopni. Ta substancja może zatkać pompę paliwa lub układ wtryskowy. Niektóre sieci stacji paliw (np. BP) sprzedają olej, który "blokuje zimny filtr CFPP" (czyli właśnie pojawienie się parafiny) dopiero przy -28 stopniach.

"Problemy z płynną pracą silnika mogą pojawić się już w momencie, gdy olej napędowy zaczyna mętnieć a może to nastąpić już po niezbyt mroźnej nocy" – informuje Aleksander Wasiura, Kierownik Kategorii Paliw w Circle K Polska.

Jest jednak jeszcze jeden powód dla którego warto tankować do pełna. Brak wolnego miejsca w baku sprawi, że wewnątrz nie skropli się para wodna z powietrza, co źle wpływa na jakość paliwa. Poza tym długotrwałe jeżdżenie "na rezerwie" negatywnie wpływa na żywotność chociażby pompy paliwa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀