Zimowe paliwo na stacjach od 16 listopada. Co oferują najwięksi gracze?

Zimowe paliwo na stacjach od 16 listopada. Co oferują najwięksi gracze?

Na części stacji zimowe paliwo pojawiło się już wcześniej, od poniedziałku 16 listopada będzie musiało być sprzedawane wszędzie
Na części stacji zimowe paliwo pojawiło się już wcześniej, od poniedziałku 16 listopada będzie musiało być sprzedawane wszędzie
Źródło zdjęć: © Michał Zieliński
Tomasz Budzik
14.11.2020 08:16, aktualizacja: 16.03.2023 15:35

Zgodnie z przepisami od 16 listopada polskie stacje muszą sprzedawać zimowe paliwo. To szczególnie ważne dla posiadaczy samochodów z silnikiem Diesla. Sprawdziłem, jakie parametry oferują paliwa podstawowe i premium największych sieci stacji działających w Polsce.

Wraz z nadejściem zimy właściciele aut z silnikami Diesla z niepokojem spoglądają na termometr. Kłopoty z porannym uruchomieniem samochodu najczęściej mają podłoże związane z rozładowanym akumulatorem. Przy większych mrozach może się jednak zdarzyć, ze wina za taki stan rzeczy będzie leżała po stronie paliwa. W oleju napędowym pod wpływem temperatury ujemnej wytrąca się parafina. Ta może zatkać pompę paliwa lub układ wtryskowy.

By tak się nie stało, stosuje się dodatki do paliwa. Rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych określa, że w ciągu roku na stacjach musi być sprzedawane paliwo o różnych parametrach. Od 16 listopada do końca lutego w obrocie jest tak zwane paliwo zimowe. W przypadku oleju napędowego oznacza to, że wartość temperatury zablokowania zimnego filtra (CFPP), a więc wytrącenia się parafiny w takim stopniu, że zatka ona filtr, nie może być wyższa niż -20 stopni Celsjusza.

Czy w takim razie, skoro przepisy określają normę dla zimowego paliwa, warto przyglądać się ofertom poszczególnych sieci stacji? Jak najbardziej. Po pierwsze, prawo nie zakazuje sprzedawania paliwa o lepszych parametrach, co ma znaczenie szczególnie w przypadku paliwa premium. Po drugie, część producentów podaje dodatkowo temperaturę mętnienia, czyli wartość, przy której w paliwie pojawiają się pierwsze kryształki parafiny. Wpływają one na wygląd oleju napędowego, ale nie zatykają filtra. W dłuższej perspektywie mogą jednak negatywnie rzutować na układ wtryskowy. Norm dla tego parametru nie przewiduje polskie rozporządzenie.

Co więc oferują największe polskie sieci stacji paliw? Zapytałem o to ich biura prasowe, a poniżej zamieszczam - w kolejności alfabetycznej - otrzymane odpowiedzi.

Amic Energy (dawniej Łukoil)

  • Olej napędowy sprzedawany na wszystkich stacjach AMIC Energy w Polsce spełnia wszystkie normy wymagane w okresie zimowym. Oprócz standardowego oleju napędowego wysokiej jakości, na większości stacji AMIC Energy nasi klienci mogą zatankować również paliwo Premium pod marką własną PRO. Zawiera ono dodatek uszlachetniający, który między innymi powoduje ograniczenie odkładania się zanieczyszczeń na igłach wtryskiwaczy, chroni przed utratą mocy oraz zatkaniem filtra paliwa w silnikach z bezpośrednim wtryskiem o dużej prędkości. Zwiększenie liczby cetanowej przekłada się na zmniejszenie opóźnienia zapłonu prowadzące do poprawy oszczędności paliwa i zmniejszenia hałasu; ulepszona wydajność zimnego startu wpływa na redukcję białego dymu z układu wydechowego; zmniejsza emisję spalin, w tym czarnego dymu – informuje Karolina Dąbrowska z biura prasowego Amic Energy.

BP

  • Właściwości niskotemperaturowe zimowego oleju napędowego regularnego i Ultimate zależą od właściwości niskotemperaturowych oleju bazowego dostępnego na terminalu. Bazowy zimowy olej napędowy to gatunek F, dla którego maksymalna wartość temperatury zblokowania zimnego filtra wynosi -20 stopni Celsjusza, a temperatura mętnienia jest nienormowana. Wymagania oleju napędowego w Polsce zostały tak określone, aby utrzymać pojazdy z silnikiem Diesla działające przez całą zimę w normalnych temperaturach otoczenia dla tej części świata. W oparciu o dane historyczne informujemy, że w okresie zimowym temperatura mętnienia oleju napędowego dostępnego w dystrybucji w okresie zimowym wynosi średnio -8 stopni Celsjusza, a temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP średnio -28 stopni Celsjusza. Parametry aktualnie dostępnej w sprzedaży partii oleju napędowego znajdują się na świadectwie jakości, które jest udostępniane do wglądu u kierownika stacji – stwierdza Magdalena Kandefer-Kańtoch, rzecznik prasowy BP Polska.

Circle K

  • Od 16 listopada stacje Circle K wprowadzają do sprzedaży zimowy olej napędowy. Paliwo to charakteryzuje się obniżoną Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra, która wynosi -20 stopni Celsjusza. Na wszystkich stacjach Circle K w Polsce są również dostępne zimowe benzyny oraz autogaz. Skład paliw miles, milesPLUS oraz SupraGas został tak zmodyfikowany, aby umożliwić właściwą pracę silnika w niższych temperaturach. Dzięki większej zawartości lekkich frakcji węglowodorów, paliwa te szybciej odparowują, w porównaniu do paliw letnich, ułatwiając rozruch i pracę silnika. W przypadku oleju napędowego należy jednak pamiętać, że węglowodory parafinowe zawarte w tym gatunku paliwa są szczególnie wrażliwe na działania niskich temperatur. Problemy z płynną pracą silnika mogą pojawić się już w momencie, gdy olej napędowy zaczyna mętnieć a może to nastąpić już po niezbyt mroźnej nocy – informuje Aleksander Wasiura, Kierownik Kategorii Paliw w Circle K Polska.
  • Temperatura, przy której występuje to zjawisko, nazywana jest temperaturą mętnienia. Ten parametr nie jest gwarantowany w standardowych, zimowych gatunkach oleju napędowego.

Dlatego Circle K na swoich stacjach co roku oferuje paliwo milesPLUS diesel arktyczny. Paliwo milesPLUS diesel arktyczny charakteryzuje się gwarantowaną temperaturą mętnienia maksymalnie do -22°C oraz obniżoną do -32°C temperaturą zablokowania zimnego filtra. Diesel arktyczny milesPLUS dostępny będzie na stacjach Circle K w całej Polsce w trakcie sezonu zimowego – dodaje Aleksander Wasiura.

Lotos

Do czasu publikacji artykułu biuro prasowe Lotosu nie odpowiedziało na moje pytanie o parametry oleju napędowego. Z pomocą przyszły mi jednak opublikowane na stronie internetowej firmy karty charakterystyk paliw. Jak z nich wynika, podstawowy olej napędowy - Eurodiesel – od 16 listopada charakteryzuje się temperaturą zablokowania zimnego filtra (CFPP) wynoszącą przepisowe -20 stopni Celsjusza. W przypadku tego paliwa Lotos nie podaje temperatury mętnienia. W ofercie polskiej firmy jest jednak również olej napędowy premium – Dynamic Diesel. Jak wynika z karty charakterystyki tego paliwa, podstawowa wartość CFPP wynosi tu -20 stopni Celsjusza, ale dla "oleju napędowego spełniającego wymagania klimatu arktycznego" jest to już -32 stopnie Celsjusza. Dla tej odmiany paliwa podaje się również temperaturę mętnienia i są to imponujące -22 stopnie Celsjusza.

Orlen

Odpowiedzi na pytanie dotyczące parametru paliw nie otrzymałem również od drugiego z polskich gigantów. Z charakterystyk oferowanych przez Orlen olejów napędowych wynika jednak, że zarówno paliwo podstawowe - Ekodiesel - jak i wyżej pozycjonowane, a więc i droższe - Verva ON - mają temperaturę zablokowania zimnego filtra wynoszącą -20 stopni Celsjusza. W obydwu przypadkach firma nie podaje również temperatury mętnienia. Nie oznacza to jednak, że te paliwa niczym się nie różnią. Droższy olej napędowy Verva ON charakteryzuje się wyższą liczbą cetanową, wynoszącą 55, a nie 51, jak w przypadku paliwa podstawowego. Ten parametr odpowiada za skłonność paliwa do samozapłonu, więc wyższa liczba cetanowa obiecuje łatwiejszy rozruch zimnego silnika oraz bardziej sprawny i regularny przebieg procesu spalania do czasu rozgrzania się jednostki napędowej.

MOYA

"Efekty korzystania z uszlachetnionego paliwa ON MOYA Power widoczne są już po kilku tankowaniach – szczególnie zimą. Specjalny pakiet dodatków zimowych obniża temperaturę blokady zimnego filtra i dodatkowo ułatwia rozruch przy silnych mrozach. Jeżeli chodzi o kwestię temperatury mętnienia – wiele laboratoriów przy bazach paliw nie podaje w ogóle tej wartości, ponieważ Polska Norma nie wymaga jej określania. Natomiast możemy zapewnić, że temperatura blokowania zimnego filtra w oferowanych przez nas produktach, zarówno w standardowym oleju napędowym jak i w ON MOYA Power, przewyższa dopuszczalną polskim prawem normę i wynosi znacznie poniżej -20 stopni Celsjusza w okresie zimowym" - informuje mnie biuro prasowe sieci paliw MOYA.

Shell

Stacje Shell kończą właśnie proces wymiany oleju napędowego na parametry zimowe - na większości stacji zimowy olej napędowy jest już dostępny. Shell V-Power Diesel oraz Shell FuelSave Diesel nie tylko spełniają wymagania jakościowe określone prawnie, ale bardzo często je znacząco przewyższają. Na przykład temperatury blokady zimnego filtra w dostarczanych obecnie paliwach wynosi nawet do -31 stopni Celsjusza. Wartość temperatury mętnienia – także istotnego w zimie parametru, wynosi do -8 stopni Celsjusza - mówi Anna Papka, rzecznik prasowy Shell Polska.

A które stacje paliw warto więc jeździć zimą? Tu każdy kierowca mógłby zapewne opowiedzieć o swoich doświadczeniach i preferencjach. Jeśli jednak mielibyśmy trzymać się twardych danych przedstawionych przez samych producentów, najpewniejszym wyborem byłyby oleje napędowe premium na stacjach - alfabetycznie - Circle K, Lotos, Orlen i Shell.

Czy przy obecnej pogodzie zmiana paliwa na zimowe, które odbywa się na polskich stacjach, ma znaczenie? Dla części kierowców na pewno tak. Ze względu na pandemię koronawirusa niektórzy zmotoryzowani zdecydowanie ograniczyli, albo też zamierzają ograniczyć, swoją mobilność. W takim przypadku najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zatankowanie auta do pełna zimowym paliwem. Brak wolnego miejsca w baku nie pozwala na skraplanie się wewnątrz zbiornika pary wodnej z powietrza. Charakterystyka zimowego oleju napędowego sprawi zaś, że nie trzeba będzie obawiać się nawet nadejścia srogich mrozów.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (47)