Idą duże mrozy. Dwie rady dla kierowców diesli, które pomogą uniknąć kłopotów

Meteorolodzy zapowiadają, że w najbliższych dniach kierowcy będą musieli się liczyć z nocnymi mrozami i temperaturami spadającymi do -20 st. Celsjusza. "Padające" akumulatory nie będą jedyną rozterką zmotoryzowanych. Problemy rodzić będzie też paliwo czy Adblue w silnikach Diesla.

Nawet kilkuletnie auto z silnikiem Diesla ma już układ SCR i płyn AdBlueNawet kilkuletnie auto z silnikiem Diesla ma już układ SCR i płyn AdBlue
Źródło zdjęć: © fot. Tomasz Budzik
Mateusz Lubczański

Niskie temperatury sprawiły, że niektórzy kierowcy spotkali się ze zjawiskiem rozładowanych akumulatorów. Nadchodzące noce nie będą miały litości dla innych elementów samochodu – uszczelek, zamków, a nawet paliwa czy roztworu mocznika używanego w płynie AdBlue, który znajdziemy w pojazdach napędzanych silnikiem Diesla. Czego możemy się spodziewać?

Adblue zimą to problemy

Skomplikowana konstrukcja silników Diesla nie ułatwia sytuacji. Od kilku lat producenci samochodów, by oczyścić spaliny, umieszczają w nich wtrysk roztworu mocznika do wydechu, co oczyszcza je ze szkodliwych tlenków azotu nawet w 99 proc. Niestety, system SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) wykorzystuje wodny roztwór mocznika, który ma tendencję do zamarzania.

Do zamarznięcia mocznika dochodzi już w okolicach -11 stopni Celsjusza. Auto da się uruchomić, ale w procesie odmrażania wytrącają się kryształki mocznika, która mogą utknąć w przewodach czy zaworach. To spowoduje odnotowanie błędu systemu, a auto może przejść w tryb awaryjny. Po każdym takim rozmrożeniu stężenie mocznika spada, a płyn zamarza w coraz wyższych temperaturach. Lepiej jest więc mieć mniej płynu w układzie niż wozić (i zmrażać) za dużo.

Tankuj olej napędowy do pełna

Stacje paliw mają obowiązek sprzedawania paliwa zimowego od 16 listopada do końca lutego. Specjalne dodatki sprawiają, że z oleju napędowego nie wytrąca się parafina, przynajmniej do temperatury -20 stopni. Ta substancja może zatkać pompę paliwa lub układ wtryskowy. Niektóre sieci stacji paliw (np. BP) sprzedają olej, który "blokuje zimny filtr CFPP" (czyli właśnie pojawienie się parafiny) dopiero przy -28 stopniach.

"Problemy z płynną pracą silnika mogą pojawić się już w momencie, gdy olej napędowy zaczyna mętnieć a może to nastąpić już po niezbyt mroźnej nocy" – informuje Aleksander Wasiura, Kierownik Kategorii Paliw w Circle K Polska.

Jest jednak jeszcze jeden powód dla którego warto tankować do pełna. Brak wolnego miejsca w baku sprawi, że wewnątrz nie skropli się para wodna z powietrza, co źle wpływa na jakość paliwa. Poza tym długotrwałe jeżdżenie "na rezerwie" negatywnie wpływa na żywotność chociażby pompy paliwa.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek niczym agent 007. Wpadł przez nieprawidłowe parkowanie
25-latek niczym agent 007. Wpadł przez nieprawidłowe parkowanie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena
Doskonała jazda Verstappena w Austin i kiepski weekend McLarena